Vitamin D

Kan bara svara för mig själv , Käkade extra kalcium + d-vitamin nu när jag var gravid , inte en enda dag var jag sjuk pga virus eller förskylning på 9 mån. Och då har man lite nedsatt immunförsvar.

Jag kommer förtsätta

Dagens mjölk är såpass d-vitaminberikat att folk som dricker mjölk regelbundet snarare överdoserar.. speciellt om man äter multivitamin som innehåller över 100% av rdi

Finns det underlag för att d-vitamin motverkar sjukdom?
Träning gör, thats for sure.. Sålänge jag tränar regelbundet blir jag aldrig sjuk

Last edited:
Dagens mjölk är såpass d-vitaminberikat att folk som dricker mjölk regelbundet snarare överdoserar.. speciellt om man äter multivitamin som innehåller över 100% av rdi

Finns det underlag för att d-vitamin motverkar sjukdom?
Träning gör, thats for sure.. Sålänge jag tränar regelbundet blir jag aldrig sjuk
Läs artikeln, dagens rekommendationer är så i underkant att man ser vinster med upp till det 10-dubbla. Med 4000iu / dag (RDI = 400iu/d) minskar riskerna för en hel massa ohälsomarkörer.

Dessutom är hotet om överdosering vida överdrivet och man har gett doser på 25 gånger RDI utan att uppmäta några negativa bieffekter i en studie.

Mycket tyder alltså på att D-vitaminunderskott ökar tumörrisk överlag, varför kampanjen att minska hudcancerincidensen genom minskad solexponering riskerar att öka total tumörincidens. Mer nyanserad rådgivning behövs

Och S.A.T.S som tog bort sina solarier för att de "värnade folkhälsan". :D

Mycket tyder alltså på att D-vitaminunderskott ökar tumörrisk överlag, varför kampanjen att minska hudcancerincidensen genom minskad solexponering riskerar att öka total tumörincidens. Mer nyanserad rådgivning behövs

Och S.A.T.S som tog bort sina solarier för att de "värnade folkhälsan". :D

Och alla dagis som smetar in barnen i solskyddskräm samt tvingar dem att ha täckande kläder om de ska få gå ut i den dödande solen.

Bara så Ni vet, det är i princip omöjligt att ersätta D-vitaminintaget via mat/tillskott jämfört med att exponeras för solljus. Men placebo ftw!

Skulle man tro/lyssna på allt sånt där mumbo-jumbo så borde vi ju dött för länge sen. Försökte hitta den där sidan som uppdateras varje gång Aftonbladet har hittat någon forskare som hittat upphov till cancer, men misslyckades, dock fann jag en del. Läs och begrunda.. Det folk verkar glömma är att "dåtidens" forskare framstod som minst lika upplysta som dagens. På den tiden snurrade solen runt jorden, jorden var platt, det var omöjligt för en människa att färdas över 50km/h, en atom var olyvbar osv osv osv. Man ska inte tro på allt man läser! Är man en tvättäkta cyniker och ger f-n i det mesta så är livet så mycket lättare att leva :tummenupp

Aborter
Akrylamid
Alkohol
Alkohol och östrogen
Allt som får kroppen att växa
Ammunition
Aspartam
Aspirin
Barnmat
Behandling mot bröstcancer
Bröstmjölk
Buller
Byggdamm
Cancermedicin
Charkprodukter
Champinjoner
Chips
Deodorant
Diesel
Doftljus
Elektriska fält
Fenolhydraziner
Fett
Fetma
Fikon
Flamskyddsmedel
Foppatofflor
Färska grönsaker
Födelsemärken
För mycket sex
Gammastrålning
Godis
Grillfester
Grillkorv
HPV-virus
Headsets
Hudsalva
Hårfärgningsmedel
Is
Kosmisk strålning
Kranvatten
Kreosot
Krig
Konserverat kött
Korv
Köksredskap
Kött
Köttallergi
Leksaker
Losec
Lyckopiller
Läsk
Margarin
Magnetfält
Mammografi
Mat
Mikrovågsugnar
Mobiltelefoner
Morötter
Män från bronsåldern
Nappflaskor
Nikotinplåster
Norsk lax
Ogräsmedlet Hormoslyr
Olika stora bröst
Olivolja
Oralsex
PCB
Plast
Potatis
Prostatamedicin
Radonhus
Rödvin
Rökning
Rökt mat
Röntgen
Saft
Salvor mot eksem
Slag mot brösten
Smink
Snabbmat
Snabbnudlar
Snus
Socker
Soja
Sojabröstproteser
Sola naken
Sola topless
Solarium
Sommarsex
Stekspadar
Sukralos
Svamp
Svarta köksredskap
Sötningsmedel
TV-tittande
Tamponger
Tandkräm
Teflon
Teletubby-dockor
Tvättlappar
Tätningsmedel
Uran
UV-strålning
Vitaminbrist
Volvobilar
Wokad mat
Ämnet PAH
Örter
Östrogen
Övervikt

Last edited:
Skulle man tro/lyssna på allt sånt där mumbo-jumbo så borde vi ju dött för länge sen. Försökte hitta den där sidan som uppdateras varje gång Aftonbladet har hittat någon forskare som hittat upphov till cancer, men misslyckades, dock fann jag en del. Läs och begrunda..

Sporthoj saknades i listan

Bara så Ni vet, det är i princip omöjligt att ersätta D-vitaminintaget via mat/tillskott jämfört med att exponeras för solljus. Men placebo ftw!
Jag antar att du inte kan skaffa en källa på det, för du har helt fel där.

Det är i princip omöjligt genom mat, men inte genom tillskott.

Finns i pillerform, flytande och pulver och fungerar skitbra. Köpte sånt för att få bukt med akne (överproduktion av talg som beror på d vitamin brist) det tog några veckor sen allt borta. Sen blir man lite piggare också. Slutade dock sedan då skiten smakade så äckligt :D

Bara så du vet;) , står det i artikeln citat: Bland kostkällor är fiskleverolja rikast på D-vitamin, men har tyvärr en riskabelt hög A-vitaminhalt. Andra kostkällor är fet fisk (ål, lax, makrill, sill och sardiner men även gös och abborre), äggula, kantareller (särskilt trattkantareller), D-vitaminberikade livsmedel (lättvarianter av olika mejeriprodukter och samtliga margariner) och naturligt feta, sommarproducerade mjölkprodukter [21, 22]. Kantarellerna är de enda väsentliga vegetariska D-vitaminkällorna.

År 1997 fick svenska kvinnor i genomsnitt 4,9 och män 6,2 mikrogram/dag från kosten, vilket är bättre än i många andra länder, men särskilt yngre kvinnor ligger lågt [20]. Livsmedelsverket rekommenderar idag ett intag av 10 mikrogram upp till 2 års ålder och över 60 år och till gravida och ammande kvinnor samt 7,5 mikrogram för övriga.

-----------

Jag antar att du inte kan skaffa en källa på det, för du har helt fel där.

Det är i princip omöjligt genom mat, men inte genom tillskott.

Ok, om vi säger såhär då: Man måste få i sig mycket höga mängder av vitamin D för att kunna få motsvarande effekt som av exponering i solljus. Höga nivåer av vitamin D under lång tid kan skada mänsklig vävnad.
Dessutom hjälper inte alltid supplementerad D-vitamin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1 (höjda serumnivåer, men oförändrad skelletal status).

// Afterburner

Bara så du vet;) , står det i artikeln citat: Bland kostkällor är fiskleverolja rikast på D-vitamin, men har tyvärr en riskabelt hög A-vitaminhalt. Andra kostkällor är fet fisk (ål, lax, makrill, sill och sardiner men även gös och abborre), äggula, kantareller (särskilt trattkantareller), D-vitaminberikade livsmedel (lättvarianter av olika mejeriprodukter och samtliga margariner) och naturligt feta, sommarproducerade mjölkprodukter [21, 22]. Kantarellerna är de enda väsentliga vegetariska D-vitaminkällorna.

År 1997 fick svenska kvinnor i genomsnitt 4,9 och män 6,2 mikrogram/dag från kosten, vilket är bättre än i många andra länder, men särskilt yngre kvinnor ligger lågt [20]. Livsmedelsverket rekommenderar idag ett intag av 10 mikrogram upp till 2 års ålder och över 60 år och till gravida och ammande kvinnor samt 7,5 mikrogram för övriga.

-----------

Jaha, och vilka frågor besvarade den artikeln om man får fråga? Den visar att vi får i oss mer D-vitamin än andra länder, inget annat. Det står ingenting om upptag och verkningsgrad öht. vilket gör den helt ointressant. Tyvärr.

Last edited:
Ok, om vi säger såhär då: Man måste få i sig mycket höga mängder av vitamin D för att kunna få motsvarande effekt som av exponering i solljus. Höga nivåer av vitamin D under lång tid kan skada mänsklig vävnad.
Dessutom hjälper inte alltid supplementerad D-vitamin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1 (höjda serumnivåer, men oförändrad skelletal status).

Jag förstår din poäng, men den studien handlar endast om skelletal status på nyfödda koreaner. Den säger inte så mycket alls om något annat än kalciuminlagringen i ben, och vitamin d har ju flera andra goda egenskaper.

Antar att du läst artikeln, det finns källor om du är sugen på att kolla upp det, och det är tydligt att det finns en massa fördelar med att supplementera d-vitamin i doser på 5-10ggr RDI

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg