Vista...

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Vista....need i say more? - Jag behöver lite hjälp!

Fråga 1. Störig fråga.

Jag är satans less på att det alltid poppar upp ett fönster när man vill starta något och frågar "är det du som startat detta, är du säker på att du vill fortsätta..."-blablabla. Går det att stänga av skiten?

Fråga 2. Filmuppspelning på nätet.

När jag precis installerat operativet så var det normalt, dvs man kunde klicka på ett fönster på nätet så öppnades media player och filmen spelades upp. Nu efter att jag har installerat nero, vlc och winrar (om det spelar någon roll) blir det antingen bara ett tomt explorerfönster som öppnas, alternativt kommer det upp en ruta och frågar om jag vill spara filmen till hårddisken. JAG VILL HA TILLBAKA DET GAMLA! :huvet

Fråga 1 = svar ja.

Vill du slippa se varningarna så öppna Kontrollpanelen - Säkerhetscenter och läs om "Andra Säkerhets inställningar" (UAC).
I vänster kollumnen kan du anpassa hur du vill ha det "Ändra hur jag varnas av Säkerhetscenter".

Fråga 1:

Gå in på kontrollpanelen > användarinställningar ( eller liknande ) > uac > stäng av.

Eller så söker du bara på Uac i hjälpen så kommer det säkert länk!

Fråga 2:

Har du fipplat med standarduppspelare eller? högerklicka på en filmfil och välj öppna med, ta sedan "välj standardprogram"

windowstangenten+r - skriv msconfig i körfältet, enter - under fliken längst till höger har du lite programsnuttar som kan köras, i listan har du disable UAC...markera och kör den. :)

Det krävs en omstart för att det skall sluta tjöta.

/J

Jag fattar inte folk som stänger av UAC i Vista. Det måste vara första bra grejen Microsoft har gjort sen de gick över till NT-kärnan. Det som är sorgligt är bara att Windows har haft stöd för nära på korrekt användning av användarrättigheter i så många år och att till och med många seriösa firmor fortfarande inte lärt sig att användare ALDRIG ska ha administrativ tillgång till sin dator vid "normal" drift.

Jag fattar inte folk som stänger av UAC i Vista. Det måste vara första bra grejen Microsoft har gjort sen de gick över till NT-kärnan. Det som är sorgligt är bara att Windows har haft stöd för nära på korrekt användning av användarrättigheter i så många år och att till och med många seriösa firmor fortfarande inte lärt sig att användare ALDRIG ska ha administrativ tillgång till sin dator vid "normal" drift.

...jag håller med, för gemene man är det bra grejer - men personligen så räknar jag mig inte som en normal användare (jobbar i branschen sedan 14 år mer eller mindre, och konsultar i den M$-baserade delen av eländet).

Jag står inte ut med uac personligen, jag vet vad jag pysslar med...(famous last words :D )

/J

Jag står inte ut med uac personligen, jag vet vad jag pysslar med...(famous last words :D )

/J

Står inte heller ut och har stängt av min. Men annars läste jag att UAC var suverän på att stoppa rootkits, så egentligen skulle man bita ihop och ha den påslagen.

...jag håller med, för gemene man är det bra grejer - men personligen så räknar jag mig inte som en normal användare (jobbar i branschen sedan 14 år mer eller mindre, och konsultar i den M$-baserade delen av eländet).

/J

Det är inte bara bra grejer för gemene man, det är sunt förnuft. Idag finns det som du säkert vet eftersom du jobbar i branchen i praktiken inga virus. Nära på all malware som existerar idag är baserad på trojanprincipen. Att inte ha administrativa rättigheter är det absolut enklaste sättet att vara 99% säker på att inte få skit på datorn (naturligtvis i kombination med sunt förnuft).

Jämför Unix/Linux-världen: Redan när jag tankade hem 8 disketter Debian Base System stod det uttryckligen att man var dum i huvudet om man körde som root till vardags. Det är vad man har su/sudo till. Kollar du på OS X har du samma sak; ska du in och pilla i operativet eller starta tjänster, nog dyker det upp en sudoruta.

Står inte heller ut och har stängt av min. Men annars läste jag att UAC var suverän på att stoppa rootkits, så egentligen skulle man bita ihop och ha den påslagen.

Det är lite sorgligt, men bästa sättet att stoppa rootkits är tyvärr att inte köpa Grand Theft Auto 4 och de nya Tombraider-spelen... :huvet

Last edited:

/J

Två år efter dig i tid i branschen men har UAC & DEP aktiverat. Inga som helst problem. Man lär sig och vid användning av installerade program så kommer ju rutan inte upp såvida inte nedanstående gäller förstås.

Felkodade program finns det däremot gott om alternativt felkodade programmerare som gör att UAC blir en pina då de kräver admin-rättigheter. ;)

Jag hittade UAC så nu slipper jag varningarna men det andra problemet kvarstår. Ska jag gå in i standardprogram i kontrollpanelen och välja mediaplayer som standardprogram alltså? Det verkar inte funka..

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!