Visa era trasiga växellådsdelar

Fanns inga sådana specs. Stod bara "böjd = byt". Hmm.

Men vad krävs för att böja en växelförare egentligen?

Och borde inte isåfall om nu en sån där är böjd att det är fel "hela tiden" (att växlar blir svåra att få i). För det är ju bara då och då.

En annan grej. Låt säga växelförarna är sneda, skulle de då inte ligga och nöta på metallen och inte spåra ordentligt?

Om du är lite snällare mot lådan och inte stampar in låga växlar håller grejorna längre Swedie.
Fast det ser jävligt fett ut när du misshandlar lådan :tummenupp

Det som det står i manualen är som sagt "böjd = byt". inte mer. Jag tittade o jämnförde så gott jag kunde för att se om det var böjt, men det var det icke.

hubba bubba

Såhär ska inte en växellåda se ut iallafall... :3freak

Bifogat

• PICT1740.jpg
    PICT1740.jpg
    71.6 KB · Visningar: 143
  • PICT1765.jpg
    PICT1765.jpg
    43.7 KB · Visningar: 151
  • PICT1779.jpg
    PICT1779.jpg
    37.6 KB · Visningar: 146
Swedie skrev:
En annan grej. Låt säga växelförarna är sneda, skulle de då inte ligga och nöta på metallen och inte spåra ordentligt?

Helt riktigt.

Och som stadskatten säger; det går att växla åt ENA hållet men inte helt säkert åt andra.
Helt säkert går iaf inte hundbenen (tapparna) in helt och hållet i motsvarande hålen i det andra drevet.

Undercutting av dessa tappar iaf på tvåan är ingen dum ide´

Vidare: Du säger att lagret INTE roterat i metallen... det SER verkligen ut så iaf.
HUr vet du att det inte roterat, DÄREFTER har den distinkta fläck du ser på yttre lagerbanan bildats av den höga värmen som bildades?

Oavsett vilket (ointressant egentligen) så är min mening att du skall ontera ihop blocket, dra de omkringliggande skruvarna runt detta lagerläge, och kontrollera rundheten på hålet med en omvänd passare eller utåtgående mikrometer.
I princip ingen ovalitet får förekomma.

Kolla även väljartrumman, så den är i gott skick,när du ändå har isär grejerna.

2ono skrev:
Hur åstadkommer man sånt där :va

Man kör hårt och brutalt. Skämt åsido..
Första gången rasade lådan i juni. Efter snabbmeck och med en svetsad låda körde jag vidare och tänkte inte mer på det. Men av värmen har nog svetsningen släppt (tanken var att det skulle varit en tillfällig lösning) och sen kom lådras nummer två i augusti som resulterade i att det såg ut sådär.
Det är bara kavla upp armarna och börja meka.

När tvåans ingående drev ser ut såhär så blir växellådan lite svårjobbad...

(zzr600d 91)

Bifogat

• drev.JPG
    drev.JPG
    10 KB · Visningar: 77
Dr.Bike skrev:
Fick inte jag chipspåsen? :va

:hihi

Men jag röstar ändå på ditt förslag!
Eller är det sånt där dajmkross man får på glassen?

Gods från lådan, kuggar + lite annat godis så NEJ det blir inge chips till varken ig eller Dr bike :ajjabajja det är lagerdelar högst upp på bilden oxo

Jag tog isär motorn igen. Kommer byta ut de övre växelförarna. Den undre får förbli kvar. Den övre vad jag såg idag har faktiskt skavanker av nått slag som inte borde betraktas som normalt. De är även sneda om jag tittar på dom i ljus miljö.

Swedie skrev:
Jag tog isär motorn igen. Kommer byta ut de övre växelförarna. Den undre får förbli kvar. Den övre vad jag såg idag har faktiskt skavanker av nått slag som inte borde betraktas som normalt. De är även sneda om jag tittar på dom i ljus miljö.

Det var nog bäst det! :tummenupp

Men hur blev det med där dom där märken vid lagret?

Det där med lagret. Jag tittade på det igen och kan inte se nån direkt anledning att byta ut det faktiskt. Verkar vara i god form utöver då att nånting har lämnat spår där. Tror inte det är relaterat till att motorn skulle haft en extremt hård gång och på nått sätt flyttat lagret ur sitt läg. Det sitter även en pigg på lagret som ska göra att det Inte ska flytta på sig. Så faktiskt så är det omöjligt för lagret att snurra på nått sätt.

Jag chansar alltså. Exploderar motorn, så är väl det felet :rolleyes:

Swedie skrev:
Det där med lagret. Jag tittade på det igen och kan inte se nån direkt anledning att byta ut det faktiskt. Verkar vara i god form utöver då att nånting har lämnat spår där. Tror inte det är relaterat till att motorn skulle haft en extremt hård gång och på nått sätt flyttat lagret ur sitt läg. Det sitter även en pigg på lagret som ska göra att det Inte ska flytta på sig. Så faktiskt så är det omöjligt för lagret att snurra på nått sätt.

Jag chansar alltså. Exploderar motorn, så är väl det felet :rolleyes:

jaha okej, ja piggen borde logiskt sett förhindra rörelse så länge allt är okej...

Ja det är säkert okej... den kan juh inte mer än rasa! :)

Swedie skrev:
Det sitter även en pigg på lagret som ska göra att det Inte ska flytta på sig. Så faktiskt så är det omöjligt för lagret att snurra på nått sätt.

Määhh!
Du HADE ju stift!
Jag SA ju: Limma eller stifta. :gnissla Kunderuju klämmt ur dig! :7peta :hihi
Då är ju märkena ÄNNU konstigare... :va

Älskar frasen: "Jag chansar!"

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...