Vistaproblem

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hej, nu vill jag ha några program som funkar.
  • ATItool
    Förut så använde jag ATItool men det fungerar inte längre. Det går att starta och leta efter arktifakter men det kan inte läsa någon temp eller justera frekvenser.
  • Drivrutiner till Creative X-Fi
    Mitt ljudkort hittas inte längre. När jag kör drivrutinerna så säger fanskapet att det inte finns någon sådan hårdvara. Det gör det visst det, jag tittar på den just nu! :mad:
Kan någon hjälpa mig med det här så har jag kommit långt på vägen.

Ingen direkt hjälp kanske, men Vista drar inte jämnt med massor av olika drivrutiner till en hel uppsjö med hårdvara (och program för den delen).

Du får nog titta på de aktuella hårdvarutillverkarnas hemsidor eller MS för att se om du kan hitta en väg runt problemet (har du tur så kanske har de hunnit ut med nya drivrutiner för Vista)

Nja, nu har jag fått Creativekortet att funka något sådär. Men det #¤&/"!#-ATItool funkar helt enkelt inte.
Det säger att kernel mode driver inte körs och att "a device driver" behövs för att kommunicera med mitt grafikkort.

Din avatar liknar Tjalves på Sweclockers. Ivfsh lär du inte hitta nåt kul att klocka med på ett tag. Finns det någon anledning att köra Vista innan man plockat bort de mest rudimentära buggarna med SP1 eller möjligen SP2?

Din avatar liknar Tjalves på Sweclockers. Ivfsh lär du inte hitta nåt kul att klocka med på ett tag. Finns det någon anledning att köra Vista innan man plockat bort de mest rudimentära buggarna med SP1 eller möjligen SP2?

Min avatar kommer från den tecknade serien Boondocks Hemsida
Tjalve har något annat, kanske FF?
Och tja, anledningen är väl snarast att jag fick det och vill testa. Jag var ändå tvungen att formatera om så ger det ett försök. Och faktiskt så gillar jag det, väldigt lättjobbat på något sätt.
Jag har sökt lite på olika forum och det verkar som vissa får ATItool att funka.
Jag kan avläsa tempratur med nVidia nTune men inte ändra några frekvenser, tyvärr.

Skapa en lite XP-partition och klocka med ATI-Tool. Nu när du vet vad kortet pallar med, använd nvflash om du har ett nVidia-kort eller AtiFash om du har ett ATI kort. Modda video-bioset med NiBitOr för Nvidia eller RaBit för ATI så kan du köra med överklockad video redan från boot.

Ja, så kan man lösa det men det är lite ... otympligt på något sätt.
Jag ska fundera lite på det. Tack för hjälpen.

jag har samma problem med mitt creative ljudkort. fick igång drivrutinerna så jag kunde få ljud ganska snabbt men jag kan inte få igång min kontrollpanel. Någon som vet vilken jag menar och hur man kan få den att funka i vista. lr e de bara å vänta tills dom sega asen på creative får tummen ur å släppa en relese som funkar?

Lånar din tråd lite oxå:)

är det någon som vet något liknande partion magic som funkar med vista?

Det där mä va de nu hette kanske jag har lösningen på. är inte säker men är värt ett försök...
det går att kompatiblera (jävla cpord, men stavning e bra) alla program så dom iaf går å starta. högerklicka bara på programets startfil (.exe-filen) och väl kombatatibel...fliken åsså väljer ni XP lr nåt annat trevligt och provar på nytt. har inte behövt använde de än men ja hitta de precis.

Det kanske inte hjälper i det här fallet, men innan det fanns Vista-drivisar till t.ex. mitt ljudkort kunde jag köra installationsprogramet för de gamla XP-rutinerna i kompatibilitetsläge, och sedan verkade kontrollpaneler och sådant funka fint.

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back