Hej!
Gaffeln är inte glapp!
Lagren är bra!
Framdäcket är slitet men att det skulle vara vågit ...Nja...
Ska köpa nytt så får vi se.
Panna 1300 är en komplex hoj, och mycket kan samverka för att sätta igång pendlingsrörelser.
Det finns precis hur mycket som helst skrivet på nätet om denna modellens uppförande.
Googla "Paneuropean wobble" om du vill ha svar främst från denna kontinenten, eller sök på "ST1300 wobble" om du vill veta jänkarnas syn på saken.
Det är ett fullständigt flurry med åsikter, botemedel och nära döden-upplevelser - blandat med ägare som är helt oförstående till andras problem, eller sådana som rycker på axlarna åt vad dom tycker är "just happy feet in dirty air - simply adjust and adopt."
Man kan sortera ut lite grann återkommande uppfattningar ur denna malström av åsikter:
* De riktigt allvarliga problemen uppträder på bortsidan av 100 mph
Kör man under 160 upplever man inga besvär.
* Känslig för turbulens skapad av andra trafikanter
* Känslig för egen turbulens: den justerbara rutan skapar en massa äventyr i luftströmmarna runt hojen - förutom att den ändrar viktfördelningen mellan fram och bakhjul när man hissar den upp och ner.
* Mycket känslig för hur den är packad bakom föraren. Bäst lär den gå med passagerare, sämst med vissa tillbehörstoppboxar.
Ett annat säkert sätt att mana fram instabilitet på denna modell är att montera bagageräck ovanpå locket till toppboxen - och fortsätta trava upp grejer där - oavsett tungt eller lätt.
* Mycket känslig för fjäderförspänning/dämparinställning och -underhåll.
* Känslig för hur framhjulet monteras. Gaffelbenen måste göras fria från spänningar innan man drar överfallen.
Gäller givetvis alla hojar, men eftersom ST 1300 har så små marginaler i allt, så måste också allt lira perfekt.
En gaffel med mekanikerinducerad tröghet i rörelsen kan ge grisbeteende högre upp i hastigheterna.
* Mycket känslig för däckkombinationer och slitage.
Har du ett framdäck som du själv identifierar som "slitet" så har du svaret där.
Det du har upplevt verkar vara ett enkelt litet shimmy i lägre hastighet - vanlig enkel styrpendling.
Inga problem på en vanlig hoj, men kan sätta igång en serie med otrevligheter på just ST 1300 när man rullar undan.
Kassera däcket, det är skrot. Det syns ända härifrån. Felet på däcket ligger i stommen, och kan inte detekteras med ens ett tränat öga. Slut, helt enkelt - oavsett hur mycket mönster du har kvar och hur du tycker att det ser ut.
Honda ST 1300 är en hoj som kräver mycket av sin ägare, och ibland ändå mer av sin förare.
Det är det närmaste Honda kommit en riktig Lemon sedan man släppte ut 900 Bol Dor med någon galen nylonbussning i svingen. Dom hojarna tog man in, byggde om och fick ordning på.
Även ST 1300 har varit inne för uppgradering. Undrar om det inte var någon bussning i bakkärran man bytte då med...?
Nå, riktigt bra blev det inte. ST1300 kräver som sagt sin ägare, och det håller inte att köra däcken släta på en sådan hoj.
Lägg en tusing på nytt däck
som funkar på en Panna och berätta hur det gick.