Vittnen från Odenplan tisdag 21/10

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Vid lunchtid i tisdags förra veckan var jag med i en trafikolycka vid odenplan i korsningen odengatan/gyldéngatan (gatan som löper från odengaraget direkt efter konsum på väg ner mot sveavägen). Bilen kom från gyldéngatan och bröt sin väjningsplikt och körde ut 10 meter framför mig vilket gjorde det omöjligt för mig att stanna. Anyway...

Enligt polisen har "någon" vridit väjningspliktsskylten vilket troligtvis kommer få den här killen att komma lindrigare undan pga bristfällig skyltning. Jag vet själv inte om skylten satt rättvänd då olyckan inträffade men eftersom det inte hör till vanligheterna att snorungar går och vrider just väjningspliktsskyltar (de andra skyltarna på stolpen sitter rätt) så har jag en aning om vem som kan ha gjort det.

Föraren i bilen, J*han Gummess*n körandes i en röd audi a3 leasad av Redbull nordic AB, som även glatt påpekade sig köra hoj i vanliga fall visade sig inte ens ha körkort och förtjänar enligt mig inte att komma lindrigare undan.

Så... Om någon varit på platsen närmast före eller efter tiden för olyckan och kan komma ihåg om skylten satt rätt- eller felvänd får gärna höra av sig till trafikpolisen i stockholm på nummer 401 14 29 och gärna PM:a mig.

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=100415731&showstreet=true <-- denna väg och denna skylt

Jag hade tur i oturen och klarade mig med sönderslagna lårmuskler och skrapsår efter en flygtur över hans bil och börjar så smått kunna gå nu igen.

Ett CSI Team hade nog hittat hans fingeravtryck på skylten.
Om inte så några fibrer från handskar som tillhör honom.Hittas vid en husrannsakan .

Var det inte utmarkerat på vägen? Då spelar ju skylten mindre roll....

Skylten skall väl inte spela roll, är ju målat i gatan och om även det saknas skall det ändå tas varsamt.
Om han sen inte har körkort så kan det vara så att de väljer att sätta dit han för det istället då det lagför ett hårdare straff och då vi inte har "straff + straff + straff" metodik i Sverige så är det ju sak samma egentligen.

Skylten skall väl inte spela roll, är ju målat i gatan och om även det saknas skall det ändå tas varsamt.

Det trodde jag med men enligt polisen som utreder verkar det inte så. "I teorin är det väl så men" sa han angående det. Jag tror inte det är något snack om han gjorde fel eller ej utan snarare hur vårdslös han var.

Ska höra på jobbet om någon sett nåt. Tur du klarade dig någorlunda i a f. Hoppas han får rejält med stryk på jobbet för att han kör omkring i firmabilen utan körkort:kulspruta

Men om han saknar körkort så tror jag inte det spelar nån roll om nån skylt var vriden eller ej. Då torskar han ju liksom på att han ej har kort OCH DESSUTOM orsakade en trafikolycka. Det brottet tar nog ut ev lindring för vriden skylt, om man säger så.

Och för din del spelar det knappast nån roll, den ersättning du får för skadan påverkas inte av eventuella lindringar.

De senaste veckorna har skylten suttit där den ska. Sedan vore det löjligt om han kan friskrivas eftersom hela den "korsningen" är ett virrvarr av heldraget och små trianglar i marken. Saknar tjommen körkort bör det vara kört för honom.

Och för din del spelar det knappast nån roll, den ersättning du får för skadan påverkas inte av eventuella lindringar.

Tydligen inte helt klart det där. Efter att ha pratat med både polisen och försäkringsbolaget så kan det spela roll. Att han saknade körkort spelade däremot ingen roll alls för min del.
I värsta fall får man väl försöka kräva vägverket på självrisken då de har till uppgift att se till att skyltningen är ok antar jag.

Aja, vi får väl se... verkar inte vara någon som vet om skylten var rättvänd då eller inte iaf. Värt ett försök. =/

Tråkiga nyheter, vet precis var det är någonstans.

Finns det inga trafik- eller övervakningskameror? Någon butik eller nått i närheten som kan ha fångat nått eller som kan tala om hur skylten stod innan/vid tillfället av olyckan. Tyvärr lär väl inte Polisen köra dubbla skift för att utreda det hela men hoppas det löser sig.

Tydligen inte helt klart det där. Efter att ha pratat med både polisen och försäkringsbolaget så kan det spela roll. Att han saknade körkort spelade däremot ingen roll alls för min del.
I värsta fall får man väl försöka kräva vägverket på självrisken då de har till uppgift att se till att skyltningen är ok antar jag.

Aja, vi får väl se... verkar inte vara någon som vet om skylten var rättvänd då eller inte iaf. Värt ett försök. =/

Åker du på att betala självrisk? Anses du som vållande när de har vänt en skylt fel och snubben dessutom inte har körkort? Låter ju helt horribelt.

Eftersom han saknar körkort är det i sig ett brott han begått, du får väl stämma honom om du vill ha massor av deg.

Åker du på att betala självrisk? Anses du som vållande när de har vänt en skylt fel och snubben dessutom inte har körkort? Låter ju helt horribelt.

Har killen brutit mot väjningsplikt så är han vållande i lagens mening. Vållande till olyckan kan ha olika bedömmningar mellan polis/Åklagare som utreder ett trafikbrott och försäkringsbolagen som har en egen utredning om vållande.

Bara för att Polisen säger en sak innebär inte att försäkringsbolaget måste hålla med (även om det är praxis att de gör det).

Har killen brutit mot väjningsplikt så är han vållande i lagens mening. Vållande till olyckan kan ha olika bedömmningar mellan polis/Åklagare som utreder ett trafikbrott och försäkringsbolagen som har en egen utredning om vållande.

Bara för att Polisen säger en sak innebär inte att försäkringsbolaget måste hålla med (även om det är praxis att de gör det).

Men i det här fallet fanns det väl även markeringar i gatan? Då tycker man trådstartaren borde gå fri.

Men i det här fallet fanns det väl även markeringar i gatan? Då tycker man trådstartaren borde gå fri.

Det har väl redan konstaterats att han inte är vållande.
Hoppas muppen som orsakade det hela åker dit ordentligt. Om han inte har körkortsutbildning så spelar det väl ingen roll hur det är skyltat eller målat i vägbanan?

Kiddie, Jag hoppas du återhämtar dig snabbt och blir utan men:tummenupp

Finns det inga trafik- eller övervakningskameror?

Intressant idé av 955i. Kiddie, det finns en trafikkamera (www.trafiken.se, Innerstan, Odengatan). På webben är det oklart om din skylt är med (uppe till vänster i den bilden). Men till skillnad från webben har de kamerorna egentligen direktsändning, bättre upplösning, och kolla upp om det kan finnas sparade bilder eller film från den tiden. Kolla med Polisen, Trafik Stockholm, och Vägverket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT