Vivaro, Trafic, Primastar = skräp?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är den (dom) bilarna lika illa som ryktet säger?
Många verkar tycka dom är rent skräp & att döma av alla annonser/KVD med trasiga växellådor osv. så kanske det stämmer? Ni som har ägt en, vad säger ni?
 
Jobbar på aukt Renault verkstad så kan väl en del om just Traffic. Växellådorna är det ingen fara med så länge man styr undan från största dieselmotorn och bilar som gått som hyrbilar. Tänk på att kamrem ska bytas med 5år eller 12000mil intervall på Traffic, och det är inte gratis, räkna med ca 12000:- så har jag tagit i överkant. Renault har lite speciellt elsystem, så om elen krånglar så är det aukt verkstad som bör besökas, alternativt någon som jobbat mycket med just Renault elsystem.

Tycker annars att vi har väldigt få Traffic som det är några större bekymmer med hos oss på jobbet (ja, just nu står en och väntar på ny styrenhet á 10lök, men det är inte så vanligt).

Svarar gärna om du har fler frågor om just Traffic!

//Danne
 
Korrekt uppfattat, det är skräp. 50' i reparationer på 11 månader, sedan gav jag upp. Den enda goda franska bilaffären är den man inte gör.

:D i second that. Inget franskt skräp. Finns ett skäl till att andrahandsvärdet är obefintligt.
 
:D i second that. Inget franskt skräp. Finns ett skäl till att andrahandsvärdet är obefintligt.

Intressant med andrahandsvärdet. Jag köpte den för 90', spenderade 50' i service/reparationer hos märkesverkstaden som sedan bjöd 40' för den i inbyte! Dessutom mot en bil som de hade minst 20' överpris på själva. Jag sålde den på Blocket på två dagar för 80'.

Skitbil, skitverkstad.
 
Jag skulle säga att det stora felet är bilens ägare.....

Hyrbilar, företagsbilar och budtrafik sliter hårt på grejerna och sen är en del grejer personbilsdimensionerat istället för lastbilsdito så det dör i förtid...
 
Va har en Vivaro som servicebil och den verkar käka framhjulslager på löpande band. Sedan ere en massa småfel mest hela tiden. Kanske inget allvarligt,men nog så irriterande.
 
Jag skulle säga att det stora felet är bilens ägare.....

Hyrbilar, företagsbilar och budtrafik sliter hårt på grejerna och sen är en del grejer personbilsdimensionerat istället för lastbilsdito så det dör i förtid...

Håller jag med om men tyvärr är det ju 100% av 1:a ägarna av den här typen av bilar. Dock rullar en Toyota Hiace glatt vidare ändå...då får man dessutom minst tre erbjudanden i månaden om Afrika-export för de vet t o m där att det är de bästa bilarna. :D

Va har en Vivaro som servicebil och den verkar käka framhjulslager på löpande band. Sedan ere en massa småfel mest hela tiden. Kanske inget allvarligt,men nog så irriterande.

Framhjulsupphängningen är gjord av mjukost som allt annat på den bilen. Max ett par tusen mil utan några byten i framvagnen går de.
 
Last edited:
Skräp är det inte direkt, men vw transportern är bättre.
Är inne på min tredje Traffic (och Primastar)
Den första var en 140hk Primastar med automat den var skit, krånglade konstant. Hade den i 2år och den stod på verkstad i 1,5år av de. (bara problem med automaten inte motorn)

Sedan blev det en 115hk Primastar som pajade efter 1500mil, en mutter lossnade i motorn och lyckades sätta sig mellan insugningsventil och ventil säte, slutade med en trasig kolv och skev vevstake (2månader på verkstad). Efter det så fungerade den utan några problem, körde den i 15000mil

Nuvarande bil är en 115hk Renault som rullat 2500mil utan problem.
90 och 115hk har kamkeja så de är lite bilgare med service.
 
Om vi säger så här: Den är inte tillräckligt bra för att u ska äga den som privatperson. Som anställd i något större företag är det inget fel i att köra omkring i en sådan då det är de som betalar reparationerna.
Men ska du betala för kalaset själv och inte har tillgång till verkstad och är duktig på att skruva så ska du undvika detta då du köper dig en spargris utan botten...
 
Man hör ju jefligt mycket skit om dom, men i prisklassen max 100k verkar det inte finnas så mycket kul & välja på om man inte vill åka den billigare VW T4. En privatkörd VW T5 utan 20k mil på mätar'n ligger ju betydligt högre i pris. Ford vägrar jag, så vad finns det kvar?

Korrekt uppfattat, det är skräp. 50' i reparationer på 11 månader, sedan gav jag upp. Den enda goda franska bilaffären är den man inte gör.

Kommer från samma erfarenhet med en Transporter, dock gick det inte 11 månader utan 7 :D Dock är jag nog världens mest otursförföljda man när det kommer till saker som går på bensin så det är ju inte VW det är fel på.

Köp en Helt ny transporter!

Klickar man i allt man vill ha slutar det på 515 000kr. Tror du din Mamma kan låna mig så mycket eller går allt åt för att du ska köpa racekåpor? :arsele
 
Man hör ju jefligt mycket skit om dom, men i prisklassen max 100k verkar det inte finnas så mycket kul & välja på om man inte vill åka den billigare VW T4. En privatkörd VW T5 utan 20k mil på mätar'n ligger ju betydligt högre i pris. Ford vägrar jag, så vad finns det kvar?

Toyota Hiace. Tråkig design men det är rätt kul att veta att den startar och att man kommer fram. Dessutom blir du som sagt helt nedringd när du ska sälja den. Oavsett allmänskick. Praktiskt med dubbla sidodörrar också när man lastar två hojar.
 
Jobbar på aukt Renault verkstad så kan väl en del om just Traffic. Växellådorna är det ingen fara med så länge man styr undan från största dieselmotorn och bilar som gått som hyrbilar. Tänk på att kamrem ska bytas med 5år eller 12000mil intervall på Traffic, och det är inte gratis, räkna med ca 12000:- så har jag tagit i överkant. Renault har lite speciellt elsystem, så om elen krånglar så är det aukt verkstad som bör besökas, alternativt någon som jobbat mycket med just Renault elsystem.

Tycker annars att vi har väldigt få Traffic som det är några större bekymmer med hos oss på jobbet (ja, just nu står en och väntar på ny styrenhet á 10lök, men det är inte så vanligt).

Svarar gärna om du har fler frågor om just Traffic!

//Danne


Finns det några speciella årsmodeller man ska undvika? problemmotorer/växellådor?
 
Finns det några speciella årsmodeller man ska undvika? problemmotorer/växellådor?

1900-2100.

Tro inte att Renault tar något ansvar för att lådorna rasar heller trots att de vet om problemet sedan det startade, många lådor rasade ju redan efter några tusen mil. Har du garanti eller inte? Goodwill existerar inte hos grodätarna, du får köpa bättre bil för att tillverkaren ska ha någon heder. Eller köpa en som håller.
 
Intressant med andrahandsvärdet. Jag köpte den för 90', spenderade 50' i service/reparationer hos märkesverkstaden som sedan bjöd 40' för den i inbyte! Dessutom mot en bil som de hade minst 20' överpris på själva. Jag sålde den på Blocket på två dagar för 80'.

Skitbil, skitverkstad.

Lämnar man in på en märkesverkstad får man skylla sig själv i fall det blir dyrt... Det ju inte direkt som att dom är bättre än andra plus att dom är dyrare... :fakta
 
Back
Top