Vobbel tendens

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Har drevat ner hojen en kugg fram och kortade även kedjan. Och nu så har det blivit lite vobbeltendenser när jag. Vobblet kommer brukar komma om jag dra på fullt på en rak väg, går bra i början men efter det jag lagt i 3:an som kommer det lite fladder.

Lika så när man kör fort i en lång kurva ex av/på fart så vill hojen liksom kränga lite (åla sig fram) om ni förstår vad jag menar.

Kan detta ha med däcken att göra?? Bakdäcket är slut. Eller blir den så mycket nervösare när bakhjulet kom närmare framhjulet efter det jag kortade kedjan.

Detta gäller en cbr 900rr 98:a

Kommer inte ihåg riktigt men jag har för mig att min gamla hoj betedde sig ungefär lika dant när bakdäcket va slitet

Det är antagligen baktofflan, Micke..

Kan du se korden?

Byt!

#78# skrev:
Vad är korden??
snören i däcket som kommer fram när däcket blir extremt slitet.
Däcken blir ju gärna "ojämna" när dom blir slitna så dom blir platta i mitten och mindre slitna på sidorna. Kan ge väldigt konstiga egenskaper när man lutar hojen i vissa vinklar. Försök kolla på däcket och se om det fortfarande är runt och jämnslitet eller om det börjar få konstig form.

yonsson skrev:
snören i däcket som kommer fram när däcket blir extremt slitet.
Däcken blir ju gärna "ojämna" när dom blir slitna så dom blir platta i mitten och mindre slitna på sidorna. Kan ge väldigt konstiga egenskaper när man lutar hojen i vissa vinklar. Försök kolla på däcket och se om det fortfarande är runt och jämnslitet eller om det börjar få konstig form.

Det är platt som s###tan men det är bara sltiet ner till "klackarna". Blir väl bara nån enstaka repa till nu innan vintern sen blir det ju ändå nya däck

Manne skrev:
sänk gaffelkronan3-5 mm så blir hojen stabilare

Blir det inte tvärtom ?? Sänker du gaffelkronan så att gafflarna sticker upp mer blir hjulbasen kortare = nervösare hoj ??

//Peter

Froven skrev:
Blir det inte tvärtom ?? Sänker du gaffelkronan så att gafflarna sticker upp mer blir hjulbasen kortare = nervösare hoj ??

//Peter

skulle man kunna tro,ja!
Hjulbasen minskar skapligt obetydligt om du sänker 5mm. men hojen får en annan karaktär. Orkar /kan inte förklara riktigt

På min race-r1 har jag sänkt gaffelkronan 6mm och har ett mycket mindre nervöst chassie.Så är det bara.........

Manne skrev:
skulle man kunna tro,ja!
Hjulbasen minskar skapligt obetydligt om du sänker 5mm. men hojen får en annan karaktär. Orkar /kan inte förklara riktigt

På min race-r1 har jag sänkt gaffelkronan 6mm och har ett mycket mindre nervöst chassie.Så är det bara.........

hmm sänker du kronan så blir ju gaffelvinkeln brantare=mer kvickstyrd och nervösare hoj... men du kan ju förklara hur du menar..

ozto skrev:
hmm sänker du kronan så blir ju gaffelvinkeln brantare=mer kvickstyrd och nervösare hoj... men du kan ju förklara hur du menar..

Inte vet jag, men blir kanske bättre med mer vikt på framhjulet. Den blir ju mera "framtung" om man sänker kronan

Håll inte på och meka med chassieinställningar när däcken är kronslut.
Byt däck och kolla att dom spårar, lager är hela utan att glappa och sånt först.

Victor skrev:
Håll inte på och meka med chassieinställningar när däcken är kronslut.
Byt däck och kolla att dom spårar, lager är hela utan att glappa och sånt först.

Jo jag tänkte göra det först. Men jag tänker bara köra denna veckan ut sen blir det inställning. Garaget redan städat inför en vinter full av förändring :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år