Vm i otur

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Åker ibland till småland o jobbar, ca 3ggr/år. I höstas var jag hemma 2v o jobbade dag o natt, helger etc.
Fick då en lön på 15 000kr efter skatt. (på 2v, 135tim) Vilket jag va nöjd med. Det tycktes stämma på lönebeskedet o jag hade dubbel lön et X antal timmar, men så skulle de va då, tyckte jag, då jag jobbade lördagar söndagar samt kvällar o nätter ibland.

Nu var jag nere igen o arbetade en vecka, men i lugnare tempo. Då upptäcker en annan ekonomiansvarig, (de hade bytt) att sist jag jobbade fick jag 5000kr för MKT i lön! Och de 5000kr är ungefär vad jag tjanade nu på en vecka, alltså, så FÅR JAG INGEN LÖN för den senaste veckans jobb, för jag redan fått 5000kr för mkt i höstas!

Stäm säger ni, jo tjejen är juridikstuderande och håller på att kolla upp ämnet o letar underlag. Men jag har arbetat där länge o har god kontakt med chefen, så man vill inte pajja nått!

Jag VET att ett företag inte kan ta tillbaka pengar som utbetalats eller tvinga en att jobba in det som betalats överflödigt.
MEN, kan de neka ge ut lön som motsvarar samma summa som jag fick för mkt av från förra gånegn?

Är ej med i facket, vill inte starta bråk, men skulle jag kunna kompromissa på nått sätt?

Kompromissa går ju alltid, fråga om du kan få hälften åtminstone. Arbetsgivaren är ju dum om han inte går med på det för då lär du inte jobba mer där.
De kan inte ta retroaktivt men så vitt jag vet så får de ta av kommande lön.
I början på mitt jobb så kollade jag alltid lönespecarna och det var fel 3 gånger av 3. 2 av 3 gånger till min fördel så jag slutade kolla och ingen har krävt tillbaka en krona och nu är företaget sålt till ett annat och där har de än mindre pejl på läget.

Är du säker på att dom inte kan kräva tillbaka? Jag fick dubbel lön från ett sommarjobb för några år sen. Fick brev att dom ville ha tillbaka pengarna. Kastade breven och gav fan i det i kanske 1,5 år. Sen började jag få brev från tingsrätten. Då gav jag mig och betalade tillbaka.

Är du säker på att dom inte kan kräva tillbaka? Jag fick dubbel lön från ett sommarjobb för några år sen. Fick brev att dom ville ha tillbaka pengarna. Kastade breven och gav fan i det i kanske 1,5 år. Sen började jag få brev från tingsrätten. Då gav jag mig och betalade tillbaka.

Vad jag fått reda på enligt tjejen, är att du som arbetstagare "handlar i god tro".

Men nu var det så att jag fick lönebesked, som kan anses som en bekräftelse på att din lön är rätt. Det stod specificerat i mitt fall alla timmar jag fått betalt samt vilka timmar jag hade xtra betalt etc. lönebeskedet stämmer och jag har fått lön efter lönebeskedets uträkningar. Dock har denne ekonomiansvarig lagt på en extra timlön på vissa övertids timmar. Alltså det står väl specificerat och då tänker man, jaha klart det stämmer då.

Vad det gäller dubbel lön som i ditt fall, kan det bero på om du fått EN lönespec på EN summa men fått TVÅ summor på ditt konto, alltså dubbelt, då kan det va en annan sak.

Dom kan visst ta tillbaka, det är din skyldighet o granska specen o påpeka eventuella fel.

5000!

det är ju en skitsumma för ett företag men en betydande summa för en extraarbetande eller vad du nu är...

Goodwill från företaget borde vara att säga, udda får vara jämnt denna gång.

Att de ens tjafsar nu tyder solklart på att de är snåla! O ja du va i småland o jobbade!! Se det ur perspektivet att de hade en överhettning då o du ställde upp o jobbade länge o väl. Då borde man väl få kredd för det, vilket du iofs fick genom OB o annat. Men bottom line är tycker jag att du får behålla stålarna.

Måste dom ha pengarna!!!! så kan du lugnt låta dom förstå att de är småländska as........

En polare fick 23000 för mycket i lön. Oavsett vad han sa så var han tvungen att betala tillbaka men han dealade till sig så att de fick ta av semesterersättningen istället.

5000!

det är ju en skitsumma för ett företag men en betydande summa för en extraarbetande eller vad du nu är...

Måste dom ha pengarna!!!! så kan du lugnt låta dom förstå att de är småländska as........

Sa jag att jag betalar flygresan luleå-småland t/r själv?
Ja man tycker att det är så som du säger. Det roliga (tråkiga) är att jag vet hur illa ställt denna männsika har det i sitt företag.Farsan kollade upp dem på nån slags hemsida där man kunde kolla vinst/förlust/skuld... Det fanns ett trafiklyse som visar hur företagent har det. Detta företag är på RÖTT och lever på sista livlinan :( tyvärr...

jag får se, ska försöka få han att betala flygresan iaf.

vad är det för jobb där du får betala din egna flygresa till jobbet, där du igentligen inte jobbar?? och de kan inte hålla reda på lönen...

Måste lämna ett bidrag till oturs vm känner jag, för igår var inte min dag..

Började jobba 06.00 och allt gick väll ok, tills chefen kommer förbi. Då börjar maskien som jag jobbar med strula nått kopiöst. Så resten av dagen fick jag spendera med att försöka få igång skiten igen. Slutar vid 14.00 och tog mig hem för att slösurfa lite innan middagen. Då börjar datorn tjorva, efter många svordommar hade jag fått till det och det var middag.

Direkt efter middagen skulle tjejen på stallet, så hon tog bilen och for iväg. Ca 15minuter senare ringer det i telefonen och en pelletsbrännare i ett hyreshus som min låtsaspappa har hade stannat, och det är jag som ska hålla allt sådant igång då min låtsaspappa är utomlands och jobbar just nu. Bara ringa gumman och be hon komma hem, stallet är 2 mil från där vi bor och hyreshuset är 3mil bort :huvet. Efter en massa strul så inser jag att den går fan inte att få igång, har gjort på alla möjliga sätt för att få igång den men det går inte. Klockan är nu 18.00 och jag får ringa killen som har service på maskinen, han skulle komma på direkten. Jag provar en sista gång och lyckas självklart få igång brännaren när han var 2km bort.., dvs han har inget att felsöka för den fungerar nu..:gnissla Aja skönt nu får jag fara hem tänkte jag...

Kommer ut till bilen och vrider på nyckeln, startmotorn bara går och går. Men vad fan nu då..., håller säkert på att försöka få igång den i 20minuter utan framgång. Går upp och ber en hyresgäst att bogesera igång mig, efter ett par hundra meter går biljäveln igång . Den går dock inte helt 100 men tänker inte mer på det för jag ville hem. Tar mig till stallet för att hämta gumman och då dör bilfan.. Får efter 20minuter på startmotorn igång den, men nu är det nått allvarligt fel. Vid fullgas i friläget varvar den max 2.000rpm, börjar köra mot stan men halvvägs så orkar bilen inte mer och dör helt. Får ringa efter en kompis som får bogsera oss hem.

Väl hemma med bilen ringer jag farsgubben och får tag på en bil jag kan låna, får skjuts dit för att hämta bilen. Kör hem bilen och tar mig in i lägenheten för att göra allt iordning för morgondagen och hade äntligen tänkt att lägga mig och sova. Märker då att plånboken är borta :huvet fan fan fan... vart har jag den då? Ut i bägge bilarna och leta...nepp ingen plånbok. Bara köra tillbaka till hyreshuset och leta, nepp ingen plånbok där heller. Då ringer tjejen och säger att hon hittade den hemma. Vafan...:mad: Tog mig hem och gick direkt i sängs, skulle jag rört nått mer så skulle jag väll pajjat det med..

Dom kan visst ta tillbaka, det är din skyldighet o granska specen o påpeka eventuella fel.

Ja, de kan ta tillbax dina pengar. Jag blev tillbakabetalningsskyldig 2500:- som jag fått för mycket, men jag la det på en avbetalningsplan med 500 pix i månaden, det var ju trots inte jag som klantat mig...

Men du måste ju se till att få pengarna, jag har svårt att tro att de har rätt att vägra dig pengar för den tid du arbetat. Så får du återbetala allt eftersom.

Jag har hört att pengar som utbetalats fel har en preskriberingstid på 2 år...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti