vobbel R1-00

kan väl vara så kanske att gummit sitter snett på fälgen.

sen är 40gr mer än normalt kanske, men inte enormt mycket. Sålänge däcket inte är felbalanserat är det inte där felet ligger.

testa o byt luften i framdäcket ;)

skulle det nu vara obalans i framhjulet så ser du tex inte ett piss i bakspeglarna/instrument och det blir värre ju fortare det går, detta borde inte orsaka wobbel.

Om du ligger i tex 170 och börjar vrida styret fram och tillbaka snabbt, när du slutar så ska hojen också sluta omedelbart och inte självsvänga.

Jag har haft ett Continental däck på min hoj och det var det sämsta däck jag någonsin haft, drog jag i 4an för brutalt med lite dagg på asfalten så spann däcket, fästet var inget bra men rakt fram så var allt frid & fröjd.

Sitter det styrdämpare på så prova ta bort den.

Min gissning, byt bakdäck!

T.Olsson skrev:
bra mycke ostabilare än min gamla blade från-99
Kan ju säga att min förra R1:a från -98:a var bra mycket nervösare än din blade.
Det kändes som om R1:an nästan ramlade ned i kurvorna medans på bladen så är man tvungen att bryta ned den.
Vobblade gjorde den ifall man inte hade styrdämpare och körde över någon skarv i vägen i 150+ km/h.

Silwer skrev:
din måste haft nåt fel?
eller var det skarven med stort S vi snackar om?:-D
Full acceleration (150+km/h) + broskarv modell stor - styrdämpare = Vobbel

Full acceleration (150+km/h) + broskarv modell stor + styrdämpare = Inget Vobbel

Det var inte tokvobbel. Utan mer sådan där man kan lösa genom att spjärna emot lite.

Körde mestadels med styrdämpare. Så man har ju inte allt för många referenser utan.

T.Olsson skrev:
okej jag skall börja med att byta bakdäcket till samma som fram och sen såg jag att framfälgen har mycket balanserings vikter så d kan vara värt att kolla så den inte är skev.Jag bara hoppas att ramen är ok om nu det kan vara därför att den vobblar,jag har gått med hojen på ett rep och det ser ut som bakdäcket följer framdäcket ialla fall mer kan man väl inte kolla själv. Jag får tacka för alla svar

skit i och lägga pengar på att byta bakdäck...är inte det som är fel Gör som många skrivit istället dra åt styrlagret om du känner att det glappar. Händer ofta att det glappar upp sig vid mycket bakhjulskörning, kan även vara så att framdäcket har blivit knepigt slitet som det kan bli när man drar bakhjul från låg hastighet och accelerar eftersom framhjulet ej ökar i hastighet så blir det ett bra svart streck vid nedslag, typ bromsspår....konstigt slitage

prova att balansera framfälgen först.sen byt däck.. vobblar det verkligen eller mer ruskar? har haft flera r1:or och har inte varit med om att det vobbar av vanligt raktfram åka. över skarvar och sånt kan det ju vobbla till men inte raktfram på rak väg...

mycket bakhjulsåk med nedsläp kan säkerligen orsaka att däcket blir helt omöjligt att balansera.

Kan ju vara en hel uppsjö olika saker..
Bakhjulet snett, dåligt isatta hjullager bak som gör att distanserna glappar, dåligt svinglager, styrlager, plattslitna däck, lager i svinglänkage..
Bara att beta av efterhand..

Fattar inte att ni snackar om vobbel när det är styrfladder det är frågan om.
Vobbel är när förarens svängningar och ramens svängningar hamnar i fas. Då blir amplituden i svängninarna... Ähh orkar inte...

SENSEI skrev:
Fattar inte att ni snackar om vobbel när det är styrfladder det är frågan om.
Vobbel är när förarens svängningar och ramens svängningar hamnar i fas. Då blir amplituden i svängninarna... Ähh orkar inte...
vobbel eller fladder, skitsamma vi vet vad som menas iaf.

Gamla tiders ramvobbel hoppas jag inte moderna hojar dras med över huvudtaget.

Silwer skrev:
vobbel eller fladder, skitsamma vi vet vad som menas iaf.

Gamla tiders ramvobbel hoppas jag inte moderna hojar dras med över huvudtaget.

Svar från en som vanligen påpekar fel i andra inlägg :tungan

okej nu nästa fråga: vad skall jag ha för för bredd och höjd på bakdäcket,skall jag ha 190 eller 180 och funkar det med ett pilot power som jag har där fram .Obs jag gillar mer att köra i kurvor än att köra rakt fram....

Silwer skrev:
Hur allvarligt är vobblet då?
Slår styret våldsamt fram o tilbaka eller är det lätt att hålla emot?

nä ,det är mer att det fladdrar typ men de e ju rätt obehagligt i dom hastigheterna när jag aldrig har haft problem med mina tidigare hojar

Jag får tacka för alla tips,har nu hittat felet jag bytte bakdäcket och sen var styrfladdret borta.Jag hade ett Continental Contiforce bak som var halvsletet.Men med mitt nya metzler så försvann allt fladder i styret .

T.Olsson skrev:
Jag får tacka för alla tips,har nu hittat felet jag bytte bakdäcket och sen var styrfladdret borta.Jag hade ett Continental Contiforce bak som var halvsletet.Men med mitt nya metzler så försvann allt fladder i styret .

Grattis!
Det måste kännas skönt när du hittade felet. Det skulle väl ändå bytas.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...