Virusprogram och Bittorrent?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Efter att jag idag uppdaterat mitt antivirus får jag besked om att filen Bittorrent.exe innehåller viruset PSW.Generic2.AOK, nån som vet hur det kan bli så? Verkar som att virusprogrammet hittar ett virus som jag inte ens hört talas om?

Det som förvånar mej är att jag inte laddat ner bittorrent nu, utan för 6 månader sedan. Däremot har jag idag uppdaterat mitt virusprog till senaste versionen och därefter kan jag inte starta bittorrent öht. Står att jag saknar behörighet :va

Nr:18 skrev:
2239056 Det som förvånar mej är att jag inte laddat ner bittorrent nu, utan för 6 månader sedan. Däremot har jag idag uppdaterat mitt virusprog till senaste versionen och därefter kan jag inte starta bittorrent öht. Står att jag saknar behörighet :va
du har antagligen fått ett virus som har infekteraat programet.

-Rosen- skrev:
2239049 tvivlar på att han skulle vilja sänka sitt eget "protokoll" (kan man kalla det det?) genom att ha virus i sitt eget program.

Poäng. Dock var det precis det som hände med Kazaa, återigen.

McB skrev:
2239088 Poäng. Dock var det precis det som hände med Kazaa, återigen.
helt rätt :) synd för kazaa var inte dåligt egentligen, fast nu är det limewire/gnutella som gäller :yoparty

-Rosen- skrev:
2239071 annars är uTorrent ett bra tips, drar nästan inget ram :tummenupp
:fakta
Ingen vanlig installation behöver göras heller med µTorrent, bara en exe-fil på 154 kB !!!
Länk -> http://www.utorrent.com/

Onödigt vetande: µ (my) = mikro och minns jag inte helt fel som kommer det från grekiskan och betyder liten. Stämmer rätt så bra i detta fall ;)

//\//\

uTorrent > alles. Jag har klienten igång hela tiden på min sura burk, den tar inga resurser alls. :banana

Nr:18 skrev:
2239006 Efter att jag idag uppdaterat mitt antivirus får jag besked om att filen Bittorrent.exe innehåller viruset PSW.Generic2.AOK, nån som vet hur det kan bli så? Verkar som att virusprogrammet hittar ett virus som jag inte ens hört talas om?

Gissar att du använder Grisoft AVG. Flera visurprogram detekterar, felaktigt, kod i BT-klienter som misstänkt kod när de gör s.k. heuristisk sökning, antagligen på grund av att bittorrent-protokollet har rätt stora likheter med hur en trojan fungerar. Det är ett känt faktum att AVG detekterar BitTornado som ovan nämnda trojan efter senaste uppdateringen.

Summa summarum:

* Du har inget virus/trojan
* Filen har inte blivit smittad efter installation av programmet
* Du kan sitta lugnt i båten och fortsätta med BitTornado
* Om du stör dig på varningen, stäng av "heuristisk sökning" tills du uppdaterar nästa gång

Skalman skrev:
2248238 Gissar att du använder Grisoft AVG. Flera visurprogram detekterar, felaktigt, kod i BT-klienter som misstänkt kod när de gör s.k. heuristisk sökning, antagligen på grund av att bittorrent-protokollet har rätt stora likheter med hur en trojan fungerar. Det är ett känt faktum att AVG detekterar BitTornado som ovan nämnda trojan efter senaste uppdateringen.

Summa summarum:

* Du har inget virus/trojan
* Filen har inte blivit smittad efter installation av programmet
* Du kan sitta lugnt i båten och fortsätta med BitTornado
* Om du stör dig på varningen, stäng av "heuristisk sökning" tills du uppdaterar nästa gång
Eller byt till ett bättre virusprogram ;)

//\//\

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back