Vobbel på ktm 525 exc sm.

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
Ktm 525exc 06-
hej.:yoparty

Åkte i asfalten igår vid 100km/h efter ett fruktansvärt vobbel alldeles efter nedlägget... dum som man var hade man bara vanliga kläder pga "att jag skulle bara" tanka för sista gången innan jag ställde undan den för vinter.. :huvet så nu får man ju känna hur pass smart det var.

Till problemet. :brinnerup

Hojen kan vobbla när jag har lagt ner den efter bakhjulåka. Jag undrar hur man kan göra för att minska risken för vobbel?

Sitter regndäck på nu.. och Dämparna är inte inställda efter mig.

Har hört att om man ställer in rätt "häng" på dämparna så kan man minska risken för vobbel :confused: Men vad är just "häng" och hur ställer man in det? finns det i manualen?

Kan det tänka sig att regndäcken gör att det blir lättare vobbel ?

är styrdämpare ett alternativ?

tacksam för svar ! :banana

jag kör inte hoj utan styrdämpare längre pga wobbel efter nerslag när jag slangade,så jag rekomenderar det.

Last edited:
Jo men det måste ju finnas andra åtgärder att göra istället för bara stydämpare? känns som om man bara döljer problemet lite?

Sätt ner framhjulet rakt.
Sätt ner det försiktigare. (slanga inte fortare än att du kan släppa ner framhjulet försiktigt)
Se till att den inte är sänkt i kronan.
Ställ in stötdämparna. (står i manualen hur man gör).
Se till så lager och allt e schysst.

Man ska inte behöva en styrdämpare, iallafall inte i de hastigheterna. När ja sätter ner framhjulet i drygt hundra (med crossdäck!) så vinglar de till lite men inte farligt.
Har ja motarddäck e de stabilt som fan!

Lycka till! :)

Sätt ner det försiktigare. (slanga inte fortare än att du kan släppa ner framhjulet försiktigt)

Dååålig idé. Så vitt jag har känt under alla år jag kört, och vad jag förstått av att ha pratat med kunnigare människor, så är det bäst att sätta ner hojen med besked de sista 30cm eller så. Visst, att vålda ner den från en hög wheelie är ju inte så bra för packboxarna, men just att släppa ner den ordentligt sista biten vill man ju göra.

De få gånger jag varit med om wobbel själv, eller sett kompisar råka ut för det, är ju när man wheelat och är på väg ner men bestämmer sig för att åka "lite längre" och pressar vidare en liten bit för att sedan få ett för mesigt nerslag vilket gör hojen väldigt känslig.

Dååålig idé. Så vitt jag har känt under alla år jag kört, och vad jag förstått av att ha pratat med kunnigare människor, så är det bäst att sätta ner hojen med besked de sista 30cm eller så. Visst, att vålda ner den från en hög wheelie är ju inte så bra för packboxarna, men just att släppa ner den ordentligt sista biten vill man ju göra.

De få gånger jag varit med om wobbel själv, eller sett kompisar råka ut för det, är ju när man wheelat och är på väg ner men bestämmer sig för att åka "lite längre" och pressar vidare en liten bit för att sedan få ett för mesigt nerslag vilket gör hojen väldigt känslig.

Varför skulle det inte vara bra för packboxarna? Bågarna är ju tillverkade för att kunna hoppa med och trycket från att sätta ner den från en hög wheelie med kraft lär inte ens vara i närheten av trycket man får av att landa från ett högt hopp.

Själv har ja upptäckt att när ja pressar de sista ja klarar så har ja den ofta väldigt högt i slutet precis innan ja tappar kraft i hojen att orka hålla den uppe med och på pankar de i backen så de stänker om de och då brukar de vifta lite :va
Dock bara de ja upplevt e ingen expert :tungan
Men de ska verkligen inte spela någon roll hur man sätter ner framhjulet i dom hastigheterna. Något annat som måste vara väldigt fel. För min vobblar inte ens när ja sätter ner framhjulet i 110+ och min e ändå sänkt i kronan

ja nått underligt är det. Tro om det kan ha med regndäcken att göra? för dom går ju varm när det inte regnar..:huvet

men jag ska testa att ställa in hänget på dämparna efter mig samt byta däck och se om det blir nån skillnad..

På förra crossen jag hade (rmz 450 07-) så vart det aldrig vobbel, inte ens på asfalt när man la ner den i 130km/h oavsett hur man la ner den.

Men på den här ktm:en så blir det vobbel ifrån 90-140 km/h..:död

Men nu har kroppen börjat läka och jag kan röra armen igen så nu ska jag ut å ta nya tag med crossen :yoparty

jag kænner till viss del igen mig i ditt problem.

har en exc 450. kænns vældigt sladdrig i framhjulet vid nedsættning.
den sladdrar lite hur som. hård / mjuk nedsættning.

wr 450 ja hade førut hade inga som helst problem hur det æn var.
æven nedslapp 150+

kan man ställa in framdämparna ocksåeller ärdet bara bakre dämparna man ställer?

bör jag skicka iväg bakdämparen å få det intställd för min vikt(65KG)?

kan man ställa in framdämparna ocksåeller ärdet bara bakre dämparna man ställer?

bör jag skicka iväg bakdämparen å få det intställd för min vikt(65KG)?

Har en kompis som kör 525 som väger 65 och han har inga problem med sin hoj. Allt går att ställa in kolla handboken!

vobbel

Hej jag tror att du bör kolla upp din fjädring..............!!
Kolla så den inte är sänkt fram eller tok spänd bak.
Kolla glapp i svinglager.ja även styrlager för får du vobbel i 100km/h så du åker i backen måste något vara helt kass eller helt fel inställt. jag sänkte min motard 60mm fram och spände den bak så in i hel-ete bara för att se, vobblade i ca 140km/h !!! men inte så jag åkte i backen!!
som sagt ingen expert bara lite tips.

mvh joens

ok, ska ställa in den efter boken först och se vad som händer.

Skulle va sunkigt att ställa in dämparna rätt och ändå få vobbel så att man åker i backen...:huvet

Kan vara en uppsjö fel men styrdämpare är verkligen inget du ska köpa. Har du t ex klämt ihop/dragit isär gaffeln vid hjulbyte spelar inte längre förspänning och dämparnas inställningar någon roll. Eftersom du åker på regndäck och säkert krängt däcken i vebon skulle jag skaffa en balanserare och kolla att hjulet är rätt balanserat. Det brukar dock visa sig i lite högre farter, men regndäck kan vara ganska ojämna viktmässigt och har du dessutom parat ihop fälgens-/däckets tyngsta punkter (ganska vanligt misstag) så kan det bli väldigt dålig balans. Passa även på att se över ekerspänningen och sätt alltid ned framhjulet rakt, bestämt/distingt samt i god tid. Betänk att du glider lika många meter som din hastighet och MC:n det dubbla. Dra gärna åt axeln lite i kronan också så det är ett litet svängmotstånd.

Last edited:
vad menas med förspänning?:confused:

ja jag antar att förra ägaren kan ha krängt på däcken själv, men jag känner då ingen obalans även om jag maxxar ur den. blir bara vobbel vid nedlägg.

Om man drar ner framdäcket "försiktigt" och går ner mjukt med det är väll mer risk för vobbling och dikes puts på hojen eller?

ok, man kanske ska dunka ner hojen lite hårdare då! :yoparty

Hjulet ska dunkas i backen, inte jag:huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma