Visby/Gotland

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tomas TL1000R:

Ähh, sånt där är ju skitkul att läsa! Fortsätt med sånt!:tummenupp

Rauken:

Va bra! Då fixar vi så vi kör samtidigt i sommar på ringen, kommer blir kalas!! :yoparty

Du har väl anmält dig till smc kursen på RG?
Är 4 dagar mellen den 5 och 8 juli. Man kan köra alla 4 eller bara enstaka dagar.
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Visst blir det Ringen i sommar, självklart! Och kul att mitt lilla inlägg uppskattades. Jag var ute o tog en sväng, det var svin kallt, jag menar så kallt att jag frös hela kvällen efteråt men det var det värt.

Alltså: Varför köper jag inte en nyare hoj, bättre hoj, lättare hoj, dyrare hoj? Hur kan man få idèn att lägga ut massa pengar på en "knubbig", halvslö och 12 år gammal Suzuki. Först o främst så är det mitt märke och det är odiskutabelt, sedan är modellen ovanlig. Sedan är det en V-tvin med ett ljud som berör. En tvin har en speciell karaktär med massiv motorbroms som inte är att föredra men å andra sidan ger den effekt från tomgång o upp till varvtal stoppet på ca 11 700. Styktålig och oöm men inte så "perfekt som en Honda eller Yamaha och det gillar jag. Riktigt bra bromsar och en växellåda som är Suzukibra=kanon. Vad är minder bra då? Jo den väger i original 230 kg (197 kg torr) det känns och det är en helvetes massa överdimensionerade lösningar överallt. vilket gör den rolig att hålla på med, du kan byta prylar och ta bort skit till förbannelse. Alltså att förädla är ett stort nöje och har förgyllt den annars dystra vintern. Hade jag haft en R1:a så hade det troligen inte blivit annat än stålspunnet och ett slip-on, möjligen nya fotpinnar. Det är förändringar som alla gör ändå. Nej jag vill snickra ihop en hoj som kan matcha radfyrorna, en underdog som blommar ut helt enkelt.

Jag är ingen snabb vildhjärna som synar döden i dolda kurvor men jag blir bättre o bättre på att utnyttja hojen och det sker ungefär i samma takt som hojen förbättras och det gillar jag. Jag snackade med en kille(road racing förare) vid något tillfälle och han sa så här. "hade en 1000 kubikare o var kass bytte ned mej till en 600 o lärde mig att köra hoj, sedan kunde jag hantera en 1000 kubikare o tävlar....." Kontentan av det resonemanget är att bli snabb på bana är mycket lättare med en mindre motor, mindre gyroeffekter och givetvis lägre vikt. Detta förefaller ju helt logiskt då du inte utnyttjar full gas mer än några få sekunder på bana. Jag har så mycket jag vill lära mig och GR är stället att testa gränser på även om hastigheten ökat på allmän väg dom två sista åren. Mitt hjärn spöke är känslan för framhjulet, törs jag lägga omkull mer! I sommar ska jag lära mig att sitta rätt på hojen o sänka varvtiden bara genom att göra rätt. Att byta till en smidig 600/750 vore för enkelt....nej, vägen till målet är grejen och det får ta den tid det krävs. Det ska bli skitkul helt enkelt.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Visst blir det Ringen i sommar, självklart! Och kul att mitt lilla inlägg uppskattades. Jag var ute o tog en sväng, det var svin kallt, jag menar så kallt att jag frös hela kvällen efteråt men det var det värt.

Alltså: Varför köper jag inte en nyare hoj, bättre hoj, lättare hoj, dyrare hoj? Hur kan man få idèn att lägga ut massa pengar på en "knubbig", halvslö och 12 år gammal Suzuki. Först o främst så är det mitt märke och det är odiskutabelt, sedan är modellen ovanlig. Sedan är det en V-tvin med ett ljud som berör. En tvin har en speciell karaktär med massiv motorbroms som inte är att föredra men å andra sidan ger den effekt från tomgång o upp till varvtal stoppet på ca 11 700. Styktålig och oöm men inte så "perfekt som en Honda eller Yamaha och det gillar jag. Riktigt bra bromsar och en växellåda som är Suzukibra=kanon. Vad är minder bra då? Jo den väger i original 230 kg (197 kg torr) det känns och det är en helvetes massa överdimensionerade lösningar överallt. vilket gör den rolig att hålla på med, du kan byta prylar och ta bort skit till förbannelse. Alltså att förädla är ett stort nöje och har förgyllt den annars dystra vintern. Hade jag haft en R1:a så hade det troligen inte blivit annat än stålspunnet och ett slip-on, möjligen nya fotpinnar. Det är förändringar som alla gör ändå. Nej jag vill snickra ihop en hoj som kan matcha radfyrorna, en underdog som blommar ut helt enkelt.

Jag är ingen snabb vildhjärna som synar döden i dolda kurvor men jag blir bättre o bättre på att utnyttja hojen och det sker ungefär i samma takt som hojen förbättras och det gillar jag. Jag snackade med en kille(road racing förare) vid något tillfälle och han sa så här. "hade en 1000 kubikare o var kass bytte ned mej till en 600 o lärde mig att köra hoj, sedan kunde jag hantera en 1000 kubikare o tävlar....." Kontentan av det resonemanget är att bli snabb på bana är mycket lättare med en mindre motor, mindre gyroeffekter och givetvis lägre vikt. Detta förefaller ju helt logiskt då du inte utnyttjar full gas mer än några få sekunder på bana. Jag har så mycket jag vill lära mig och GR är stället att testa gränser på även om hastigheten ökat på allmän väg dom två sista åren. Mitt hjärn spöke är känslan för framhjulet, törs jag lägga omkull mer! I sommar ska jag lära mig att sitta rätt på hojen o sänka varvtiden bara genom att göra rätt. Att byta till en smidig 600/750 vore för enkelt....nej, vägen till målet är grejen och det får ta den tid det krävs. Det ska bli skitkul helt enkelt.

Har du anmält dig till smc dagarna på GR?
Får väl dra ihop till en dag då vi åker ut ett gäng och kör lite. Kom gärna på en knixkurs oxå!
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Har du anmält dig till smc dagarna på GR?
Får väl dra ihop till en dag då vi åker ut ett gäng och kör lite. Kom gärna på en knixkurs oxå!

Nej jag har inte anmält mig, det borde jag göra. Ska flagga ett antal dagar 5-8, får man inte en dag bankörning "som betalning" så har det varit tidigare år. Vill iallafall köra två dagar. Ska höra lite med Ingvar hur han gör (Vänge bo han oxå). Fick kinakåporna idag nu är dom ditsatta, fattas bara lite skruvar.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Nej jag har inte anmält mig, det borde jag göra. Ska flagga ett antal dagar 5-8, får man inte en dag bankörning "som betalning" så har det varit tidigare år. Vill iallafall köra två dagar. Ska höra lite med Ingvar hur han gör (Vänge bo han oxå). Fick kinakåporna idag nu är dom ditsatta, fattas bara lite skruvar.

Minns inte heller vad de sagt om årets flaggningar men tror det var att ni fick en dag för att ni flaggade. alltså måndagen. Men dags att anmäla sig nu...
Sen så är det nog dax för dig att slänga upp lite bilder på det du gör med hojen.
Min hoj skröv jag på idag men då till så orginal jag kan då den ska besiktas på tisdag. sen blir det att skruva lite igen.., Haha
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
På Raukens begäran, en snutt och lite bilder.


PICT1748.jpgDSC00699.jpg

Alltså, filmen är tagen idag efter att dom nya kåporna är monterade och bilderna är en gammal
såsom hojen såg ut när jag precis köpt den, den andra bilden togs när jag var hemma hos Ingvar o monterade bakdämparn.
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
Partik Ericsson från SMC Riks har resursmöte ikväll för alla som tänkt hjälpa till :tummenupp
Och ja man får en gratis SMC-kurs på måndagen (med gällande försäkring eftersom det är kurs) om man hjälpt till tillräckligt.
Läs mer om resursmötet här

Vill man gå någon av kursdagarna på Gotland Ring anmäler man sig här
Vill man inte flagga, inte gå kurs utan bara köra på måndagen kan man anmäla sig direkt till bandagen här. Obs att försäkringen då troligen inte gäller eftersom det inte är en SMC-kurs utan räknas som bandag.


Minns inte heller vad de sagt om årets flaggningar men tror det var att ni fick en dag för att ni flaggade. alltså måndagen. Men dags att anmäla sig nu...
Sen så är det nog dax för dig att slänga upp lite bilder på det du gör med hojen.
Min hoj skröv jag på idag men då till så orginal jag kan då den ska besiktas på tisdag. sen blir det att skruva lite igen.., Haha
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Yes! Jag har bestämt mig, det blir åka av på GR den första dagen alltså på Torsdagen den 5/7.
Då får det bli flaggning övriga dagar och ny åkning på måndagen. Då hoppas vi bara på bra väder
och att avbeställningsskyddet inte behövs av någon annan anledning.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Yes! Jag har bestämt mig, det blir åka av på GR den första dagen alltså på Torsdagen den 5/7.
Då får det bli flaggning övriga dagar och ny åkning på måndagen. Då hoppas vi bara på bra väder
och att avbeställningsskyddet inte behövs av någon annan anledning.

Härligt att läsa! Ja fint väder är beställt!
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Så nu är hojen besiktad och lysen och slipon åter på plats. Ska bara byta olja och filter som inhandlades idag.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
var det dig jag såg idag som wheelade förbi min buss mellan stenkumla och visby. jag tutade tillbaks :)
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
var det dig jag såg idag som wheelade förbi min buss mellan stenkumla och visby. jag tutade tillbaks :)

Menade du att jag wheelade förbi dig så nej. Jag håller även mitt framdäck i backen samt att hojen står fortfarande avställd i förrådet.
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Någon som vaknat ur vinter dvalan och fått ut hojen för säsongen?
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
absolut, körde första rundan för 3 veckor sen, så idag vart det 3:e körningen, riktigt skönt=)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top