Viskositet på motoroljan till Hojen

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda 600 Hornet
Hej,

jag tänkte höra lite med er vad man skall köpa för olja till min Honda 600 hornet. Vad är det för viskositet man skall ha? Har kollat hos Honda MC center i Gbg och de skulle ha 600:- för 4 liter olja (glömde dock fråga om vilken typ av olja man skall köpa). Tycker det lät dyrt, men kanske inte går att få tag i billigare någon annanstans om man skall ha bra kvalitet på den. För vill inte köpa något dåligt märke utan vill ha helsyntetisk olja som jag vet håller måttet. Vänligen ge förslag på vilken oljetyp jag skall ha och var jag i Gbg kan köpa kvalitetsolja till bra pris.

/Skalman77 :tummenupp

skalman77 skrev:
2067372 Hej,

jag tänkte höra lite med er vad man skall köpa för olja till min Honda 600 hornet. Vad är det för viskositet man skall ha? Har kollat hos Honda MC center i Gbg och de skulle ha 600:- för 4 liter olja (glömde dock fråga om vilken typ av olja man skall köpa). Tycker det lät dyrt, men kanske inte går att få tag i billigare någon annanstans om man skall ha bra kvalitet på den. För vill inte köpa något dåligt märke utan vill ha helsyntetisk olja som jag vet håller måttet. Vänligen ge förslag på vilken oljetyp jag skall ha och var jag i Gbg kan köpa kvalitetsolja till bra pris.

/Skalman77 :tummenupp

600 spänn är helt normalt pris på vanlig MC olja. Acceptera att det inte är dyrt. Jag vill inte ha någon åsikt om Biltema olja, inte här i alla fall. Men många rekomenderar den i alla fall.

Tänk på att det är viktigt att det är en MC olja. Så kopplingen fungerar, och att ojan hänger med även på 12000rpm. JASO
Står det att det ska vara en viss viscositet på oljan, använd det. Det är inte bara oljetrycket som ska vara rätt i motorn. Något som är lika viktigt, om inte mer, är att det blir rätt flöde på oljan. För tjock olja kan göra att vissa lager går heta.
10W-40 är nog den vanligaste sorten av olja i alla fall.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg