Vobbel på en Honda CBX550

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Har en gammal Honda CBX550 som reservhoj och den har en benägenhet att vobbla i hastighetsintervallet ca 60 - 85. Jag har bytt däck och provat med annan fälg med schysst däck men felet kvarstår. Kan sägas att vobblet känns mest när jag lägger ner hojen åt höger.:va

Tacksam för uppslag!

Nilax

Kika så att hjulen spårar och har du bra däck både bak och fram.
Lycka till.

Hissa upp framvagnen och vrid sakta för att känna tröghet elle hack i styrlagret..garanterat detta fel. Ska gå snorlätt!!

Hissa upp framvagnen och vrid sakta för att känna tröghet elle hack i styrlagret..garanterat detta fel. Ska gå snorlätt!!

Tycker du tröga styrlager ska ge wobbel? Förr i tiden var det ju hur styrdämpare fungerade. Vrid ihop styrkronan med ett vred.

Jag skulle snarare skylla på svingdito.

Tycker du tröga styrlager ska ge wobbel? Förr i tiden var det ju hur styrdämpare fungerade. Vrid ihop styrkronan med ett vred.

Det kan vobbla som otroligt mycket och framför allt äcklig att köra. kan vara en annan sak ,,Läckande olja ur ena gaffelbenet,Då vobblar det! för låg oljenivå i ena gaffeln...

Så fungerade styrdämpare förr, ja.
Ofta blev det ännu sämre.
Friktionsdämpare är otroligt helfel till styrdämpare.
Ger stort motstånd i början, när självsvängningarna behövs för att stabilisera.
När det väl börjar vobbla, så dämpar de för lite.
För hårt dragna styrlager är värre än glapp.

Äldre cyklar med vek ram måste ha lagerinfästningar och däck i rätt storlek och typ (Metzler lazertech FTW!) som inte är platta för att fungera som tänkt.
Då är de betydligt bättre än sitt rykte.

Det kan vobbla som otroligt mycket och framför allt äcklig att köra. kan vara en annan sak ,,Läckande olja ur ena gaffelbenet,Då vobblar det! för låg oljenivå i ena gaffeln...

Men det låter ju också konstigt, finns ju gafflar med retur i ett ben, och dämpning i andra, finns tillomed gafflar med olika fjädrar orginal.

En komplett gaffel fungerar ju som en enhet, oavsett om det pajar en packbox på ena benet:va

Min erfarenhet säger något annat är det du beskriver helt enkelt:tummenupp

Men det låter ju också konstigt, finns ju gafflar med retur i ett ben, och dämpning i andra, finns tillomed gafflar med olika fjädrar orginal.

En komplett gaffel fungerar ju som en enhet, oavsett om det pajar en packbox på ena benet:va

Min erfarenhet säger något annat är det du beskriver helt enkelt:tummenupp

Just detta fenomen inträffade på en en xr650 tokvobblade i framhjulet/styret . Bytte packboxar och fyllde rätt mängd olja och problemet försvann. Men just den xren är kännslig på allt,, Förmodligen mer som är fel på den? Jag har varit med om att bakhulet var helt enkelt för slitet och gjorde att min cbr 900 mod 93 tokvobblade i strax över 200.. Just den första cbr 900an var helt enkelt lättvobblad

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D