Vitsen med att stöldmärka

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fick en lapp från mitt F-bolag idag där dom tipsar om stöldmärkning.
149:- kostr det och då får jag hem 3 lappar så jag kan etsa in mitt regnummer i hojen (förslagsvis på två väl synliga och ett mindre synligt ställe).

Vad är vitsen med detta?
Regnummret finns ju på regskylten och om nån stjäl hojen så lär dom ju byta skylt oxå. Och dessutom har ju hojen ramnummer som finns med i register och är kopplat till regnumret. Nu vet jag inte hur det är på alla hojar, men min hoj är redan märkt med ramnummer på tre ställen på hojen så vad är vitsen?

Ingen aning faktiskt, jag fick göra samma sak med det bolaget på 125an. Det var ju veeeerkligen svårt att få bort sen när jag skulle lacka om ramen o svingen på den.... :rolleyes: :rolleyes:

På bil-rutor kan jag förstå men på en hojj känns det onödigt.

yonsson skrev:
Vad är vitsen med detta?
Regnummret finns ju på regskylten och om nån stjäl hojen så lär dom ju byta skylt oxå. Och dessutom har ju hojen ramnummer som finns med i register och är kopplat till regnumret. Nu vet jag inte hur det är på alla hojar, men min hoj är redan märkt med ramnummer på tre ställen på hojen så vad är vitsen?

Det kan väl vara så att dom som tar cykeln vet så pass mycket om den, så även om det finns 3 chassinr så slipar dom bort alla 3.
Du kan juh etsa in nr på ett eget ställe, något ställe som är svårt att se och som man normalt inte kollar på.

Vitsen är ju då att det är lite lättare att identifiera cykeln om den skulle bli stulen och hittad.....

Om man orkar dra bort ramnummren så lär man ju kunna hitta fler gömda märkningar utan problem...

okej. jag ger mig. Men jag tror ändå jag väljer att inte betala för att fräta min älskling :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman