Vobblande framskiva

Matthiaz

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Z750
Har märkt att när jag kör så åker bormsoket på ena sidan framhjulet fram o tillbaka i sidled ca 5-7mm. Men när jag börjar bromsa slutar det vobbla.
Jag känner inga vibrationer alls i styret, varken när jag kör eller bromsar.
Andra sidan vobblar lite med, men bara ca 1-2mm.
Är det normalt att det är så? Eller måste man byta skivor, nitar eller nåt annat? Hörs inget gnissel eller liknande heller.
Det gäller en Kawasaki z750 -06.

Åker bromsoket fram och tillbaka så är det inte fastskruvat, dvs totalt livsfarligt att åka med!

Hade skivorna rört sig 5-7 mm så hade du studsat av vägen vid första bästa inbromsning, om du ens hade kunnat bromsa.

Men det känns som att vi inte riktigt pratar samma saker här? :va

Låter som det sitter flytande ok på den? får man ju hoppas annars är de som hoztic säger inte fastskruvade XD men med flytande ok och fast skiva skulle jag säga ingen fara, men se över så inget sitter löst nånstans

Låter som det sitter flytande ok på den? får man ju hoppas annars är de som hoztic säger inte fastskruvade XD men med flytande ok och fast skiva skulle jag säga ingen fara, men se över så inget sitter löst nånstans
Slutade man inte med flytande ok i början på 80-talet? :va Jag har ju lite svårt att tro att en Z750 från 2006 skulle ha det? Kollar man på bilder på Z750 så ser det ju ut som vanliga, ickeflytande, 4-kolvs Tokico-bromsar.

Tycker tvärtom, att det är väldigt vanligt med flytande ok på moderna hojar med konventionell gaffel. T.ex. många Suzuki modeller, hur det är på Kawasaki ska jag dock låta vara osagt.

Tycker tvärtom, att det är väldigt vanligt med flytande ok på moderna hojar med konventionell gaffel. T.ex. många Suzuki modeller, hur det är på Kawasaki ska jag dock låta vara osagt.

Min Zx6a har iaf inte flytande ok, och det har inte Z750 heller.
Men är det z750s så verkar det vara semiflytande. :va

Last edited:
Min 03a har flytande ok bak men fasta fram :)

KAWASAKI Z750 2004-2006 har fasta bromsok fram av de jag kan se på bilderna.

Bifogat

• 01.jpg
    01.jpg
    236.7 KB · Visningar: 75
  • 02.jpg
    02.jpg
    234.9 KB · Visningar: 64
Last edited:
Min 03a har flytande ok bak men fasta fram :)

KAWASAKI Z750 2004-2006 har fasta bromsok fram av de jag kan se på bilderna.

Inte bara fasta utan radialmonterade, vilket gör det ännu mera knepigt om oket skulle röra sig i sidled.
Vilket borde vara omöjligt :va

Inte bara fasta utan radialmonterade, vilket gör det ännu mera knepigt om oket skulle röra sig i sidled.
Vilket borde vara omöjligt :va

Helt stört omöjligt är det inte men skulle man säja teroretiskt om nu bultarna som håller oket vart lösa så skulle det troligen vibrera loss ganska fort om oket flytar sig så många mm.

Om nu oket sitter fast som man hoppas annars skulle det vart totalt livsfarligt att framföra hojen.

För att få oket att flytta sig så många mm då måste framgaffel klämorna som håller framaxeln på plats sitta lös.

O är dessa lösa då skulle man se de lätt genom att hela framgaffeln åker ut o in men man behöver en del kraft för att flytta sig flera mm, sen kan dom bara flytta sig utot o inte innot, för man har ju distanser som stoppar så inte framgaffeln ska gå längre in.

Så vad finns det för mer teorier angående detta så ?

Snälla montera upp en kamera som filmar oket & framgaffeln under färd, så vi får se detta, snälla ?

Och klämskruven runt framaxeln är dragen?
Så att det inte är hela benet som flexar alltså...

Skriver han inte att den slutar vobbla? Typ flytande skiva.
Överskriften är ju faktiskt "vobblande framskiva". Och läser man inlägget så känns det som att just ordet "bromsok" är en felskrivning (utöver stavningen dvs). Ett förtydligande från TS skulle nog sitta bra.

Ska försöka ta nån bild eller film om jag får tid snart. Bilden som "Ferspeedboy" la upp är det inte original bromsar och framgaffel på, så det stämmer inte hur det ser ut på min.
Hittade på en teknisk beskrivning om Z750-06 följande "Broms fram: Dubbla halvflytande 300 mm skivor med tvåkolvs bromsok" Vad innebär halvflytande?
Men det ser inte ut som något skulle vara trasigt eller nån skruv lös, märker inget konstigt när man bromsar och dom tar bra. När man känner på oken kan man rucka dom lite i sidled men inget alls i längsled.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti