Vitsen med flera dämpare? *posör?*

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Vad är vitsen med att sätta på flera ljuddämpare på en mc? :Va
(t.ex. twinar, vissa KTM660, touringhojar mfl)
vad är poängen (förutom att det ser snyggt ut).

Även om det ger mindre motstånd, så måste den effektvinsten ätas upp av den extra vikten...eller?
Hade man inte kunnat uppnå i princip samma effekt med en "mindre stoppad" dämpare?

Och hur kommer det sig att twinar ofta har detta? Är det en "ljud-kosmetiskt" fråga?
Och då, varför har en del MGP hojar upp till 4 st?

*Hade varit tacksam om någon upplyst människa ville hjälpa mig! :buga*

Om två dämpare är monterade kan väl dessa vara mindre för att uppnå samma effekt som endast en dämpare?

Det enda jag vet är att det finns kit med enkeldämpare till min XT660 som jag ville montera. Men när jag fick reda på att man skulle tappa ca 10hkr med det så var det inte så kul längre :rolleyes: I dagens läge på modärna hojar lär det även ha ganska stor betydelse för ljudet.

Skall tydligen även finnas en anledning till varför man monterar ljuddämparna under sadeln på vissa hojar. Har till viss del med bullerkrav att göra. Mätningarna skall gå till till på ett visst sätt. Finns fastställda avstånd höjder mm. Om man placerar ljuddämparen så som man har gjort kan man tydligen låta den rena decibellen vara högre utan att det ger högre utslag på utrusningen. Finns visserligen fler saker som gör varför man monterar dämparna där men detta skall tydligen vara en.

Last edited:
Fler öppningar att göra sig av med avgaserna ur. Dessutom är det lättare att stämma av systemet (räkna på pulserna och strömningshastigheter) om man har ett rör från krök till dämpare. Om det är effektjakt på gång - en komplicerad vetenskap att få till det rätt...

Men! För de flesta gathojar är det utseende och image som avgör (skulle jag våga sätte en slant på :rolleyes: ).

Jag har för mig att enkel dämpare på en tvåcylindrig hoj ger bättre flöde än två dämpare pga att avgaspulserna drar ut varandra om du förstår hur jag menar.
Anledningen till dubbla dämpare är väl ljudkraven skulle jag tippa och det är väl därför vissa motarder har en så förbannat lång ljuddämpare.

Vad jag fått höra (som jag inte har en susning om det stämmer) är att avgas "pulserna" från 1000cc twin är såpass mycket kraftigare än på en 1000cc rad4 att man behöver dubla dämpare. Men som sagt...ingen som helst aning om det stämmer... :va

Ju fler dämpare man säljer ju fler dineros får man. Så enkelt kan det nog vara på vissa modeller. Själv tycker jag att 2 är 100ggr snyggare än 1

Edit: Det ska ju hålla på en V-twin oxå förståss. Det finns ju exempel på folk som blåst ur sina dämpare totalt på bara en säsång.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...