Vobbeltendenser

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
Har ett litet olustigt problem. Jag åker en Honda Trans Alp som vid hastigheter 110+ ibland kommer i självsvängning.
Hojen har bra däck går rakt och fint vid lägre hastigheter kan släppa styret utan att nånting händer.
Inga lagerljud eller knak/klapper vad jag kan höra/känna

Är det så enkelt att hojen inte är byggd för de hastigehterna och konstruktionen som sådan blir instabil över en viss hastighet eller är det nån som har bra tips. Jag får inga jättevobbler utan bara det börjar gunga så det är ju bara dra av på gasen så försvinner det, men jag tycker det är jävligt olustigt
Tips emotages tacksamt.
:confused:
 
Willy_wheel skrev:
2137415 Har ett litet olustigt problem. Jag åker en Honda Trans Alp som vid hastigheter 110+ ibland kommer i självsvängning.
Hojen har bra däck går rakt och fint vid lägre hastigheter kan släppa styret utan att nånting händer.
Inga lagerljud eller knak/klapper vad jag kan höra/känna

Är det så enkelt att hojen inte är byggd för de hastigehterna och konstruktionen som sådan blir instabil över en viss hastighet eller är det nån som har bra tips. Jag får inga jättevobbler utan bara det börjar gunga så det är ju bara dra av på gasen så försvinner det, men jag tycker det är jävligt olustigt
Tips emotages tacksamt.
:confused:
Har du kollat att däcken spårar?
 
Lufttryck är kollat att hjulen spårar gjorde jag när jag köpte hojen men det var en bra ide.
Om nu hjulen inte spårar vad gör man då? riktar upp ramen?? lämnar in hojen?
 
Har en kompis som hade samma problem på sin BMW. Problemet vara att hans bakdäck inte vara korrekt balanserat. Han kände det varje gång vi kom upp på motorvägen..

Edit: Hans balansvikt hade åkt av.

Mvh
P.T
 
Willy_wheel skrev:
2137415 Har ett litet olustigt problem. Jag åker en Honda Trans Alp som vid hastigheter 110+ ibland kommer i självsvängning.
Förutom de uppenbara sakerna som lufttryck och balanserad framhjul: börjar du hänga i styret när det går fortare för att det blir mer vind? Fartvinden tar tag i dig och ruskar om, eftersom du håller i styret följer det med och ruskar om hela hojen? Lätt hänt med brett styre... prova att släppa vänster hand nästa gång. Slutar det är det inte hojen....

Normalt ska den klara motorvägsfart och lite till utan problem.
 
Jåke skrev:
2137543 Förutom de uppenbara sakerna som lufttryck och balanserad framhjul: börjar du hänga i styret när det går fortare för att det blir mer vind? Fartvinden tar tag i dig och ruskar om, eftersom du håller i styret följer det med och ruskar om hela hojen? Lätt hänt med brett styre... prova att släppa vänster hand nästa gång. Slutar det är det inte hojen....

Normalt ska den klara motorvägsfart och lite till utan problem.

TACK. Det var ett riktigt bra tips :) Det där stämmer faktiskt bra när jag tänker efter, jag drog ur den igår på en raka och precis som du säger så åkte jag bakåt plus vinden och då kom vobblet. när jag tänker efter så inträffar vobblet när jag axar fullt med hojen,, mycket bra tips.. men om jag vågar släppa styret blir ju nästa fråga.. ler.
 
Willy_wheel skrev:
2137456
Om nu hjulen inte spårar vad gör man då? riktar upp ramen?? lämnar in hojen?

Kolla så att bakhjulet sitter rakt först, kan ju hamnat snett när du bytte däcket.

Edit: Annars så fick kompisen vobbel i lite högre hastighet när styrlagret glappade, räckte att spänna åt det lite så försvann det.
 
FUBAR skrev:
2137575 Kolla så att bakhjulet sitter rakt först, kan ju hamnat snett när du bytte däcket.

Är det fortfarande enklast som jag fick lära mej på körskolan att använda en regel för att kolla om hojen spårar rakt? eller finns det nåt annat bra tips?
 
Willy_wheel skrev:
2137579 Är det fortfarande enklast som jag fick lära mej på körskolan att använda en regel för att kolla om hojen spårar rakt? eller finns det nåt annat bra tips?
Vet inte om din hoj har markeringar på svingen, men det tror jag. Då är det bara kolla exakt var strecket är på högersidan och så går du runt och kollar så att det sitter likadant på vänstersidan.
 
FUBAR skrev:
2137605 Vet inte om din hoj har markeringar på svingen, men det tror jag. Då är det bara kolla exakt var strecket är på högersidan och så går du runt och kollar så att det sitter likadant på vänstersidan.

Jo det finns markeringar ska kolla dom när jag kommer hem, finns även en rödmarkering när kedjan är så sträckt att det är dags att byta den,

Fan va ett riktigt bra forum lär mej saker hela tiden :)
 
Willy_wheel skrev:
2137415 Har ett litet olustigt problem. Jag åker en Honda Trans Alp som vid hastigheter 110+ ibland kommer i självsvängning.
Hojen har bra däck går rakt och fint vid lägre hastigheter kan släppa styret utan att nånting händer.
Inga lagerljud eller knak/klapper vad jag kan höra/känna

Är det så enkelt att hojen inte är byggd för de hastigehterna och konstruktionen som sådan blir instabil över en viss hastighet eller är det nån som har bra tips. Jag får inga jättevobbler utan bara det börjar gunga så det är ju bara dra av på gasen så försvinner det, men jag tycker det är jävligt olustigt
Tips emotages tacksamt.
:confused:

Hur ser däcken ut? Är det rätt bredd? och profil.
Många äldre off roadare brukar bli trötta i bakfjädringen och blir helt enklet för låga. Är man också lite tung blir det inte bättre. Prova att höja fjädern eller köp en ny fjäder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top