Voj, voj, Tingvall på G igen!

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
VV tycker det går åt för många hojåkare och har tydligen beslutat sig för att ta tag i saken. Sagt och gjort, i höst blir det stormöte. Vågar man hoppas på att det faktiskt kommer något bra ut av det eller blir det nya förbud, inskränkningar och begränsningar?

Fast subventionerad/gratis säkerhetsutbildning på bana skulle man kunna leva med!


http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7861012.asp

(Dessa journalister!! "Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som..." :kulspruta :gråta :dummer )

Nu har jag inte kört på ett par dar men såvitt jag kan minnas är bågen min inte speciellt "framåtlutad"....
 
- Dom kommer att köa för att få vara med, lovar han

låter bra bankörning kanske?
 
Jag kör ju inte gata längre just pga att det har blivit för dyrt. Men jag vill gärna skaffa en gathoj till som är billig att föra på gata. Jag har inget behov att kunna toppa hojen nånstans egentligen. Det gör jag på bana där det ska göras. (moralsnack som inte ens jag klarar hålla mig efter :p)

Sålänge de inte kommer upp med att "förbjuda" sporthojar så är jag lugnt. Om det kommer i närheten av ett sådant förslag vill jag göra en riktig namnsamling på Sporthoj.com och involvera media i verkan för att Sporthojar ska få vara kvar, dock med kanske ändrade regler m.m.
 
Swedie skrev:
... Jag har inget behov att kunna toppa hojen nånstans egentligen. Det gör jag på bana där det ska göras. (moralsnack som inte ens jag klarar hålla mig efter :p)

Sålänge de inte kommer upp med att "förbjuda" sporthojar så är jag lugnt. ,,,.

Kolla - det är ju det som är hela grejen - se till att det finns banor vi ka gassa av oss på - och komma i närheten av respekt för duktighet - inte dumdristigt chanstagende!!

Det är ju exact mera eller mindra det som vi i SMC Uppsala kan erbjuda på Rörken varje måndag kväll - dock för gatu hojer.. Hade vi haft en störra bana hade vi oxå åkt där..

Själv har jag lungnat mig på landsväg efter banåkning 2 gangor i veckan (SMC Rörken måndags kväll och Bumse Klubben lördagar)

Hoppas att VV och övriga myndigheter (och lagstiftarna tvingar igennom lagstiftning med försäkring)som,) ser till att banorna öppnas för "Gassa av sig fortbildning"
- Det vi har set i andra länder är totalt MC fritt (förbud) på trevliga MC vägor, etc..

Good luck till oss alla....
 
dom kan ju alltid införa tvång på crosstyre och förbjuda kåpor så sjunker hastigheten!!! :hihi iofs så minskar slitaget på framdäcket oxå i samma veva! hmmmmm...... kanske är dags att sänka fordonsskatten för fighters! :va muahahahahahahaaaaa...............
 
Att en del av de som omkommit dödats av tanklösa och i vissa fall olämpliga bilförare är naturligtvis inte ens omnämnt i artikeln - typiskt...

:mad:
 
madmagnus skrev:
dom kan ju alltid införa tvång på crosstyre och förbjuda kåpor så sjunker hastigheten!!! :hihi iofs så minskar slitaget på framdäcket oxå i samma veva! hmmmmm...... kanske är dags att sänka fordonsskatten för fighters! :va muahahahahahahaaaaa...............

Jo, det är nog just på dom 120 kronorna/år i fordonskatt skon klämmer för dom flesta. :rolleyes:
 
Det intressanta är ju att det är gruppen äldre herrar som ökar mest i olycksstatistiken. Kör dessa herrar sporthojar eller är sporthojarnas olyckfrekvens samma som tidigare år ?

Sen borde ju VV vara lite mera konsekvent i sitt eget handlande och inte sprida rullgrus på vägarna sommartid. Undrar hur många liv dom har tagit med hjälp av den väglagningsmetoden som dom har.
 
Skulle gissa att årets olyckor är en blandning av singelavkörningar i hög fart, krock med "blinda" bilister, och har väl även tom varit hojar som frontat med varandra... och handlar om alla möjliga åldrar, och eftersom medelåldern på hojåkare är hög, så "borde" även medelåldern på omkommna bli hög. Förra årets omkommna i Sthlms Län körde i stort sett alla Klass 7-hojar, så det är väl kanske en förklaring till att VV spetsar in sig mot klass 7, trots att jag hört att årets dödsolyckor i Sthlm drabbat alla möjliga "klasser" av hojar. Hoppas VV går igenom årets statistik ordentligt innan dom ev. tar till något drastiskt mot tex klass 7-hojar, och att dom tar med i bedömningen att det trots allt är fler hojar i trafiken än någonsin, med många med färskt KK, såväl yngre som återfallsknuttar, detta borde tyvärr leda till fler olyckor. Kan det vara så att dom närmast föregående åren varit lysande undantag, där olyckor inte ökat trots ökat antal MC?

Men, oavsett, så är det ju trist med alla dessa dösolyckor i år, man blir ju orolig/rädd så fort man läser om en olycka, illa nog att det är en hojåkare, och än värre om det är någon man känner. Hoppas det kan lugna ner sig på olycksfronten!

Carolina Riedel drog tidigare igång en tråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50475 där det fyllts på med ideér kring hur minska antalet olyckor, så har du någon strålande idé, fyll gärna på med den där!

/B
 
Intressant faktaruta...
Tar upp att antalet dödade i mc-olyckor har ökat jmft med tidigare år.
Inga siffror på hur många fler hojåkare det är nu jmfrt med tidigare år.
Procentuellt så har väl egentligen antalet förolyckade minskat, relaterat till antalet hojåkare som finns på vägarna idag.
 
Wiseguy skrev:
Det intressanta är ju att det är gruppen äldre herrar som ökar mest i olycksstatistiken.
Vems statistik talar vi om? Är det Försäkringsbiolagens statistik över olycksdrabbade "ägare" är det kanske inte så konstigt..
Men om det är statistik över skadade förare blir jag lite mer förvånad.
 
Hyper skrev:
Intressant faktaruta...
Tar upp att antalet dödade i mc-olyckor har ökat jmft med tidigare år.
Inga siffror på hur många fler hojåkare det är nu jmfrt med tidigare år.
Procentuellt så har väl egentligen antalet förolyckade minskat, relaterat till antalet hojåkare som finns på vägarna idag.

1983 dog 84 st hojåkare, och var färre hojar i trafik än idag. Löpsedlarna var inte nådiga det året, "MC-Döden" som rubrik var och varannan dag... Har kollat lite siffror hit å dit, som publicerats. Varit många hojar i trafik senaste åren, utan att dödsolyckorna ökat väldigt mycket, SMC har ju bröstat upp sig kring just det faktumet, men så ökar det plötsligt i år. Kan således handla om extremt mycket otur bland hojåkare i år, går ju inte dra någon slutsats av olyckssiffrorna ett enskilt år. Hoppas som skrivet att det lugnar ner sig på olycksfronten, och att VV mfl inte drar några tokiga beslut pga ett endaste års siffror.

/B
 
hört på Våfflan igår....

Vi vart några som drog till Sigtuna igår, hoj tröff våfflan i hamnen...massa kråmpråmar å sånt.
råkade höra samtal mellan ett par HD "åkare".
-Min hoj är rensad på allt som stack ut mer än 5 centimeter.....
-oj, vad hände, ??
-va då, jäv-a dikeskant, är man ute å åker å så bara är man utanför....va, rakt ner bara, helt rensad..va, ringde Förs.bol....vadå den är ju värd 230000:-
så dom får väl pröjsa.va.....
-oj va trist på bågen.....
-ja vadå, nu får man väl ta ut en ny lagom till hösten, den bara blev så rensad....

va trött jag blev...en lagom komentar till min kompis om att det hade varit bättre om han KÖRT sin hoj hade det kanske inte hänt.....
-
Snacka om att han blev mörk i synen, men han sa inget..... :lol :rofl
Tycker det vore lika bra om ALLA hojförare måste gå en endagar kurs på våren och ha det som ett intyg, annars 5000:- i böter vid kontrol om man inte gått igenom den.
lite bromsprov, lite körgård, lite teori om nya lagar och ändringar mm
Jag har inga problem med det, någon som tycker annorlunda ??+
Kom inte med en massa skitsnack om administartationsproblem mm, vill man att det ska funka så går det...
 
Det enda vettiga är att förbjuda tusenkubikarna.
 
Silwer skrev:
jo max 700cc på hojarna, de livsfarliga nya sjuhundrafemti kubikarna sägs vara ännu snabbare upp i vansinnesfarter än någonsin.
Nä, stopp nu. Man ska inte överdriva åt någotdera hållet. Det skall inte vara för mycket och inte vara för lite. Sexhundra kubik är för lite på en sporthoj och tusen kubik är på tok för mycket. Någonstans där mellan ligger det optimala.
 
Bingo skrev:
Nä, stopp nu. Man ska inte överdriva åt någotdera hållet. Det skall inte vara för mycket och inte vara för lite. Sexhundra kubik är för lite på en sporthoj och tusen kubik är på tok för mycket. Någonstans där mellan ligger det optimala.


Underbart!! :klappar

:rolleyes:

:corn
 
Citat från länken ovan!

Motorcyklarna blir inte bara fler, de blir större, tyngre och snabbare också. Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken. Samtidigt ökar förarnas medelålder. I dag är genomsnittsföraren 48 år.
De som tog körkort före 1976 har inga speciella mc-körkort. Då
fick man mc-behörighet "på köpet" när man tog körkort.
--------------------------------------------------------------------------

Visst är det många unga som kör över sin förmåga men det är just de äldre förarna som fick sitt körkort gratis som bidrar lika mycket. Om du går fram till en äldre och påpekar ang dennes klädsel så för man väl sagt att han minsann körde hoj innan man själv sket i blöjan mm. Tyvärr tycker jag att många av de äldre får för sig att de vet bäst men det är tvärtom om man ska hålla sig till sanningen. Nu kommer man säkert få en massa skit men skulle nog tycka att de som passerat 45 borde köra upp på nytt. Visst finns det många äldre som väljer lite sportigare hojar istället för glidare. Men större delen av de äldre kör faktiskt glidare med varierande körkunskaper. Om de nu ska köpa en glidare på över 1100cc så borde de gå nån sorts förarkurs för deras egen säkerhet. Kommer aldrig förvånas av glidarnissar som t,ex kör utan handskar och öppen hjälm och hävdar att de kör med så låg hastighet att det inte är nån fara. Är det inte bättre att Herr Tingvall kollar upp sina jämnåriga hur de sköter sig i trafiken?
 
Bingo skrev:
Nä, stopp nu. Man ska inte överdriva åt någotdera hållet. Det skall inte vara för mycket och inte vara för lite. Sexhundra kubik är för lite på en sporthoj och tusen kubik är på tok för mycket. Någonstans där mellan ligger det optimala.
Optimala för vem? Har när det gäller sporthojar åkt rätt många tusen mil på 600, 750 och har nu en 1000. Tycker den är klart bäst för mig ändå. Det optimala för mig vore kanske att ha en turbo på hojen, men jag inser att jag då inte skulle kunna ha den kontroll över hojen som jag ändå har idag. Allt är ju relativt, men om ändå en del själva kunde inse att de inte är mogna för en viss typ av hoj så skulle det vara jäkligt bra....oavsett om den skulle ha turbo eller inte!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top