Vit gegga längst upp vid oljestickan

Niklosia

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -83
Hej alla..
När jag var ute och körde min BMW g650 xmoto
Och kände att den kändes konstig att köra... Kändes inte lika jämn o fin i gången... Inte ojämn men lite konstig (är dålig på att beskriva jag vet)
Och när jag kollade vid oljestickan/påfyllningshålet så var det vit gegga längst upp, Se bild...
Jag vet att när vatten blandas med olja kan det bli vitt/gråaktigr... Har nån sett innan detta... Vad tror ni kan ha hänt? Sorry för konstigt inlägg men har behov av hjälp... Min motor garanti löpte ut början av juli...

Bifogat

• IMG_20130714_182945.jpg
    IMG_20130714_182945.jpg
    240.4 KB · Visningar: 224
Gegge = Vatten i oljan..

Töm asap och kolla om det är all olja eller bara vid locket (kan ju va en ensam stackars droppe som tagit sig in genom korken). Dessvärre är det sannolikt nåt som gått i motorn eftersom du säger att den "plötsligt" gick annorlunda.

Oljebyten, ventilspel och liknande skött som det ska? Överhettningar etc?

Det är bara längst upp i behållaren bredvid locket/oljestickan som jag kunde se det vita. tog upp lite olja med en spruta och den såg helt normal ut.....

Saken är den att jag ska imorgonbitti tidigt åka iväg för en vecka till norrland (för att gifta mig) och frågan är tar den mer skada av att stå stilla tills jag kommer tillbaka?

Jag köpte den på Bike i göteborg begagnad i våras och den såldes servad så antar att sådant ska vara kollat.
Nästa service skulle inte vara förrän årsservice eller när jag kört 1000 mil.
Tänkte höra med dem och se vad de säger. Nån som har erfarenhet med garantiärenden där garantin precis gått ut.?

När jag för ett par år sedan fick låna en X-moto av BMW då min hoj var inne för ett långt garantiärende fick jag rådet att ha lite koll på oljan. Körde ett par veckor mestadels relativt korta sträckor, kollade oljan, såg precis ut som på bilden din.

Åkte raka vägen till BMW och bad dem titta på det och fick svaret helt normalt, pga mest korta sträckor så bildades det kondens enligt dem. Kan dock inte minnas att hojen gick annorlunda dock.

Summa summarum: Att du upplever att hojen går sämre har inte nödvändigtvis med geggan att göra.

Last edited:
Tror inte hojen tar skada av det om det inte är mer nere i oljan som du säger, men gör ett byte iaf bara för att vara säker. Hojen tar inte skada av att stå still med de ståendes i, om du vill vara riktigt petig kan du ju göra någon form av motortvätt på närmaste verkstad när du kommer hem men jag tycker inte det ser så farligt ut. Sitter det någon o-ring på fyllnadslocket till motorn? Kolla om den är skadad eller sprucken, då kan ju vatten ha kommit in den vägen när du tvättat och då missfärgat oljan vid fyllnadshålet som du fotat.

Det är bara längst upp i behållaren bredvid locket/oljestickan som jag kunde se det vita. tog upp lite olja med en spruta och den såg helt normal ut.....

Saken är den att jag ska imorgonbitti tidigt åka iväg för en vecka till norrland (för att gifta mig) och frågan är tar den mer skada av att stå stilla tills jag kommer tillbaka?

Jag köpte den på Bike i göteborg begagnad i våras och den såldes servad så antar att sådant ska vara kollat.
Nästa service skulle inte vara förrän årsservice eller när jag kört 1000 mil.
Tänkte höra med dem och se vad de säger. Nån som har erfarenhet med garantiärenden där garantin precis gått ut.?

Har hojen stått så bildas kondensvatten i små mängder som sedan förångas... och som alla vet så stiger ju värme/ånga vilket gör att du för denna smet runt oljepåfyllningen.

Sitter det ingen avluftning ovanpå vxllådedelen på motorn? finns det ingen väg ut för smetångan så stannar den ju kvar i motorn fast det är ju ingen fara med så lite vatten!

Ska du ha bort kletet så torka rent bara nån gång då och då och/eller byt olja!

Du ska nog ta extra garanti på kärringen och förhållandet samt "provköra" henne hårt och länge! :fakta

Ska du btw gifta dig i en hel vecka??? muslim eller??? zigenare har iof rejäla giftemål me...

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”