VM Gälleråsen 1979

GSXR1100R skrev:
2638078 Fanns Velodromen 1979? eller var det detta ett wet race? 1.21 kör ju tom Valmers om det är torrt.
136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare

stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
Ursäkta felstavningarna.
 
Last edited:
stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
..

Micke Nilsson hade 125,833km/h i snitt när han vann VEIDEC-racet på Kga 27/8 2006. Han körde 1.07:880 som snabbaste varvtid i det racet.
 
MC Doktorn skrev:
2638265 Skulle tro att den tidigare layouten med velodrom "stal" ca 10 s.
Den var ball men livsfarlig .
Va var det för "livsfarligt" med den??
Det var en helt vanlig böj som krävde lite mer precision och timing ...
 
Zoidberg skrev:
2638545 Nja, ..för mc var den inget speciellt egentligen. Lönade sig inte att köra på det branta partiet, ...utan nere i "rännan" där det inte lutade nåt värst. Det håriga kom i knycken/svackan (numera Ejes) där det var man/mus-syndrom om man vågade hålla stumt eller inte, ...iaf som jag minns det.
Det lönade sig att bromsa sig upp i velodromen, vinkla max och sedan få bra fart ner i vänstern efter velodromen. Fjädrongen bottnade och visst, det var många som prutade där :) Kommer ihåg när däcket tryckte upp i sadeln varv efter varv. Till slut gick däcket igenom glasfibern ... sedan genom skinnstället och när man kom i mål var det hål i kalsongerna och röda stripes i häcken :o)

stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
Den stora skillnaden idag är att däcken har bättre grepp, fjädringen är bättre och motorerna mycket, mycket snällare att köra

crashtestdummy skrev:
2638730 Vem är/var Lennart Bäckström?? Osedvanligt fint efternamn :)
Bäckis tävlade huvudsakligen i 250 cc på Yamaha.
När Superbike började köras (1977?) så körde han Laverda, vilket han fortsatte med flera år.
Han var en duktig kille som jag visste skulle bli bra när jag såg honom ... han körde mjukt som en katt, inte bland de snabbaste de första åren, men sen :)
 
Last edited:
GSXR1100R skrev:
2638133 Oj då är 1.21 en väldigt snabb tid, måste ha varit fräckt att se dom stora kanonerna kasta sig in i velodromen, hur lång var banan 1979?
Karlskoga Motorstadion är en av Sveriges anrikaste banor. Gelleråsbanan började byggas redan 1948 och stod klar 1950. Banan var en ca 1 km lång grusslinga som man genast började köra tävlingar på. Kanonloppet var ett av de första racen som kördes. Men, bilarna gick tungt i gruset och man fick asfaltera banan. 1949 Kördes inga tävlingar, man hade problem med tillstånd från de lokala tillstånds givarna, men 1950 var man i gång med Kanonloppet igen. Banan förbättrades under –50 talet och man förlängde banan för att det skulle bli möjligt att köra större internationella racinglopp. Alla internationella banor hade på den tiden en velodromkurva, och 1958 förlängdes bankroppen från den befintliga 2,5 km slingan till 3172 m med en velodrom.

Motorsport var populärt och dåvarande Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1 som kontaktades och KMK kunde stoltsera med 3 st inbjudningslopp i F 1 1960 – 63. Tyvärr fick vi inte möjligheten att arrangera Sveriges Grand Prix, banan var inte tillräckligt lång för detta ändamål. Genast började KMK fundera på en förlängning av banan med den sk ”skogsslingan”. Tyvärr blev detta inte verklighet och man slutade köra F1 på Gelleråsen. Racingen fortsatte trots allt och intresset bland åskådarna var på topp. 1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet.

Kändisar: Visst har varenda motorsportskändis tävlat på den anrika Värmlandsbanan: Jackie Stewart, Sterling Moss och Jack Brabham. Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemma bana. Detta är namn som figurerat i Gelleråsens historia. I modernare tider har Sveriges senaste motorkändisar också haft Gelleråsen som hemma bana; Eje Elgh, Johan Rajamäki, Tony Ring, Janne ”Flash” Nilsson, Thomas Johanson, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och förra Svenska och Nordiska Mästaren i F3, Jimmy Bohlin.

Historien finns i dag bevarad hos Karlskoga Motorklubb Veteranerna, som har en imponerande kunskap och väldigt arkiv om all motorsportshistoria i Karlskoga. De har under flera år haft en utställning i konsthallen i Karlskoga. Vi rekommenderar att du tar en titt på Kanonloppet genom tiderna (klicka bara på länken.)

Idag drivs banan av Karlskoga Motorstadion AB som ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin (se hemsidan för Promenta.) Den lokala klubben som arrangerar tävlingarna och ansvarar för banans drift är Karlskoga Motorförening (hemsida Karlskoga MF.)

När arrendatorn Mike Luff med bolaget Karlskoga Motorstadion AB tillträdde 1991 började genast en renovering och uppsnyggning av banan. 1991 var det bara långlopp på väldigt låg nivå som var tillåtet på banan. Asfalten var så dålig att till och med långloppen kördes på dispens. Under denna period fick banbolaget av säkerhetsskäl ta bort velodromkurvan och banan har i dag ungefär samma sträckning som den hade strax efter man byggde den. 7 år senare fortsätter fortfarande arbetet på banan som nu är nästan klar. Banan har idag tillstånd att köra Supertouring och F3 som får anses som högsta nivån i Norden, banan har också tillstånd att köra NM i Road Racing.

Under år 2000 skedde en av de största ändringarna vi har gjort på anläggningen genom att bandepån flyttades till banans utsida - bakom läktaren och speakertornet på rakan. Samtidigt flyttades bron för att komma in på läktarområdet. En toa/duschanläggning enbart för de tävlande ställdes upp vid speakertornet.

Anläggningen är i dag en av de modernaste anläggningarna i Sverige. I dag finns en massa aktiviteter på banan och vi kan erbjuda allt från stora tävlingsarrangemang till hyrkart åkning.
 
Vilken nostalgikväll!

Saxons princess of the night på hög volym och drömmar om den gamla sträckningen på gälleråsen!
Jag skall nog gå ut i garaget och pussa min gamla ISR-Kawa, provsitta och minnas hur bra allt var förr.
 
elwe skrev:
2638728 Va var det för "livsfarligt" med den??
Det var en helt vanlig böj som krävde lite mer precision och timing ...

Armcoräcket där har nog skördade en del offer ;)

Minns den pga en av mina vänner skdades allvarligt där för en herrans massa år sen.
 
Last edited:
Dåtidens publiksuccé var ju Superbike, maskiner i stort sett direkt från show floor som kördes överjävligt av bland annat hårdingarna Lennart Bäckström (senare höjdare på BMW Sweden), Peter Sköld och Kjell Watz.

I velodromen har man sett ett antal förare drabbas av Ooooohps o gått rakt fram, såväl under tävling som under "Allmänhetens fria åkning" Jag vet i alla fall hur en sprojlans ny CBX såg ut efter ett intimt möte med räcket + nedhasning efter studs...

Svackan var nog det mest intressanta som åskådare speciellt som de modigaste kom in i efterföljande sväng med fullt komprimerad fjädring - tror en del förare blev åksjuka där faktiskt...

Näää; det kanske inte var bättre på den tiden, strax efter bronsålderns slut, men väl så spektakulärt som idag.
 
valmers skrev:
2638755 Karlskoga Motorstadion är en av Sveriges anrikaste banor. Gelleråsbanan började byggas redan 1948 och stod klar 1950. Banan var en ca 1 km lång grusslinga som man genast började köra tävlingar på. Kanonloppet var ett av de första racen som kördes. Men, bilarna gick tungt i gruset och man fick asfaltera banan. 1949 Kördes inga tävlingar, man hade problem med tillstånd från de lokala tillstånds givarna, men 1950 var man i gång med Kanonloppet igen. Banan förbättrades under –50 talet och man förlängde banan för att det skulle bli möjligt att köra större internationella racinglopp. Alla internationella banor hade på den tiden en velodromkurva, och 1958 förlängdes bankroppen från den befintliga 2,5 km slingan till 3172 m med en velodrom.

Motorsport var populärt och dåvarande Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1 som kontaktades och KMK kunde stoltsera med 3 st inbjudningslopp i F 1 1960 – 63. Tyvärr fick vi inte möjligheten att arrangera Sveriges Grand Prix, banan var inte tillräckligt lång för detta ändamål. Genast började KMK fundera på en förlängning av banan med den sk ”skogsslingan”. Tyvärr blev detta inte verklighet och man slutade köra F1 på Gelleråsen. Racingen fortsatte trots allt och intresset bland åskådarna var på topp. 1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet.

Kändisar: Visst har varenda motorsportskändis tävlat på den anrika Värmlandsbanan: Jackie Stewart, Sterling Moss och Jack Brabham. Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemma bana. Detta är namn som figurerat i Gelleråsens historia. I modernare tider har Sveriges senaste motorkändisar också haft Gelleråsen som hemma bana; Eje Elgh, Johan Rajamäki, Tony Ring, Janne ”Flash” Nilsson, Thomas Johanson, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och förra Svenska och Nordiska Mästaren i F3, Jimmy Bohlin.

Historien finns i dag bevarad hos Karlskoga Motorklubb Veteranerna, som har en imponerande kunskap och väldigt arkiv om all motorsportshistoria i Karlskoga. De har under flera år haft en utställning i konsthallen i Karlskoga. Vi rekommenderar att du tar en titt på Kanonloppet genom tiderna (klicka bara på länken.)

Idag drivs banan av Karlskoga Motorstadion AB som ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin (se hemsidan för Promenta.) Den lokala klubben som arrangerar tävlingarna och ansvarar för banans drift är Karlskoga Motorförening (hemsida Karlskoga MF.)

När arrendatorn Mike Luff med bolaget Karlskoga Motorstadion AB tillträdde 1991 började genast en renovering och uppsnyggning av banan. 1991 var det bara långlopp på väldigt låg nivå som var tillåtet på banan. Asfalten var så dålig att till och med långloppen kördes på dispens. Under denna period fick banbolaget av säkerhetsskäl ta bort velodromkurvan och banan har i dag ungefär samma sträckning som den hade strax efter man byggde den. 7 år senare fortsätter fortfarande arbetet på banan som nu är nästan klar. Banan har idag tillstånd att köra Supertouring och F3 som får anses som högsta nivån i Norden, banan har också tillstånd att köra NM i Road Racing.

Under år 2000 skedde en av de största ändringarna vi har gjort på anläggningen genom att bandepån flyttades till banans utsida - bakom läktaren och speakertornet på rakan. Samtidigt flyttades bron för att komma in på läktarområdet. En toa/duschanläggning enbart för de tävlande ställdes upp vid speakertornet.

Anläggningen är i dag en av de modernaste anläggningarna i Sverige. I dag finns en massa aktiviteter på banan och vi kan erbjuda allt från stora tävlingsarrangemang till hyrkart åkning.
-"täcksåmycket"
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top