Vobbel

Vad har du för däcktryck

• Antal röstningar
    0

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Nu sen jag bytte till betydligt mjukare däck (Michelin pilot race) så får jag ofta vobbel när jag sätter ner framhjulet efter slangning. Vad kan det bero på?
Jag sätter ner hjulet rakt i färdriktningen.

Vad ska man ha för lufttryck ungefär?
Kan det vara nåt sånt? jag har 2kg både fram och bak.

2kg? Det tycker jag låter mycket. Inte ens med 0,7kg märkte jag vobbeltendenser vid nedlägg i 100. Hur gör du när du lägger ner hojen? Inte så att du blivit avskräckt och tar ner den mjukt? Man måste nämligen vara lite bestämd och liksom "stampa" till framhjulet ner i asfalten när man lägger ner för att undvika styrkast.

philsson skrev:
2271416 2kg? Det tycker jag låter mycket. Inte ens med 0,7kg märkte jag vobbeltendenser vid nedlägg i 100. Hur gör du när du lägger ner hojen? Inte så att du blivit avskräckt och tar ner den mjukt? Man måste nämligen vara lite bestämd och liksom "stampa" till framhjulet ner i asfalten när man lägger ner för att undvika styrkast.

så du menar att du bara har ca 0.7kg i dina däck?

tåberg skrev:
2271492 så du menar att du bara har ca 0.7kg i dina däck?
Nej nej... jag har kört cross/enduro tidigare och där har jag kört 0,7. Även kört sporthoj med 2.0 fram och 2.1 bak och visste inte hur jag skulle göra med enduron och motardsulorna så det blev 0,7 i en vecka eller så. Grymt mjukt att köra på slangen dock. :tummenupp Kör "numera" 1,5.

philsson skrev:
2271416 2kg? Det tycker jag låter mycket. Inte ens med 0,7kg märkte jag vobbeltendenser vid nedlägg i 100. Hur gör du när du lägger ner hojen? Inte så att du blivit avskräckt och tar ner den mjukt? Man måste nämligen vara lite bestämd och liksom "stampa" till framhjulet ner i asfalten när man lägger ner för att undvika styrkast.

Vad menar du? När man sätter ner framhjulet efter slangning?
Där kör jag helt tvärsom, ger max gas innan framhjulet tas ner för att det ska bli mjukt, särskilt när jag står på sadeln och slangar måste hjulet ner mjukt för att undvika vobbel.
Gällande frågan så har olika däckmärken olika branta vinklar på däcksidorna, det kan mycket väl bero på det. Med slicks på började det självvobbla runt 130, så man fick hålla i där över. Med Rennsport gatdäck vobblar det aldrig.

-PLM- skrev:
2271543 Vad menar du? När man sätter ner framhjulet efter slangning?
Där kör jag helt tvärsom, ger max gas innan framhjulet tas ner för att det ska bli mjukt, särskilt när jag står på sadeln och slangar måste hjulet ner mjukt för att undvika vobbel.
Gällande frågan så har olika däckmärken olika branta vinklar på däcksidorna, det kan mycket väl bero på det. Med slicks på började det självvobbla runt 130, så man fick hålla i där över. Med Rennsport gatdäck vobblar det aldrig.
ja ligger nått i det.. med michelins supermoto slicks så vobla min redan i 125 km/h... sen tog bakdäcket mystiskt slut :rolleyes: . satte på pirelli diablo bak o nu kan jag köra max utan att det vobblar alls.

-PLM- skrev:
2271543 Vad menar du? När man sätter ner framhjulet efter slangning?

samma här, jag brukar gasa för att sätta ner mjukt och fint... skona dämparna lite och så intalar jag mig själv... samtidigt kanske det blir lite mer "slir" på framhjulet då men det var inga problem med förra däcken...

Jag kör 2.5 bak tror jag o kanske 2.2-2.3 fram.
Prova och öka trycket lite kanske hjälper.

Enda gången jag fått vobbel vid nedslag är när jag slog ner med 1 hand på styret och det gör jag inte om igen!

Inte en blekaste aning om vad jag har för tryck.. jag kör på känn :tummenupp

Vobblar det när du lägger ner så måste du lägga ner hårdare/snabbare, tycker det är mycket viktigare när man lägger ner efter en slangning i 150 blås där framhjulet har stannat..

edit:
Skona fjädringen... på en motard :va
Det är ju ingen sporthoj med 5cm fjädringsväg ju

Last edited:
Monobike skrev:
2272072 Inte en blekaste aning om vad jag har för tryck.. jag kör på känn :tummenupp

Vobblar det när du lägger ner så måste du lägga ner hårdare/snabbare, tycker det är mycket viktigare när man lägger ner efter en slangning i 150 blås där framhjulet har stannat..

edit:
Skona fjädringen... på en motard :va
Det är ju ingen sporthoj med 5cm fjädringsväg ju

hehe nej det är sant... jaja får testa att slå ner lite mer brutalt då :) fan va kul det är :P

Har ni problem med wobbel vid nerlägg av wheelie? Testa att skruva på mer retur i gaffeln.
Är det dåligt med retur fjädrar den tillbaka för snabbt, gaffeln likson studsar upp och du tappar fästet i asfalten vilket ger wobbel.

tåberg skrev:
2272158 hehe nej det är sant... jaja får testa att slå ner lite mer brutalt då :) fan va kul det är :P
prova det. Säg hur det gick. :tummenupp

Stoffy skrev:
2272540 Har ni problem med wobbel vid nerlägg av wheelie? Testa att skruva på mer retur i gaffeln.
Är det dåligt med retur fjädrar den tillbaka för snabbt, gaffeln likson studsar upp och du tappar fästet i asfalten vilket ger wobbel.
Detdär kan spela in väldigt mycket! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...