Voj, voj, Tingvall på G igen!

Hyper skrev:
Intressant faktaruta...
Tar upp att antalet dödade i mc-olyckor har ökat jmft med tidigare år.
Inga siffror på hur många fler hojåkare det är nu jmfrt med tidigare år.
Procentuellt så har väl egentligen antalet förolyckade minskat, relaterat till antalet hojåkare som finns på vägarna idag.

:spammer
Fast det är min tråd så jag skriver vad jag vill! Basta.

Heh.... Välkommen till mediavärlden! Vinkla, vrid, skruva, förtig och använd gärna ogrundade antaganden och rykten. Är det inte tillräckligt bra så hitta bara på fritt ur sinnet och presentera som "nyheter" och "trovärdiga källor".

Allt för att få fram den reaktion man vill ha hos läsaren/tittaren/lyssnaren.

Men det här vet ju alla redan! Hoppas jag innerligt. Annars kan jag varmt rekommendera "Medias svarta bok - En kriminografi" av Maria-Pia Boethius!

Efter den får man ett...en ny syn på massmedia så att säga. :gnissla

Jag har faktiskt inget förtroende för något i samhället överhuvudtaget längre. Ja, förutom SH då :)
Fast det är ju ett eget litet samhälle förstås......

Silwer skrev:
Klart du ska ha turbo, allt annat är bara dumheter.
Tror du retas lite...Silwer. Som jag skrev så INSER jag att turbo är för mycket för mig, vill kunna utnyttja hojens kapacitet i kurvorna också. Poängen med mitt resonemang var att alla är olika "duktiga" eller "erfarna" på att hantera en motorcykel!

Ha ha ha citat ur artikeln "Motorcyklarna blir inte bara fler, de blir större, tyngre och snabbare också. Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken. "
:rofl

Marals76 skrev:
Ha ha ha citat ur artikeln "Motorcyklarna blir inte bara fler, de blir större, tyngre och snabbare också. Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken. "
:rofl
Ska man vara petig så står klass 7 hojarna för ca 30% av olyckorna d v s 70% bör man kunna skylla kråmpråmarna mm för. Hur kan sporthojarna "synas" mest då?? :confused:

RW skrev:
Ska man vara petig så står klass 7 hojarna för ca 30% av olyckorna d v s 70% bör man kunna skylla kråmpråmarna mm för. Hur kan sporthojarna "synas" mest då?? :confused:
Klass 7 står bara för ca 10% av det totala motorcykelbeståndet. En tiondel av motorcyklarna står alltså för nästan en tredjedel av olyckorna. Sånt syns...

Sen kan man spekulera i att genomsnittsskadan vid en "klass 7-olycka" blir allvarligare än för andra klasser eftersom vi normalt kör fortare när det smäller. Ja, inte jag alltså, för jag kör alltid lugnt och försiktigt, inom gällande hastighetsbegränsningar och med god framförhållning, goda marginaler och gott omdöme. Typ... :rolleyes:

Bingo skrev:
Klass 7 står bara för ca 10% av det totala motorcykelbeståndet. En tiondel av motorcyklarna står alltså för nästan en tredjedel av olyckorna. Sånt syns...... :rolleyes:
Det visste jag men du missade nog poängen, 70% av olyckorna är mer än 30%. Artikeln påstår eller åtminstånde som jag (& troligen större delen av befolkningen) läser ut av artikeln att sporthojarna (klass 7) står för huvuddelen av olyckorna vilket är fel.
"Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken"

Last edited:
Skulle gissa på att det blir lag på heltäckande skinnställ samt ryggskydd.
Å hastigetsspärr vid 110 på alla sporthojar.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025