vobbel-tendens KTM 625 SMC

Glad.I.Gas

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Norrköping/Sthlm
Hoj
hojlös
Tja motarders!!

Har en KTM 625 SMC -04 som jag leker livet ur på vägarna. Har dock ett litet bekymmer nu... I hastigheter från ungefär 100 och över börjar den bli väldigt orolig. Om jag provocerar den genom att rycka styret snabbt framåt/tillbaka (sidledes) så kommer hela hojen i självsvängning el. vobbel. Har kört cirka 550 mil och detta har uppkommit först på senare tid.

Upptäckte det första gången efter en dålig "bakhjuls-landning" i ca 130 km/h. Kör ju ganska "aktivt" med hojen. Wheelies, stopies osv och kan tänka mig att lager tar stryk. Kanske kan det helt enkelt oxå vara obalans i något av hjulen. Nån som känner till detta eller har tips om bra felsökning??

Tacksam för svar!! // Ride on // Glad.I.Gas
 
Glad.I.Gas skrev:
2142357 Tja motarders!!

Har en KTM 625 SMC -04 som jag leker livet ur på vägarna. Har dock ett litet bekymmer nu... I hastigheter från ungefär 100 och över börjar den bli väldigt orolig. Om jag provocerar den genom att rycka styret snabbt framåt/tillbaka (sidledes) så kommer hela hojen i självsvängning el. vobbel. Har kört cirka 550 mil och detta har uppkommit först på senare tid.

Upptäckte det första gången efter en dålig "bakhjuls-landning" i ca 130 km/h. Kör ju ganska "aktivt" med hojen. Wheelies, stopies osv och kan tänka mig att lager tar stryk. Kanske kan det helt enkelt oxå vara obalans i något av hjulen. Nån som känner till detta eller har tips om bra felsökning??

Tacksam för svar!! // Ride on // Glad.I.Gas

Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Sen är det ju ett tecken på att den är snabbstyrd det i kombination med lång fjädringsväg och rörram så får du dom egenskaperna.
 
Last edited:
köp en annan hoj om du vill slippa ormet kryper.. Duke´n e likadan, känns som en slapp gammal damcykel när man kommer upp i lite fart.. Dessa hojjar e ju inte till för o åka fort med tyvärr :tuttar
 
Jag bytte till slicks inför bankörningen med min 625. Vid lunch vart jag hungrig och drog iväg och käka och upptäckte att den börja självvobbla runt 130.
Det berodde på slickset som hade brantare sidor än gatdäcket. antadligen försvinner ditt vobbel vid däckbyte.
 
Att motarder inte är allt för stabila i höga farter stämmer ju bra.
Men dom problemena du verkar ha är ju inte iaf normala.

Inga tendenser alls till vobbel i varken 180 lr 140.

Skulle nog kolla lagrena om jag vart du.
 
Min 660 uppför sig likadant, har också slicks.
1.7 i däcktryck kanske beror det lite på det?
 
Last edited:
sgtpepper skrev:
2142810 Har du kollat hjullagren? Om inte, gör det!

Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.

Långa farbron skrev:
2142375 Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Klart som fan att jag inte sitter och rycker i styret. Tendensen uppkommer när jag kör på ojämn asfalt eller tar ner framhjulet efter bakhjuls-åka och där har du problemet!! :6surkart

Eftersom jag vill åtgärda det så prövar jag aktion/reaktion för att komma till en lösning.
 
Glad.I.Gas skrev:
2143363 Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.
Börja med att kolla så att det inte glappar genom att ta tag i hjulet och så att säga bända det mot sin egen axel, känner du ett tydligt glapp så är det hjullagret som behöver bytas.

Sen kan man känna med fingret också när man tagit av hjulet, det sitter två lager med en distans mellan i framhjulet, vrid runt innerringen på varje lager och känn att det går runt lent och fint och att det inte skrapar.

Jag är också novis, bytte framlager på min XR för första gången nu i helgen, men det var faktiskt inte särskilt krångligt alls.
 
jag hade samma problem med min xr 650 men när jag bytte fram däcket så sluta den då kunde man gasa mer.. om du inte får bort problemet så får du ge fan i att köra båda hjulen samtidigt du har ju ett bak som duger fint när man åker motard :yoparty :yoparty
 
Tror som de andra att det är däck eller likande som brister..

Var uppe i 150 med min igår utan några som helst problem... det är dock en 05:a.
 
Har en 625sxc -04 450mil med motardhjul och jag har aldrig upplevt några vobblingstendenser i höga farter. Lagren bör inte vara slut efter 550mil
varken i sving/länkage eller hjul. Däremot kan du balansera hjulen framförallt fram kolla att de inte fått nån skada och bända lite här och var för att kolla att inget glappar kolla även styrlager.
 
Kan bero på att du skadat däcket, när du landar träffas ju smällen bara på ett ställe. vilket gör att det blir lite tillplattat där. Byta däck sen e det fixat :tummenupp
 
Har sagt det förr men med risk för upprepning så tror jag att det är styrlagret.
Skruva åt det så att du märker att styret går lite tungt och släpp lite lite från det läget.
 
Last edited:
Glad.I.Gas skrev:
2143363 Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.

Långa farbron skrev:
2142375 Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Klart som fan att jag inte sitter och rycker i styret. Tendensen uppkommer när jag kör på ojämn asfalt eller tar ner framhjulet efter bakhjuls-åka och där har du problemet!! :6surkart

Eftersom jag vill åtgärda det så prövar jag aktion/reaktion för att komma till en lösning.


fick du inte lära dig hur ma kollar lagren till uppkörnignen? Jag vill minas att säkerhetskontrollen va en av dom första pungterna på protokollet!
 
ozto skrev:
2150281 fick du inte lära dig hur ma kollar lagren till uppkörnignen? Jag vill minas att säkerhetskontrollen va en av dom första pungterna på protokollet!

Nej, under uppkörning bör man redan kunna detta!
Under utbildningen däremot ingår styrlager och svinglager så det är jag en mästare på... Men säg hjullager, den kursen ingick inte! Inte hur man växlar på slangen, gör stopies eller ställer ventiler heller men allt går att lära sig. Som här tex: Genom trevliga människor med samma intresse!! :pannkyss
 
Glad.I.Gas skrev:
2150462 Nej, under uppkörning bör man redan kunna detta!
Under utbildningen däremot ingår styrlager och svinglager så det är jag en mästare på... Men säg hjullager, den kursen ingick inte! Inte hur man växlar på slangen, gör stopies eller ställer ventiler heller men allt går att lära sig. Som här tex: Genom trevliga människor med samma intresse!! :pannkyss


Det står helt klart och tydligt i vägverkets protokoll för uppkörning att man ska kunna kolla lager så som HJULLAGER styrlager och svinglager!
Är säker på att det står i körkortsboken oxå!

och jag skrev lära sig till uppkörnigen, självklart menar jag att du ska veta hur man gör innan.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top