Visste ni att det var fri fart i Sverige även på lansväg?

Vissste du att Sverige haft fri fart på landsväg fram till 1967?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Snackat med några gamla skinnbusar. Dom drömde sig tillbaka till den tiden då det var fri fart i stan med. Tror dom sa före -51.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sverige är ett av dom länderna i Världen. Där det är svårast att ta A-Kortet.
Bara Finland och Danmark har det värre......
Fick jag höra av en Trafik inspektör/instruktör............för några månader sen. :va

...och med tanke på den körskicklighetsnivå som räcker för att ta A-kort så är det i så fall ett förskräckande faktum.

Väldigt många som har kört hoj i många år behärskar inte ens grundläggande färdigheter.


Buy quality, cry once
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Undra om skylten står kvar då..

Tror det finns kvar där runt Vallentuna då jag fick en bild av en polare som stod framför den. Han har en "ollonkruka" som är gul med svart streck över så passade bra :)

Har också för mig vi fortfarande har fri fart. Mellan tågrälsen om man kör tvärs över vid järnvägsövergångar. Men svårt få upp farten där emellan...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag var färsk med bilkörkort för 30 år sen (nästan) fanns det en frifartsskylt på en grusväg i hemtrakterna (Bergslagen). Med god vilja och bristande omdöme gick det att köra strax över 70 km/h där. Trots den beskedliga hastigheten gick det att få bilen att lätta över ett krön om man inte funderade så mycket på omgivningen.

Skylten försvann och jag misstänker att den hamnade i nåns garage för nån väghållare lär inte ha varit där och städat.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Snackat med några gamla skinnbusar. Dom drömde sig tillbaka till den tiden då det var fri fart i stan med. Tror dom sa före -51.

Fram till 1955 var det fri fart överallt, men 1955 infördes krav på hastighetsmätare och hastighetsgränser infördes.
Fri fart fanns dock kvar på landsväg fram till 1967 då fri fart helt togs bort.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tror det finns kvar där runt Vallentuna då jag fick en bild av en polare som stod framför den. Han har en "ollonkruka" som är gul med svart streck över så passade bra :)QUOTE]

Vet du var den är? Skulle vara kul att se en "live". Kanske duplicera den och sätta upp lite här och där. Sedan kan man med en dåres envishet påstå att det visst är fri fart för det säger skyltarna. :tungan
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror det finns kvar där runt Vallentuna då jag fick en bild av en polare som stod framför den. Han har en "ollonkruka" som är gul med svart streck över så passade bra :)QUOTE]

Vet du var den är? Skulle vara kul att se en "live". Kanske duplicera den och sätta upp lite här och där. Sedan kan man med en dåres envishet påstå att det visst är fri fart för det säger skyltarna. :tungan

Många känner inte till den skyltens betydelse då... Nästa vecka är det 51 år sen den försvann officiellt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Många känner inte till den skyltens betydelse då... Nästa vecka är det 51 år sen den försvann officiellt...

Sant, många känner fortfarande inte till att "fri fart", varken då eller nu, inte betyder att du får köra hur fort du vill! :fakta

Du bestämmer själv, efter omständigheterna, en "säker" hastighet. Är du ensam på motorvägen i Tyskland utan hastighetsbegränsning kan det vara "säkert" att köra 250 + utan att det är fel eller för hög hastighet.
Men med mycket trafik runt dig kan du få böter på samma väg om du kör i 180 och är inblandad i en olycka! :fakta

Likadant på IoM där du kör utan hastighetsbegränsning. :fakta

Nu var/är det alldeles för många som inte förstår/förstod det, så därför försvann fri fart i Sverige. :fakta

Att regler finns betyder inte att de försvinner bara för att man inte vill att de ska finnas... :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top