Visa era trasiga växellådsdelar

Såhär som på första bilden kan det bli när lagret ser ut som på andra bilden och kulorna hoppar ut och växelaxlarna särar på sig... Det skorrar lite i lådan. Man ändrar ljudvolymen på skorrandet med gasen, men inte fan går det fortare för det :hihi

Bifogat

• IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    92.3 KB · Visningar: 219
  • IMG_0010.JPG
    IMG_0010.JPG
    109.4 KB · Visningar: 151
Visste ni om att det finns en halv liter olja MER i motorn utöver det man får ut när man drenerar oljan på vanligt sätt? :D det visste jag med, men glömde. Det har runnit olja ur vartenda öppet hål i motorn nu o det är inte lite som jag fått torka upp vartefter.

Hur får man ut absolut ALL olja så man slipper detta problem?

Swedie skrev:
Visste ni om att det finns en halv liter olja MER i motorn utöver det man får ut när man drenerar oljan på vanligt sätt? :D det visste jag med, men glömde. Det har runnit olja ur vartenda öppet hål i motorn nu o det är inte lite som jag fått torka upp vartefter.

Hur får man ut absolut ALL olja så man slipper detta problem?
Kanske lite sent för mig att skriva nu eftersom du redan har motorn på bänken, men på min hoj går det iaf att skruva av sumpen med motorn i ramen. Då får man ut nästan all olja. Alltså, ja, gör det efter du dränerat ut genom oljepluggen :hihi Blir lite söligt annars... Bara att skruva dit sumpen igen efter sista deciltrarna av oljan runnit ut, och sen skruva ur motorn.

Last edited:
Detta är kanske inte från växellådan....
Men väl en oljepump.

Men så blev det efter att den mumsat i sig delar från växellådan!

Vad vet man inte exakt då det fanns lite att välja på!
Men delen hade knäckt nätet i pickupen och hälsat på lite härinne!

Det blev lite mer att renovera runtikring men lager och sådant klarade sig galant! :banana

Triumph Daytona för de som undrar!

Bifogat

• IMG_2966.JPG
    IMG_2966.JPG
    52.7 KB · Visningar: 257
Dr.Bike skrev:
Skecka chepspåsen! :-) Det är ett antal kuggar som förmodligen lossnat när killen "borstat tänderna" vid en växelmiss!

Konstiga var att det bara small till från hojjen, sen blev det tyst

Kan någon visa ett par slitna växelförare?

jag har lossat mina nu och funderar på om jag ens behöver byta dom... se på bilderna nedan.
Alla drev är i bra skick visar inga slitage alls nästan.

Sedan har jag även ett slitage på utgående axelns cylinderbana. Inte packningar. Ni ser på bilden nedan. Antar det inte ska vara sådär, men tror ni det behöver bytas? Vet inte om jag orkar pilla loss den där.

Bifogat

• PICT1641.JPG
    PICT1641.JPG
    22.4 KB · Visningar: 293
  • PICT1643.JPG
    PICT1643.JPG
    28.4 KB · Visningar: 261
  • PICT1647.JPG
    PICT1647.JPG
    53.2 KB · Visningar: 243
  • PICT1645.JPG
    PICT1645.JPG
    77.3 KB · Visningar: 288
Swedie skrev:
Kan någon visa ett par slitna växelförare?

jag har lossat mina nu och funderar på om jag ens behöver byta dom... se på bilderna nedan.
Alla drev är i bra skick visar inga slitage alls nästan.

Sedan har jag även ett slitage på utgående axelns cylinderbana. Inte packningar. Ni ser på bilden nedan. Antar det inte ska vara sådär, men tror ni det behöver bytas? Vet inte om jag orkar pilla loss den där.

Vafasen!
har lagret roterat torrt i hålet? Skadorna ser ut som oljesvält.
Ser inte riktigt, men är där ett riktigt lager eller är hela axeln lagrad i godset direkt? Det hela ser ju trycksmort ut.

Last edited:
Vet ej, ska se om hålet är täppta eller nått. ska blåsa lite tryckluft i kanalerna.

Det är ett riktigt lager bakom ytterpackboxen. Det ska inte snurra... och olja borde ju inte heller finnas där. Det ska väl sitta på plats...

Ytterpackningen är det inget fel på nu. Så oljan har inte kommit så långt.

Men det verkar som att jag gjort allt jobb i onödan :2cool
Det är ju inge fel på skiten. Jag kanske bara haft en klistrig koppling som hållt kvar växeln för högt/lågt eller nått...

Äh nu sätter jag ihop skiten igen. Var absolut inget fel på växellådan.

Ska testa och pressa i växlarna hårdare istället.

Helt OT, men det finns inga "lager" i ramen som behöver tas ur vid pulverlackning? Tror det bara är lagerbanor som är kvar efter man monterat loss det mesta.

Vad för packningsmaterial för o smäcka ihop motordelarna rekommenderas? bär Micro någon bra produkt eller nån välsorterad bensinmack?

Swedie skrev:
Äh nu sätter jag ihop skiten igen. Var absolut inget fel på växellådan.

Ska testa och pressa i växlarna hårdare istället.

Helt OT, men det finns inga "lager" i ramen som behöver tas ur vid pulverlackning? Tror det bara är lagerbanor som är kvar efter man monterat loss det mesta.

Vad för packningsmaterial för o smäcka ihop motordelarna rekommenderas? bär Micro någon bra produkt eller nån välsorterad bensinmack?

men lager banan där såg väll inte alls bra ut?

Tycker definitivt du bör åtgärda lagerbanan och axeln innan du monterar ihop motorn igen.

Det som ser illa ut är i det fasta godset.

Nu är skiten ihop iaf, kommer hålla ett extra öga på det där stället.

Man ska inte dra åt motorbultar som vanligt, det vet jag nu :) de går till slut bara runt runt runt o man står kvar med kassa gängor. Så kändes det iaf. Typiskt gängpaj med en bult som bara snurrar.

Sedan så verkar det iaf inte som att man behöver lossa kamaxlar m.m för att göra växellådejobb... suck

Fort och fel Swedie!

Läs alla inlägg och sök så slipper du paja alla grejer: M6 dras med HÖGST 1,1 Kgm/m (11N) M8 2,3 i alugods. Momentnyckel = obligatoriskt.

Ok, det var ingen lagerbana som även jag trodde då jag såg att den skurna ytan verkade vara just en sån.
Det är alltså lagrets ytterring som roterat = lagret slut = måste bytas, annars blir det inget roligt om ett tag när kulorna blir fyrkantiga och ger sig av på expedition krossa växellådsdrev.

Så NÅGOT måste göras åt det hela.
Stifta/limma lagret, men först och främst byt.
Finns det en oljekanal i yttre lagerbanan som leder in olja i lagret? Kan den ha halkat snett, olja uteblivit och däregter lagret skurit?

På bilderna ser det iaf ut som att en oljekanal går fram dit, och då BORDE det oxå finnas en genomföring i yttre lagerbanan.

Det är inte rost(damm) förutom på själva axeln drevet sitter på. Övrigt är vad jag ser hack. Inget som kan skapas av varken olja, vibrationer eller annat. Tror det är fel från fabrik.

Det där drevet är fastkilat hårt och snurrar inte på yttern utan innern. Det du ser är oljekanaler som går vidare in i andra ytrymmen. Ingenting som är gjort för att smörja drevet.

Jag har testat o känna väldigt fint på att allting snurrar utan minsta motstånd i lagrena. Allting känns solit o bra.

Det jag definitivt tyvärr gjorde fel var att dra åt för mycket.
Jag använde mig att vridmomentsnyckel men det var lite missvisande. Trodde det skulle dras hårdare, skulle frågat här först om det. Ajja, drog nog lite hårt, men inte för hårt hoppas jag :) jag lär ju märka om det funkar.

Skapade egen packning för oljetråget i papperspackning (ark). Original var en silikon/gummiliknande variant. Men tror det funkar. Det originalpackningen har i fördel är att den inte bränns fast.

Papperspackning går utmärkt.
Finns de som haft mjölkkartong i alla packningar utom toppackningen!
(f.ö et j.la bra packningsmaterial om man inte hittar klingerit)

Slitskadorna, där yttre lagerbanan snurrat verkar iaf konstigt och om detta i sin tur beror på t.ex att lagerläget slagits upp av ryck och knyck så kan du raggarrenovera det (inte att rekommendera) eller iaf limma lagerbanan.

limma igen lagerbanan? hmm. Nä, jag tror faktiskt det är som det ska utöver konstiga märken i lagret. Tror ändå de kommer från fabrik på nått sätt. De kan bara inte ens ha vibrerat sönder. Då får det vara en vibration från en annan dimension eller nått. :tungan

Swedie skrev:
limma igen lagerbanan? hmm. Nä, jag tror faktiskt det är som det ska utöver konstiga märken i lagret. Tror ändå de kommer från fabrik på nått sätt. De kan bara inte ens ha vibrerat sönder. Då får det vara en vibration från en annan dimension eller nått. :tungan

Inte limma igen!

Limma den YTTRE lagerbanan mot lagerläget i blocket!!

Vad jag såg så hade oljekanalerna gjort avtryck i lagret, och dessa avtryck var inte på det minsta sätt utdragna uten väldigt precisa i formen efter oljekanalerna.

UrbanTiger skrev:
Det blir väl som en etsning i stålet där oljekanalen varit och ingen påverkan där det legat mot aluminiumen. En färgskiftning som int har någon betydelse.
Vilket jag menade tyder på att det ändå inte rört sig. Jag tror att olja på nått sätt kommit dit och förbränts. En gång... o inte igen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år