Visirskötsel

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Var precis nere på Johans och införskaffade ett nytt visir till hjälmen. Det gamla var ett klart visir som hade lite stenskott och repor, samtidigt som det ändå började bli jobbigt att ha solbrillor under. Valet föll på ett visir med silverspegel.

Frågan är då: Hur ska jag göra för att visiret ska hålla så länge som möjligt? Finns det något man kan behandla ytan med, t.ex. vax eller liknande?

Kom gärna med tips, för visir är fan ta mig inte billigt :(

tjänna.. hmm jag har spegel och jag brukar bara använda fönster puts. sen har de hänt att jag har vaxat de också!.. då fastnar inte flugor, mygg och skit så lätt. Regn rinner av lättare också.

Gnussa aldrig bort intorkade flugor med de gamla s.k "flugsvamparna" !
De repar som F!

Gör istället såhär så överlever visiret länge:
Ta en riktigt blöt handduk/trasa/hushållspapp och lägg över de "beflugade" delarna på hjälmen.
Låt ligga i ca 5 min.
Sen är det bara att torka bort flugasen.

Visst, det finns Insect Remover och annat som kan snabba upp processen, men har man denna metod i ryggmärgen så klarar man sig utan, på resa osv.

Gnussa aldrig bort intorkade flugor med de gamla s.k "flugsvamparna" !
De repar som F!

Gör istället såhär så överlever visiret länge:
Ta en riktigt blöt handduk/trasa/hushållspapp och lägg över de "beflugade" delarna på hjälmen.
Låt ligga i ca 5 min.
Sen är det bara att torka bort flugasen.

Visst, det finns Insect Remover och annat som kan snabba upp processen, men har man denna metod i ryggmärgen så klarar man sig utan, på resa osv.

Visa ord från en vis man! Precis så gör jag också. Jag har köpt en förpackning med sådana där våtservetter/tvättlappar som finns för barn. Fast detta är för glasrengöring. De ligger i en plastförpackning och är våta, det är inget skadligt medel i tvättlapparna så de fungerar fin-fint till visir.

Efter varje resa drar jag ur en eller ett par tvättlappar & placerar över visiret.
Lagom när stövlar, skinnställ & ryggskydd är avplockat så har köttresterna mjuknat så att man kan torka bort dem med en ny tvättlapp.

Microfiber-duk

Kör med microfiber-duk avsedd för glas/fönster, fuktad i vatten och urkramad. Funkar strålande, tar bort insekter och annat störande. Gör rent visiret åtminstone efter varje dags körning, och har hittills inte sett några ålderstecken pga. duken. Använder Shoei spegelvisir. Fönsterduk från http://www.smartmicrofiber.se

Nu kanske jag har värsta skithjälmen men fönsterputs använder jag aldrig mer efter att jag förra sommarn provade det på nya visiret en kväll och sen dess har jag haft vita fläckar precis i synfältet :mad:

Blir mest diskmedel/tvål och vatten. Man får gnugga lite mer men det är skonsammare. Nån gång har jag provat bilschampo med vax i, ingen större skillnad mot tvål direkt.

Last edited:
På mitt guldtonade visir (=extremt repkänsligt) så har jag tillämpat en variant av Dr.Bikes metod:
1st rejält blöt disktrasa (tjock modell) som jag ytterst försiktigt för över visiret under rinnande varmt/ljummet vatten, sedan försiktigt torka torrt med torr & ren mirakeltrasa el. motsvarande.
Det viktiga är att göra rent visiret så snart som möjligt innan all skit hinner sätta sig ordentligt. Detta har fungerat på mitt visir och de enda märkena som finns där är från stenskott eller dylikt.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC