Vita fälgar..såååå opraktiskt!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men vafan!

Efter 25 mil så ser mina vita fälgar förjävliga ut...oljestänk från kedjan & annat visar sig rätt fort... :mad:
Finns det nått man kan vaxa / behandla fälgen med så det är lättare att spola av skiten?

Vanligt bilvax funkar bra! :tummenupp
Du kanske måste demontera hjulen för att komma åt ordentligt dock...

/Johan

HönaPower skrev:
2164674 Men vafan!

Efter 25 mil så ser mina vita fälgar förjävliga ut...oljestänk från kedjan & annat visar sig rätt fort... :mad:
Finns det nått man kan vaxa / behandla fälgen med så det är lättare att spola av skiten?

Använd Castrol Bikepolish på fälgarna, strålande resultat plus att det bildar en hinna som gör att kedjespray osv inte fastnar o blir apa o putsa bort. Kostar runt 100:- men är drygt satan!.

Från en som älskar vita fälgar :huvet

håller med milky...har precis blivit med vita fälgar och det är lite mer pyssel att hålla rent (men det är det värt... :) ). Castrols Bikepolish gör susen men det gör ett juste bilvax med massa go teflon i också...allt är ju en prisfråga.

Förresten, någon som testat Turtles Fälgrengöring Platinum Series? En granne sa att det var supereffektivt men fan vet om man vågar gå på med sånt...det är ju rätt starka grejor inbillar jag mig... :confused:

Går det att köra/leva med vita fälgar?!?! Hade röda fälgar på förra hojen å det var fan nog drygt! Enda fördelen med vita fälgar är att det snyggt på annonsbilden!

Svarta fälgar till folket!!! :yoparty

Nått speciellt mirakelmedel finns knappast... ta av fälgen och tvätta den grundligt, sen på med med cleaner och en massa vax.

Ett tips är att smörja kedjan efter att man varit ut och kört, för då hinner kedjesprayen klistra sig fast riktigt på kedjan tills dagen efter. :tummenupp

Fotrally skrev:
2164775 Går det att köra/leva med vita fälgar?!?! Hade röda fälgar på förra hojen å det var fan nog drygt! Enda fördelen med vita fälgar är att det snyggt på annonsbilden!

Nått speciellt mirakelmedel finns knappast... ta av fälgen och tvätta den grundligt, sen på med med cleaner och en massa vax.

Ett tips är att smörja kedjan efter att man varit ut och kört, för då hinner kedjesprayen klistra sig fast riktigt på kedjan tills dagen efter. :tummenupp

och inte använda vanligt kedjesmörja utan kedjevax så skvätter det inte så mycket

fazerfun skrev:
2164770 håller med milky...har precis blivit med vita fälgar och det är lite mer pyssel att hålla rent (men det är det värt... :) ). Castrols Bikepolish gör susen men det gör ett juste bilvax med massa go teflon i också...allt är ju en prisfråga.

Förresten, någon som testat Turtles Fälgrengöring Platinum Series? En granne sa att det var supereffektivt men fan vet om man vågar gå på med sånt...det är ju rätt starka grejor inbillar jag mig... :confused:

Hmm min högst personliga åsikt ang rengöring av fälgar osv där olja/fett o likn fastnar är att bearbeta/rengöra detta efter tvätt!. Jag användar aldrig avfettning eller några andra produkter som man sprayar på och spolar av. Tycker att resultatet är kasst med sådana medel. Så tvätta först o rengör/puts efter!. Castrol har ju den egenskapen att inte repa eller likn, det är lite"vattnigt" till konsistensen vilket är strålande!. Finns ju säkert fler medel att använda men jag tror jag testet det mesta men jag har inte hittat ngt som kan ersätta Castrol BP. Vax o likn är ju bra men inte på fälgar, blir ändå skitigt o kletigt!.

Min högst personliga åsikt såklart! :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2164780 och inte använda vanligt kedjesmörja utan kedjevax så skvätter det inte så mycket

Finns det folk som ens tänker tanken på använda vanlig olja till kedjan? :va

isf stackar dom när dom ska tvätta fälgarna! :hihi

Mr Helmut skrev:
2164780 och inte använda vanligt kedjesmörja utan kedjevax så skvätter det inte så mycket

Precis att använda sig av "vax" baserade kedjespayer är bäst, men använd inte dessa på en "kall" kedja då det bara skräpar ner när du kör. Spraya på när du har varit ute o stekt, då trängar sprayet in ordenligt o skvätter inte så mkt nästa gång du är ute o kör :tummenupp

Fotrally skrev:
2164775 Går det att köra/leva med vita fälgar?!?! Hade röda fälgar på förra hojen å det var fan nog drygt! Enda fördelen med vita fälgar är att det snyggt på annonsbilden!

Sorry missade detta :pannkyss

Fotrally skrev:

Jag kör med depåstöd, blir svin enkelt att rengöra då!. Hmm jobbigt ja, men finns det ngt snyggare än vita/ljusa fälgar??.. Ger ju ett helt annat djup i fälgen!

När det gäller Blingfälgar på bilar så vet jag att man kan använda hårspray som skydd. Sen ere bara att spola bort skiten och lägga på ny spray.

fazerfun skrev:
2164770

Jag kör med Turtl Platinum Series fälgrengöring. Funkar kanon. Fuktar en svamp med medlet och gnider sedan in på fälgen för att undvika spill/skvätt på kåpor motsvarande. Ja det är ganska starkt så låt det ej sitta kvar och verka för länge +tvätta inte i solen.

Avsluta med vax av något slag så blir fälgen som ny!

Vita Fälgar !!

Det som behövs är VEIDECRACING TOTALCLEAN perfekt att ta bort "klägg" på kuts och vita fälgar, vik ihop några st och ha under sadeln..... sen behandla med veidec superpolisch veidec.com

//Per Å

FC veidec
0705129580 :yoparty

Spraya på 5-56 torka av med torr trasa.Akta så du inte sprayar däcket bara=halt att köra sen.Trodde inte på detta förräns jag själv testade det.:tummenupp

Brukar funka alldeles utmärkt med "natur avfettningsmedel", går väl att köpa på de flesta mackar, och en gammal diskborste + vatten. På med medlet, vänta 10 minuter, skrubba som fan, vattna. Går inte allt bort så är det bara att göra om, tills det är borta. Nog är det jobbigt men snyggt blir det. :)

TRX85r skrev:
2164990 Spraya på 5-56 torka av med torr trasa.Akta så du inte sprayar däcket bara=halt att köra sen.Trodde inte på detta förräns jag själv testade det.:tummenupp

5-56 är bra till mkt, o perfekt att få bort skit med!. MEN att använda det på fälgar är ju inte att rekommendera :huvet

Om :tomten är framme så får man lilte på däcket eller likn o så ligger man där! Plus att doften man får på händer inte luktar nybakade kanelbullar direkt! :tummenupp

HönaPower skrev:
2164674 Men vafan!

Så du har bytt upp dig från Hornet'en.. juste..
Själv byter jag nu i dagarna till en Sprint ST-05.
Blir det Gotland i sommar oxå lr? Vill dit och prova Ringen.
/Killen på den svarta Triumph TT på Gotlandsfärjan förra året.
//Magnus

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...