Vitt skinnställ, gör jag ett misstag?

Vilken färg bör jag välja på skinnstället


  • Antal röstningar
    0

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Hej

Skall inhandla ett tvådelat skinnställ. Troligvis Dainase - LAGUNA SECA DIV. NEW om detta passar bra efter att jag har provat det.

Frågan som jag har är om jag gör ett misstag av att köpa ett vitt skinnställ. Har läst att det skall vara svårare att hålla rent och det kommer aldrig bli lika snyggt som den dagen man köpte det utan kommer bara gå utför.

Vitt:
Fram, bak, Shoei GT-Air Wanderer TC-6

Svart:
Fram, bak, Shoei GT-Air Wanderer TC-5

Hojen jag har är en CBR600F

Jag har läst att vitt ställ och hjälm kan vara aningen svalare. Hur ser ni på det hela, vad hade du valt? Vilka argument ser ni för vitt respektive svart?
 
Se till att göra rent det när det har blivit skitigt istället för att köra en hel säsong och därefter, på höstkanten, börja fundera på att ta bort smutsen.

Sen kan du ju vara lika häftig som oss andra och köra med en för stora tjocktröja över stället så håller sig åtminstone övre delen fin :hihi
 
Att köpa ett svart skinställ är ett misstag tycker jag (som har ett). Man ser minst lika cool ut som David Hasselhoff, men på bekostnad av sin egna hälsa så fort solen skiner och termometern visar 20 grader eller mer. Det är varmt som i en fucking bakugn!

Nästa gång blir det ett vitare skinställ med lite svarta inslag tror jag.
 
Äsch, en gråsvart massa med gröngula inslag och röda fläckar över hela stället är bara sexigt. ;)
 
Uppskattar alla svar.

La till en omröstnings för skoj skull. Dock råkade jag välja flerval, kanske en moderator kan rätta till detta?
 
Vitt är grymt snyggt, speciellt Laguna seca till den hojen du har. Visst blir det sketet men se till att torka av stället när du kommer hem efter varje tur så minimerar du risken att det ska se ut som att du precis varit och spelat paintball.

Ett tips till är att köra på med läderfett på utsatta ställen, då torkar det inte in lika lätt som det gör med ett "torrt" skinnställ. Men testa läderfettet/balsam på en yta som inte är så synlig och se om det missfärgar sig eller inte. Kan bli gräddfärgat i värsta fall, hör med butiken annars.
 
Gillar du att åka eller att tvätta ställ? Om du är mer för det första, så är svart att föredra.
Vitt är fint, men kräver mer vård om man inte vill se ut som en påse hundbajs efter några månader.
 
Tycker också det är snyggt men när det blir smutsigt/slitet ser det ut som skräp, byter du 1-2ggr per säsong så ska det nog vara safe.
 
Last edited:
Jag tycker att lite lagom inslitet och väl använt vitt skinnställ är snyggare än ett sprillans nytt skinande vitt. Man måste ju gno bort de värsta flugorna och smeten emellanåt, men om man håller stället väl insmort så är de bara att dra av med en fuktig trasa.
 
Sedan måste jag bara fråga hur folk kan åka runt med tröjor utanpå skinnstället. Det måste ju fladdra satan och vara värsta seglet när man kommer upp i lite fart!?
 
Att köpa ett svart skinställ är ett misstag tycker jag (som har ett). Man ser minst lika cool ut som David Hasselhoff, men på bekostnad av sin egna hälsa så fort solen skiner och termometern visar 20 grader eller mer. Det är varmt som i en fucking bakugn!

Nästa gång blir det ett vitare skinställ med lite svarta inslag tror jag.

Ja om man står stilla med svart helställ vid korvmojjen en hel dag så förstår jag att det blir varmt. :glömdet

Skämt o sido, kör man med hastigheter över 70 så håller man sig sval, och då spelar det väl ingen roll vad man har för färg på stället. Har själv ett svart ställ och aldrig åkt och svettats.
 
Trodde bara WT och tjejer hade vita klädesplagg (bortsett t-shirt, kallingar och strumpor).

Sedan måste jag bara fråga hur folk kan åka runt med tröjor utanpå skinnstället. Det måste ju fladdra satan och vara värsta seglet när man kommer upp i lite fart!?

Ser det bättre ut när man kommer utan tröja och tror man är Rossi i 300?
 
Jupp. Men det går över ganska snabbt om Du inte lägger mer strålar på skinnvård än på däck och service. Ett vitt ställ som används rätt ser snabbt lite tilltufsat ut, med grå ingrodda fläckar från oljespill, kedjesmörja och småkrypskadaver. Charmigt, mysigt och hemtrevligt på något vis. Folk kommer att tro att Du kört länge och redan hunnit stifta bekantskap med ett antal asfaltkurvor, sandfållor och dikesrenar vilket på kort tid ger Dig bonuserfarenhetspoäng och veteranstatus.

Kombinationen av helvitt, infettat och polerat ställ, vaxade kåpor och väl rengjord guldkedja/svarteloxerade drev däremot...:zpy

:)
 
Sedan måste jag bara fråga hur folk kan åka runt med tröjor utanpå skinnstället. Det måste ju fladdra satan och vara värsta seglet när man kommer upp i lite fart!?

På gata tycker jag inte att det stör nämnvärt, de sitter f.ö. ganska tight, men på bana så var det faktiskt ganska duktig skillnad =0) Måste ju prova annars vet man inte.
 
Ja om man står stilla med svart helställ vid korvmojjen en hel dag så förstår jag att det blir varmt. :glömdet

Skämt o sido, kör man med hastigheter över 70 så håller man sig sval, och då spelar det väl ingen roll vad man har för färg på stället. Har själv ett svart ställ och aldrig åkt och svettats.

Som boende i Fjollträsk har man alltid en viss transportsträcka genom bebyggelse innan man kan få upp lite fart. Så jag ångrar iallafall mitt färgval.

Förresten så räcker det inte med farter över 70 en varm sommardag. Jag får ofta köra med dragkedjan öppen ner till mitten av torson tills jag kommer upp i motorvägsfart. Först då kan jag dra igen utan att drabbas av akut vätskeförlust :)
 
Last edited:
Ser det bättre ut när man kommer utan tröja och tror man är Rossi i 300?

Ser bättre ut? Tror man att man är Rossi för att man inte trätt en luvsvettis över sitt skinnställ?
Jag tycker absolut att det ser bättre ut utan tröja över skinnstället, och jag lägger väldigt lite vikt vid hur cool man ser ut. Jag tycker mest att det verkar väldigt opraktiskt när man kör fort nog för fartvinden att göra sig påmind.
 
Hellre sval och skitig resonerade jag när jag köpte mitt första ställ förra månaden. Det är "halv" perforerat också och när jag var ute och testade det var det helt ok i 4-5 grader, dock med tjockt underställ. Hade inte velat ha ett svart när det är 20+, sommar och sol.. En stor del som även vägde in var synligheten i ett vitt ställ, plus att det hade hi-viz på armar, ben och rygg. Men ni med svarta ställ kör väl med neonväst så det är ju lungt:tummenupp
 
Vitt.
Fetta in det så är det inga bekymmer(Kolla i närmaste hästshop, tjejerna vet vad de gör). Då är det lätt att hålla tämligen rent. Att det blir lätt Isabellafärgat med tiden spelar väl ändå ingen roll. Köra eller åka?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top