Vobel i styret.

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Har precis lagt på ett nytt däck och kände idag när jag var ute och åkte att det vibrera lite i styret så jag prova ligga i 70-80 och släppa styret.
Det som händer då är att det vobler/vibrerar ca en halv centimeter fram och tillbaka. Min tankte är givetvis obalans och att vikterna hade släppt med de satt kvar. Klart kan ju vara obalansa ändå.

Vad skulle ni tippa på?

/Fredrik

Kan vara många saker, men jag fick det berodde de på ojämn oljenivå i gaffeln.. Men det kan vara däcket inte sitter på som det ska eller ett av oken eller en bromsskiva...

Ok men om det är ojämn oljenivå, det borde betyda att det har läckt någonstans, får titta efter det idag då.

Ja det sitter år rätt håll.

Jag har haft samma symtom som du. Försvann när jag bytte kullager i bakhjulet???. Kolla dina kulllager även om det inte glappar kan de vara dåliga.

Jag hade EXAKT samma problem som du bara för några dagar sedan med ett fjong nytt däck...

Sitter däcket rätt? Alltså gul ring vid ventilen?

Mitt sitter off med ungefär 2cm, fick hjälp av en god vän med en extra 5g vikt och nu funkar det betydligt mycket bättre.

Fick jordens wobbel varje gång jag satte ner hojen efter en skaplig wheelie, men som sagt, nu beter den sig snällt och fint igen.

:yoparty

Har ny lager i bak så det är inte dem det är fel på i vart fall men får nog ta och kolla fram också. Att jag inte kolla det innan jag skruva tillbaka däcket!:huvet

Hm kan det vara så lätt som fel tryck, ska kolla på det, bara antog att de visste vad de gjorde på däckfriman. Vad ska man ha då, jag har kört med drygt 2 kg innan.

Ska kolla att de sitter rätt på också.

Tack för alla svar nu har jag ju lite att kolla upp så nått av det måste det ju vara.

Nu har jag kollat att allt verkar sitta som det ska och dessutom vart och fått däcket balanserat igen. Det var lite fel dock hjälpte det inte alls.

Var ut och prova lite mer och det är just i hastigheter runt 70 det uppkommer vobel om man släpper av på gasen då. Kännes inget om man ligger på konstant gas eller släpper av från 130.

Eventuellt så kunde man se att det var nått konstigt med däck när de var på balanseringsmaskinen. Svårt att säga men kanske att det "rörde" lite på sig om man tittade på däcksbanan. Dock kan det vara en synvilla för att det var lite olika skitigt däcket.

Hur var det med markeringar på däcket och ventilen? Jag har två röda prickar på däcket ska ventilen då vara mellan dem eller? Förstår helt ärligt inte vad skillnaden ska vara på däcket där mot någon annan stans på däcket i så fall.
Nu sitter däcket inte så ska kanske tilläggas nu sitter det nästan på andra sidan fälgen.

tacksam för hjälp.
//Fredrik

Hade också samma fenomen en gång.. då tror jag att jag släppte styret i en svag kurva så jag lutade lite samtidigt.

Kan också gissa att det bara händer i vissa hastigheter eller?

Det blir självsvängning på något sätt.. kan bero på, Luft i däcken, fjäderspänningen i stötdämparen t.ex. och nya däck är ju också lite hårdare än gammla eftersom de har mera gummi?

Edit:

Läste precis att det bara skedde vid vissa hastigheter.. det är nog ingen fara då, men om du märker onormalt däcksslitage så kan det bero att på stötdämparinställningen inte fungerar så bra med just det däcket kanske...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt