Visir - silver eller mörkgrått?

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
Yamaha R6 -06
Tänkte byta ut det tråkiga genomskinliga visiret i min Shoei X-spirit, att använda soliga dagar.
Snyggast är silver, men är det bra mot motljus?
Mörkgrått är också snyggt men hur hjälper det soliga dagar?

Jag har blått spegelvisir på x-spirit. Skyddar lagom mot solljus. Kan tänka mig att det motsvarar silvervisiret...

skajdajv skrev:
2329497 Tänkte byta ut det tråkiga genomskinliga visiret i min Shoei X-spirit, att använda soliga dagar.
Snyggast är silver, men är det bra mot motljus?
Mörkgrått är också snyggt men hur hjälper det soliga dagar?

Både "Silver" och mörktonat funkar hyffsat. Det silverfärgade upplevs lite mörkare från insidan.

Det mörktonade visiret är klart billigare.
Jag har alla varianter och i praktiken använder jag mörktonat, orange och klart visir (med Pinlock). Det oranga är klockrent mulna dagar...när allt är grått...då blir det orange !

Tycker inte silver skyddar speciellt bra mot motljus. Iofs var det länge sen jag körde med klart visir, så det kanske är stor skillnad ändå.

Hur ser hjälmen ut? Silver är ofta snyggt men ibland är mörkt bättre beroende på färgsammansättning osv.

Har själ testat båda delar till min Shoei. Silver spegelglas eller mörkt rökfärgat funkar lika bra i solsken. Det är mest en pris- och imagefråga.

Henken skrev:
2329518 Tycker inte silver skyddar speciellt bra mot motljus. Iofs var det länge sen jag körde med klart visir, så det kanske är stor skillnad ändå.

Hur ser hjälmen ut? Silver är ofta snyggt men ibland är mörkt bättre beroende på färgsammansättning osv.

Tjaba

Tack allihop för feedbacken.
Jag har en X-spirit Kiyonara tc-1 (den rödsvarta med grå draken). Snyggaste hjälmen out there. http://www.shoei-europe.com/en/swf_products.php?name=X-Spirit

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back