Visirdjungeln - rök/tonat samma sak?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har en helsvart Shoei Raid som jag köpte förra sommaren, och jag tänkte piffa upp den genom att köpa ett nytt visir.

Jag vill inte ha ett spegelvisir, eftersom jag har hört att dessa blir lättare repade och att sjävla spegelmaterial lätt blir skadat och "ramlar" av. Jag inbillar mig också att svarta visir är billigare, ett spegelvisir kostar typ 750 spänn. Dessutom tror jag inte att det hade varit lika snyggt som ett mörkt visir, till min svarta hjälm.
Så, jag har letat igenom några sidor på nätet efter ett visir som passar min hjälm, och visiren heter tydligen CX1. Men jag har inte hittat några "svarttonade", "mörktonade" eller liknande, utan bara "rökfärgade". Är det samma sak? Eller är rökfärgade bara lite mörkare än ett klart visir, och det är jag som inte har hittat rätt än? Svårt att avgöra på en bild hur mörkt visiret är.

Rök brukar man se ansiktet svagt igenom. Är du ute efter solskyddet eller den "coola looken"? :D

Svart visir är värdelöst o köra med på kvällen iaf. Detta kan va riktigt illa om man är någonstans och måste ta sig hem, en fluga i ögat är inte så trevligt.

Jag har en helsvart Shoei Raid som jag köpte förra sommaren, och jag tänkte piffa upp den genom att köpa ett nytt visir.

Jag vill inte ha ett spegelvisir, eftersom jag har hört att dessa blir lättare repade och att sjävla spegelmaterial lätt blir skadat och "ramlar" av. Jag inbillar mig också att svarta visir är billigare, ett spegelvisir kostar typ 750 spänn. Dessutom tror jag inte att det hade varit lika snyggt som ett mörkt visir, till min svarta hjälm.
Så, jag har letat igenom några sidor på nätet efter ett visir som passar min hjälm, och visiren heter tydligen CX1. Men jag har inte hittat några "svarttonade", "mörktonade" eller liknande, utan bara "rökfärgade". Är det samma sak? Eller är rökfärgade bara lite mörkare än ett klart visir, och det är jag som inte har hittat rätt än? Svårt att avgöra på en bild hur mörkt visiret är.

köp du ett cx 1 rökfärgat å bli nöjd!!! :tummenupp

Rök brukar man se ansiktet svagt igenom. Är du ute efter solskyddet eller den "coola looken"? :D

Svart visir är värdelöst o köra med på kvällen iaf. Detta kan va riktigt illa om man är någonstans och måste ta sig hem, en fluga i ögat är inte så trevligt.

Den coola looken såklart, nu kör jag med ett par fräcka spegelsolglasögon och klart visir, men det blir troligen krimmare med ett mörkt visir.

Hur funkar ett rök på kvällen då, är det mörkare än typ vanliga solglasögon eller går det att köra i även om det inte är klart solsken ute?

Ett "plus" för det rökfärgade är att det bara kostar 400 kronor..

köp du ett cx 1 rökfärgat å bli nöjd!!! :tummenupp

Kör du med ett? Fota gärna hjälmen isåfall och lägg upp en bild här.

Last edited:
2801193 Den coola looken såklart, nu kör jag med ett par fräcka spegelsolglasögon och klart visir, men det blir troligen krimmare med ett mörkt visir.

Hur funkar ett rök på kvällen då, är det mörkare än typ vanliga solglasögon eller går det att köra i även om det inte är klart solsken ute?

Alla visir funkar när det är molnigt. Ett rökvisir fungerar dock bättre än ett svart visir när det börjar skymma.

Den coola looken såklart, nu kör jag med ett par fräcka spegelsolglasögon och klart visir, men det blir troligen krimmare med ett mörkt visir.

Är dålig på att ändra str på foton... hittade en gammal bild... som du ser så ser det svart ut... http://www.smtt.nu/bilder/Prova motor II.jpg :D

Jag körde hela sommaren med dark smoke som personen ovan, och har heller inte något att inväda. Fungerade mycket bra! Det ser helt svart ut förutom om du har ljus bakom visiret (vilket man aldrig har när man har hjälmen på sig, men det ser ljust ut när det är löst.)

Mot september någon gång började dock bli mörkt så då blev det att byta till det klara visiret.

// Xyron

Det kan oxo vara värt att nämna i sammanhanget att Raid och Raid II hjälmarna har olika visir, cx1 passar till den första och cx1 v passar till RaidII:an

bra att veta om man beställer på postorder utan möjlighet att prova direkt.

/Nik

Det kan oxo vara värt att nämna i sammanhanget att Raid och Raid II hjälmarna har olika visir, cx1 passar till den första och cx1 v passar till RaidII:an

bra att veta om man beställer på postorder utan möjlighet att prova direkt.

/Nik

Jepp, fast det hade jag redan koll på. Tack för tipsen ändå. :tummenupp

Tror jag ska köra på ett rökfärgat. Lagom dyrt, lagom posör.. :D

I mitt garage kan du se CX1V rökfärgat och även kontrast varianten föresten.

Jag har
Silver spegelvisir, Upplever det som mörkast och inge kul om det inte är riktigt bra väder och ljust som attan.
Rökfärgat används till 80% av all min körning, ej kul i mörker.
Orange, pefekt de gråa dagarna, man ser blöta fläckar på banan perfekt (kostar varvtider) :-)
Klart visir...tja, e ju bra när de andra suger..regn, mörker mm

I mitt garage kan du se CX1V rökfärgat och även kontrast varianten föresten.

Jag har
Silver spegelvisir, Upplever det som mörkast och inge kul om det inte är riktigt bra väder och ljust som attan.
Rökfärgat används till 80% av all min körning, ej kul i mörker.
Orange, pefekt de gråa dagarna, man ser blöta fläckar på banan perfekt (kostar varvtider) :-)
Klart visir...tja, e ju bra när de andra suger..regn, mörker mm

Såg ju okej ut. Jäkligt shyssta bilder förresten, den där "tummen upp"-bilden såg rätt säker ut.;)

Det blir som sagt att investera i ett rökfärgat. Vet någon var jag köper ett rökfärgat CX-1 billigt? :brynad

388:- på touring.se plus frakt osv. Någon som vet något billigare?

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...