Vitblå rök när den startar, luktar olja

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Nu när det har blivit kallt, har min XR600 också blivit svårstartad så in i H******e. Måste kicka den massa gånger tills den startar (blir helt slut). Men efter att den startat så kommer det blåvit rök ifrån den i ca 30sek (tills den är någorlunda värm) och luktar olja, men när den är värm då är både röken och lukten borta. Ska jag riva den och bytta kolvringarna och ventil packningarna eller är det normalt??? Är tacksamm för alla tipps...

LeXi skrev:
Nu när det har blivit kallt, har min XR600 också blivit svårstartad så in i H******e. Måste kicka den massa gånger tills den startar (blir helt slut). Men efter att den startat så kommer det blåvit rök ifrån den i ca 30sek (tills den är någorlunda värm) och luktar olja, men när den är värm då är både röken och lukten borta. Ska jag riva den och bytta kolvringarna och ventil packningarna eller är det normalt??? Är tacksamm för alla tipps...

Vit rök betyder väl vatten?! :va

Är kolvringarna kass så blåryker den vid påfrestning. Om den blåryker vid kallstart så brukar det va att ventilerna läcker lite så det rinner in olja i cylindern när hojen står still som sedan förbränns.

Jag hade enorma problem med att min drog olja, så jag bytte kolv, ringar, henade loppet, bytte ventiltätningar etc etc. Gjorde ingen skillnad. Visade sig att silen som sitter i underkant på blocket (som man kommer åt via kopplingskåpan) hade satt igen fullständigt. När oljan blev varm och rinnig gick den igenom hyfsat ändå, men när det var kallt så rök det som fan.

Kan vara något att kolla upp.

/J

LeXi skrev:

Låter som om ventilstyrningarna är lite otäta. Samma fenomen på bilmotorer. Eventuellt kanske du bör slipa in ventilerna mot sätena också. (har aldrig gjort detta själv utan det är vad folk jag litar på har sagt mig när jag har frågat samma sak).

Beroende på hur vit röken är kan det även betyda att det läcker in lite vatten någonstans ifrån precis som någon annan i tråden skrev.

tuppjuck skrev:
Låter som om ventilstyrningarna är lite otäta. Samma fenomen på bilmotorer. Eventuellt kanske du bör slipa in ventilerna mot sätena också. (har aldrig gjort detta själv utan det är vad folk jag litar på har sagt mig när jag har frågat samma sak).

Beroende på hur vit röken är kan det även betyda att det läcker in lite vatten någonstans ifrån precis som någon annan i tråden skrev.

XR600 är luftkyld.

Den vita röken är med säkerhet kondens som blir nu när det är lite väderomslag.

typar mer på kondens då, eftersom den är nyligen renoverad (enligt förra ägaren), men kan vara igensatt saken med... hmm... ska ta en titt på det. Tackar för alla svar :)

Topppackningen...

Blå rök är olja, vit rök är vatten. Kolla i fall det luktar avgaser i kylvattnet. Kokar masinen för dig? Om så, då är toppackningen gången för då trycker den ut kompressionen ut i kylsystemet.

Långa farbron skrev:
XR600 är luftkyld.

Den vita röken är med säkerhet kondens som blir nu när det är lite väderomslag.

Ah, silly me, borde ha tagit mig tid att kolla upp kylningen :rodnar

Man skall lära sig något nytt varje dag :mattias

(nu skall jag sluta spamma i tråden, det finns ju poooliiiser :hihi )

XR600 är luftkyld, så det besparar en del...

Japps skrev:
Topppackningen...

Blå rök är olja, vit rök är vatten. Kolla i fall det luktar avgaser i kylvattnet. Kokar masinen för dig? Om så, då är toppackningen gången för då trycker den ut kompressionen ut i kylsystemet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år