Visir till hjälm!?

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Hoj
Ny & Snabb
Tja!

Har ett antal frågor och funderingar. Jag har en AGV K-5 hjälm och vill ha ett visir, vart finns de billiga? (kostar mot 800kr i Sverige). Sedan, hört massa snack om att tonat visir är olagligt men har inte hittat någon paragraf eller liknande som skulle förbjuda detta.

Vilket visir har ni? Jag är sugen på en irridium blue, eller är det dåligt? Någon som vet om man ser bra i de?

Tack!

Har oerhört svårt att tänka mig att det är olagligt med tonade visir. Aldrig haft några problem med polisen oavsett tonade och spegelvisir.

I vissa länder, t ex Storbritannien, är det olagligt att köra med de mörkaste visiren.

Köpte mitt på ebay köpte till pinlock till visiret som inte passar för 5öre...

Var till en Agv K-5

Har oerhört svårt att tänka mig att det är olagligt med tonade visir. Aldrig haft några problem med polisen oavsett tonade och spegelvisir.

Jag tror inte att det finns något i lagen som säger att man inte får ha tonat visir på hjälmen. Däremot säger ECE reglementet att ett visir måste ha minst 80% ljusgenomsläpplighet. Dvs om man har ett visir om är mer en väldigt mesigt tonat så är det inte godkänt enligt ECE standarden för hjälmar.

I praktiken innebär det såvitt jag förstår att om man har en hjälm med tonat visir på så är hjälmen som helhet inte ECE godkänd och därmed inte laglig.

Å andra sidan så är det ingen som bryr sig om det vad jag märkt.

Jag köpte en Shoei NXR hjälm i våras, då ingick ju klar visir. Har sedan dess köpt både mörk och silver visir, köpte från Northbike för att i alla fall vad gäller den mörka så var de billigast i Sverige. Jag kunde hitta visiren billigare i utlandet men det brukade jämna ut sig när man såg på fraktkostnaden ...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025