Viva city -00 luft i främre bromssystem

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Hej!

Jag har ett jävla I-landsproblem!
Undrar om någon kan hjälpa mig att fixa min moped som står o samlar damm?

Bytade nyligen bromsbelägg på främre o det visade sig vara omöjligt att bygga upp ett tryck i bromshandtaget efter det. Har prövat att lufta systemet men detta hjälper inte. Måste då hela oket bytas? Eller hela skiten kanske? dvs. uppe vid handtaget o oket?
Finns här någon som kan hjälpa mig? Kan inget om sånt här!

PM:a mig om ni kan hjälpa mig på plats. (Malmö)

Mvh Sofie

Prova att trycka in vätska från oket till behållaren vid styret istället för att försöka pumpa uppifrån.

Börja med med att ta bort locket på vätskebehållaren på styret,
sen börjar du pumpa med handtaget (inga nipplar öppna) har du luft i
systemet så kommer det att bubbla lite och vätskenivån sjunker,
sjunker nivån så fyll på mer vätska så du inte får in mer luft.
Håll på till du inte ser att det ev. kommer mer luftbubblor eller att nivån sjunker mer.
Nu kan du börja lufta som vanligt,dvs.pumpa,håll,släpp på nippel,dra åt nippel,pumpa igen.osv,osv,
Gör du så här kan det inte gå fel.
OBS:får du det inte att funka ändå så kan det vara dags ock kolla upp
kolv och tätningar i bromshandtaget,(läcker internt).

Lycka till.:)

Löser det sig inte så har tim mitt nr bara o ringa

Börja med med att ta bort locket på vätskebehållaren på styret,
sen börjar du pumpa med handtaget (inga nipplar öppna) har du luft i
systemet så kommer det att bubbla lite och vätskenivån sjunker,
sjunker nivån så fyll på mer vätska så du inte får in mer luft.
Håll på till du inte ser att det ev. kommer mer luftbubblor eller att nivån sjunker mer.
Nu kan du börja lufta som vanligt,dvs.pumpa,håll,släpp på nippel,dra åt nippel,pumpa igen.osv,osv,
Gör du så här kan det inte gå fel.
OBS:får du det inte att funka ändå så kan det vara dags ock kolla upp
kolv och tätningar i bromshandtaget,(läcker internt).

Lycka till.:)

Vi har prövat detta utan att lyckas, givetvis sugs luften ur men en jävla massa luft (vi fick fylla på behållaren säkert 5-6 gånger), så jag tror också att det läcker ngn stans :( tror först o främst att tätningarna i bromshandtaget är förstörda...
Tack för svar!

Löser det sig inte så har tim mitt nr bara o ringa

Hej gullegump!
Tror du att det går att lösa? Egentligen är där ingen stress med att bli av med den men det suger rätt bra att den bara står..
Vill heller inte sälja den med defekta frambromsar, men kan ju säga att där försvinner ju lätt minst 1000 spänn...
Tacksam om vi kunnat träffas så du kunnat kolla på det. Är det förmkt jobb skiter jag i att fixa det o säljer den billigt.
Sen är det ett plus o få träffa dig igen! Var ju inte igår :)
Pizza o öl är obligatoriskt efter meck :banana

Last edited:
Bara ett beläggbyte ska ju inte rendera i luft i systemet, nåt annat måste också hänt.

Hej gullegump!
Tror du att det går att lösa? Egentligen är där ingen stress med att bli av med den men det suger rätt bra att den bara står..
Vill heller inte sälja den med defekta frambromsar, men kan ju säga att där försvinner ju lätt minst 1000 spänn...
Tacksam om vi kunnat träffas så du kunnat kolla på det. Är det förmkt jobb skiter jag i att fixa det o säljer den billigt.
Sen är det ett plus o få träffa dig igen! Var ju inte igår :)
Pizza o öl är obligatoriskt efter meck :banana

Tror de är någon skitsak som gör att luftningen inte går som de ska, men absolut kan vi ta en titt på det.
Jag menar äta ska man så varför inte skylla på att man ska mecka :brinnerup

Slutet på denna vecka eller nästa tror jag ska funka men pma mig eller ring mig när det börjar bli dax så löser vi det eller så blir vi bara mätta och hojen ännu mer obrukbar:gnissla

Tror de är någon skitsak som gör att luftningen inte går som de ska, men absolut kan vi ta en titt på det.
Jag menar äta ska man så varför inte skylla på att man ska mecka :brinnerup

Slutet på denna vecka eller nästa tror jag ska funka men pma mig eller ring mig när det börjar bli dax så löser vi det eller så blir vi bara mätta och hojen ännu mer obrukbar:gnissla

Jag är ledig tors-fre, kan du då? Kram!

då diverse fordon inte vill som jag så skjuter vi en vecka till men nästa vecka efter tisdag har jag inget direkt inplanerat

Det är förmodligen ngt fel eftersom det sipprar in luft hur vi än gör. Jag beställer ett komplett bromshandtag med behållare o nya packningar o hoppas på det bästa...
vill ni bara dubbelkolla så att jag beställer rätt...skickar med en länk där ni kan kolla så jag inte beställer fel.
Tack på förhand!

http://www.rinab.nu/Scooter/Adly/Cat-50/ReglageKabel/Bromshandtag-komplett.htm

Exakt hur bytte du belägg? Gjorde du den klassiska amatörmissen att dela på oket?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd