Volt gör ont va? (film)

vågen skrev:
Öhhh.. vilken resistans tor du luft har? stor eller liten ;) stor. Luft används som isolator t.om i vissa kablar för att det "inte" leder ström.

Nånting jag undrar över är vad är det som begränsar ljusbågens "livslängd"? Man har väl knappast en säkring som går vid 3KA eller nått? :tungan

Ljusbågens längd ökar hela tiden till följd att av att resistansen(vet inte om resistans är rätt ord) är lägst igenom joniserad luft, leder du en ljusbåge igenom joniserad luft blir luften varm och stiger uppåt. Det är därför ljusbågen går upp i luften istället för att gå tvärsöver. Eftersom ljusbågen blir längre och längre kommer man till en punkt där spänningsskillnaden inte räcker till för att uppehålla liv i bågen - ljusbågen dör.

//Bengt, intresseklubbens beskyddare :D

ninja-mannen(c) skrev:
Impedans er vel mer rett?
Hmm, mer rätt blir det, eftersom impedans blandar in reaktansen, men eftersom det är en massa andra faktorer som är inblandade slår jag ett slag för termen "förmåga att leda ström" :tomten

///Bengt

Brukar man inte köra tryckluft när man ska öppna brytare med last, just för att det ska gå snabbt? Har varit nära att skita på mig flera gånger när det small till i ställverken på jobbet och då var det tryckluft iaf.
Lite värre än mina nya elchock-pistoler jag köpte i thailand nyss :)

Dee_cati skrev:
Brukar man inte köra tryckluft när man ska öppna brytare med last, just för att det ska gå snabbt? Har varit nära att skita på mig flera gånger när det small till i ställverken på jobbet och då var det tryckluft iaf.
Lite värre än mina nya elchock-pistoler jag köpte i thailand nyss :)

Jo tryckluftsbrytare är en gammal konstruktion som lever kvar än idag, och anledningen är just att man manövrerar brytaren snabbt med typ 15 bar tryckluft. det finns även varianter där man "blåser av" brytarpolerna med tryckluft för att släcka ljusbågar. Dock är såna konstruktioner oftast luftisolerade och fungerar bara upp till nånstans kring 20-25 kv

lars1one skrev:
drar en sån där ljusbåge ström? jag menar, kan inte vara så mycket motstånd när det är mer än två meter ifrån polerna

Luftens elektriska hållfasthet ligger på runt 30 kV/cm, dvs vid högre spänningar sker överslag. Beroende på den elektriska ledarens geometri skapas överslag olika lätt. Därför har man alltid runda, jämna former på elektriska anslutningsdon, sk fältstyrning. När ljusbågen väl startat fortsätter den brinna till nån säkerhetsbrytare stänger av strömmen.
Filmen ovan är ett frånskiljartest, inget autentisk fall, såg den på en föreläsning med Svenska Kraftnät. I vanliga fall bryter skyddsutrustningar ljusbågen betydligt snabbare.
Det var för övrigt något likande som hände vid ställverket i Horred utanför Göteborg vid det stora strömavbrottet i höstas.

/Gustav

gurrah skrev:
Det var för övrigt något likande som hände vid ställverket i Horred utanför Göteborg vid det stora strömavbrottet i höstas.

/Gustav

Om jag inte minns helt fel var det väl ett frånskiljarstativ som rämnade vid en brytarmanöver vid den incidenten. Iofs händer samma sak då, dvs det blir som att öppna en frånskiljare med last.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back