Vobbel!

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Har en Honda Pan European 1300ST A från 2003 som jag är väldigt nöjd med men...den (Gaffeln) börjar vobbla så fort jag släpper styret, detta oavsett fart. Vobblandet upphör emellertid så fort jag tar tag i styret igen men det känns obehagligt att man inte kan släppa styret.

Någon som har samma erfarenhet?

Russel sadel 001.jpg

kan vara flera orsaker som det uppstår av

1# och mest troligt, framdäcket har blivit "knutigt, vågigt"
2# gaffeln behöver en översyn
3# kontrollera styrlagret efter glapp.

Hej!
Gaffeln är inte glapp!
Lagren är bra!
Framdäcket är slitet men att det skulle vara vågit ...Nja...
Ska köpa nytt så får vi se.

Den hojmodellen hade mycket problem med wobbel när den kom. Finns t.o.m. trådar på SH. Även svenska Pan European-polishojarna hade wobbelproblem. Jag antar att lösningen finns på nätet nu.

Förstår inte bilden i förstainlägget. När det wobblat på ricktitt ska det vara nypmärken i sadeln...

• Gilla
Reaktioner: Teo
Hej!
Gaffeln är inte glapp!
Lagren är bra!
Framdäcket är slitet men att det skulle vara vågit ...Nja...
Ska köpa nytt så får vi se.

Panna 1300 är en komplex hoj, och mycket kan samverka för att sätta igång pendlingsrörelser.

Det finns precis hur mycket som helst skrivet på nätet om denna modellens uppförande.

Googla "Paneuropean wobble" om du vill ha svar främst från denna kontinenten, eller sök på "ST1300 wobble" om du vill veta jänkarnas syn på saken.

Det är ett fullständigt flurry med åsikter, botemedel och nära döden-upplevelser - blandat med ägare som är helt oförstående till andras problem, eller sådana som rycker på axlarna åt vad dom tycker är "just happy feet in dirty air - simply adjust and adopt."

Man kan sortera ut lite grann återkommande uppfattningar ur denna malström av åsikter:

* De riktigt allvarliga problemen uppträder på bortsidan av 100 mph
Kör man under 160 upplever man inga besvär.

* Känslig för turbulens skapad av andra trafikanter

* Känslig för egen turbulens: den justerbara rutan skapar en massa äventyr i luftströmmarna runt hojen - förutom att den ändrar viktfördelningen mellan fram och bakhjul när man hissar den upp och ner.

* Mycket känslig för hur den är packad bakom föraren. Bäst lär den gå med passagerare, sämst med vissa tillbehörstoppboxar.
Ett annat säkert sätt att mana fram instabilitet på denna modell är att montera bagageräck ovanpå locket till toppboxen - och fortsätta trava upp grejer där - oavsett tungt eller lätt.

* Mycket känslig för fjäderförspänning/dämparinställning och -underhåll.

* Känslig för hur framhjulet monteras. Gaffelbenen måste göras fria från spänningar innan man drar överfallen.
Gäller givetvis alla hojar, men eftersom ST 1300 har så små marginaler i allt, så måste också allt lira perfekt.
En gaffel med mekanikerinducerad tröghet i rörelsen kan ge grisbeteende högre upp i hastigheterna.

* Mycket känslig för däckkombinationer och slitage.
Har du ett framdäck som du själv identifierar som "slitet" så har du svaret där.
Det du har upplevt verkar vara ett enkelt litet shimmy i lägre hastighet - vanlig enkel styrpendling.
Inga problem på en vanlig hoj, men kan sätta igång en serie med otrevligheter på just ST 1300 när man rullar undan.
Kassera däcket, det är skrot. Det syns ända härifrån. Felet på däcket ligger i stommen, och kan inte detekteras med ens ett tränat öga. Slut, helt enkelt - oavsett hur mycket mönster du har kvar och hur du tycker att det ser ut.

Honda ST 1300 är en hoj som kräver mycket av sin ägare, och ibland ändå mer av sin förare.
Det är det närmaste Honda kommit en riktig Lemon sedan man släppte ut 900 Bol Dor med någon galen nylonbussning i svingen. Dom hojarna tog man in, byggde om och fick ordning på.

Även ST 1300 har varit inne för uppgradering. Undrar om det inte var någon bussning i bakkärran man bytte då med...?
Nå, riktigt bra blev det inte. ST1300 kräver som sagt sin ägare, och det håller inte att köra däcken släta på en sådan hoj.
Lägg en tusing på nytt däck som funkar på en Panna och berätta hur det gick.

Inte så sannolikt kanske, men kolla att skruvarna i gaffelkronorna är ordentligt dragna. Har efterfrågat på flera hojar. '(Dock bara en som wobblade, blev bättre men inte bra)

Jag hade samma problem på min gamle CBR 1000. Gammalt framdäck...
Problemet försvann då jag bytte däck.

Brukar ju normalt vara däckrelaterat. Oftast startar det när man ligger i cirka 80 knyck och därifrån neråt så eskalerar det allt eftersom hastigheten minskar. Varit med om hojar som skakar kraftigt även när man släpper vid + 100.....och då är det ganska illa däran med framdäcket.

@Jörgen Karlsson
Vete tusan, jag hade ju en Panna 1300. Klart man fick ett antal nya "vänner" med den hojen. Ingen av dessa tiotalet upplevde några problem som har följts under åren med ryktena om att dom skulle vobbla. Däremot var det många som varken provat eller ägt en 1300 som var snabba att påstå att den var livsfarlig.

Polisen krängde ju på grejjor för lika mycket pengar som hojen kostade. Hur allt sånt påverkade vet jag inte. Gissar också att den stora topboxen var en liten bov i dramat. Min Panna gjorde med topbox 245 knyck. Testade den åt båda hållen(vinden)Den vobblade inte, men däremot vandrade den i fronten ganska rejält i den hastigheten. Lite läskigt, men en skön adrenalinkick ändå :-)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT