Volt gör ont va? (film)

Oh du herre min skapare! :skrämd

Villee skrev:
Vad är det vi beundrar en energiladdning av nån sort, orsakat medvetet för att?

Gissar på en sk ljusbåge, visst ganska vanligt i högspänningsvärlden,ser ut som om dom slår ifrån strömmen för underhållsarbete(gissar jag).

Långa farbron skrev:
Gissar på en sk ljusbåge, visst ganska vanligt i högspänningsvärlden,ser ut som om dom slår ifrån strömmen för underhållsarbete(gissar jag).

Apsis.
Ljusbågar är farliga. Jättejättevarma. Flera tusen grader. Kan i sällsynta fall beskådas i ställverk.

SHIT :eek: Perfekt ställe och koppla startkablar till...man lär aldrig mer behöva ett batteri :D

Tysken skrev:
Kan i sällsynta fall beskådas i ställverk.

Eller i vilken plåtverkstad som helst dygnet runt. Svets, kolbåge, plasmaskärare. Alla bygger på ljusbågar, om än i mycket mindre skala.

Villee skrev:
Vad är det vi beundrar en energiladdning av nån sort, orsakat medvetet för att?

det vi skådar är ett misstag... I ett ställverk finns strömbrytare och frånskiljare och lite andra mätprylar och så. I normala fall bryter man strömmen i ett ställverk med en strömbrytare som är isolerad med Olja eller Sf6 gas och om man sedan skall arbeta på en linje eller en ställverksapparat öppnar man en frånskiljare (sån som man ser på filmen) för att få ett synligt säkert brytställe. En frånskiljare är inte byggd för att manövreras med last och det är det dom gör på filmen. En gissning är att dom ska göra något jobb på nån linje och öppnar fel frånskiljare av misstag, då får man en sådan där ljusbåge pga. att öppningen går alldeles för långsamt och luften är ett alldeles för dåligt isolationsmedium. Jag har sett frånskiljare som körts med last på det där viset och det är ingen vacker syn! kontaktytorna i silver och koppar smälter inte dom brinner bort! dessutom brukar prylar runtomkring också brinna upp av den oerhörda hettan!

Filmen man ser är enligt titeln på en 50 kv linje, i Sverige har vi 400 kv på stamnätet vilket skulle ge en ännu värre smäll vid en sådan manöver

Honken skrev:
Filmen man ser är enligt titeln på en 50 kv linje, i Sverige har vi 400 kv på stamnätet vilket skulle ge en ännu värre smäll vid en sådan manöver

hehe vilken jäkla mikro det skulle bli..

fast tvivlar att filmen var misstag, då det stod grabbbar på lagom avstånd och beundra det hela och såg inte förvånade eller rädda ut, och att man hade en kamera i perfekt läge..

Villee skrev:
hehe vilken jäkla mikro det skulle bli..

fast tvivlar att filmen var misstag, då det stod grabbbar på lagom avstånd och beundra det hela och såg inte förvånade eller rädda ut, och att man hade en kamera i perfekt läge..

kan ha vart ett test också... för sådär gör man inte frivilligt för det blir dyrt! och kräver avbrott!

Kameran kan iofs vara en uppsatt motordriven bevakningskamera då det på en del ställen sitter såna för att driftcentraler ska kunna kontrollera driftstatus på ställverk... sånt installeras mer och mer i svenska ställverk och jag kan tänka mig att det är mer vanligt utomlands

lars1one skrev:
drar en sån där ljusbåge ström? jag menar, kan inte vara så mycket motstånd när det är mer än två meter ifrån polerna

Öhhh.. vilken resistans tor du luft har? stor eller liten ;) stor. Luft används som isolator t.om i vissa kablar för att det "inte" leder ström.

Nånting jag undrar över är vad är det som begränsar ljusbågens "livslängd"? Man har väl knappast en säkring som går vid 3KA eller nått? :tungan

Angående ljusbågar så råkade en elektriker som brukar jobba för oss ut för en farlig sak. Han gjorde ett jobb på nån industri och skulle göra nått i ett ställverk. Eftersom dom var under produktion i huset så fick han inte bryta strömmingen (jobbigt :kocko ) så det var bara att va försiktig. Allt gick jättebra tills han skulle kolla på elschemat i knät och kom lite för nära med huvudet. PANG! En ljusbåge slog honom i pannan och han kastades bakåt en ½meter o svimmade. Som tur var överlevde han, utan ögonbryn och med kort lugg :lol

Japp, ser ut att vara en frånskiljare med last som som öppnas, helt klart ett misstag, bara en av faserna som har last, dom andra går ju från snällt å prydligt..

Luften eller snarare ljusbågen leder ström ganska bra den blir joniserad å upphettad på det där viset..

/B

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back