Virus, eller lockar en till virus??

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Får ibland upp texten i stil med. Går din dator långsammare än vanligt blabla osv. Då kan den var infekterad av bla bla osv (kommer ïnte ihåg vad det har stått) OM du vill läsa mer klickar du på Yes & vill du elimenera klicka no. Något liknande står det iaf & det är på engelska.
Jag har ju Norton AntiVirus i min dator, borde det inte var dom som isf varnar & på svenska???

Total förvirring här, tacksam för svar. Detta är adressen för att "få veta mer". http://www.spywarestormer.com/

Någon som vet något?

Generell regel: klicka aldrig på något i ett sånt pop-up fönster. Använd escape-knappen eller kryssrutan i övre högra hörnet. Kontrollera också markörens utseende är det en pil eller en hand. Pil oftast lika med installtionsfil, hand oftast lika med internetlänk.

Anders R skrev:
Generell regel: klicka aldrig på något i ett sånt pop-up fönster. Använd escape-knappen eller kryssrutan i övre högra hörnet. Kontrollera också markörens utseende är det en pil eller en hand. Pil oftast lika med installtionsfil, hand oftast lika med internetlänk.

Ok, men är det inte underligt att jag får det när jag blockerat Pop-up fönster?

Sen, kontrollera markören....är handen ofarligt, & ska man aldrig klicka på ett sånt fönster om det är en pil? Kan installeringen starta direkt, eller vad?

Jag vet, har noll koll....det är ju därför jag frågar.

Leta rätt på och kör "Spybot Search & Destroy" så pillar den bort alla eventuella elakheter du har på din maskin.

Ullis skrev:
Ok, men är det inte underligt att jag får det när jag blockerat Pop-up fönster?

Sen, kontrollera markören....är handen ofarligt, & ska man aldrig klicka på ett sånt fönster om det är en pil? Kan installeringen starta direkt, eller vad?

Jag vet, har noll koll....det är ju därför jag frågar.

Läs igen! Klicka inte. Inget är ofarligt i det läget. Gör som UrbanTiger och andersbrink föreslagit. Adaware från lavasoft, Spy-bot och ett bra antivirusprogram typ F-secure, Norton eller liknande med inbyggd brandvägg hjälper men inte om man klickar hejvilt på diverse fönster.

Sånna där varningar dyker nästan alltid upp, i vissa fall är det rena sk. "pop-ups" och dessa kan man blockera enkelt, med externa program såsom Pop-up stopper eller kanske IE´s inbyggda (vet dock inte hur bra det är, endast använt det 1 gång innan jag han ladda ner en ny och finare browser).

Sen nästa typ av pop-up är installationsrutor, dessa är väll mer eller mindre omöjliga att blockera, rätt onödigt att blockera då man går misste om kanske en codec för att se streaming media på något sida. Kan nästan svära på att detta är en installations pop-up du fick, den kommer inte ge dig något annat än bekymmer.

Jag har själv fått dessa, helt löjligt då jag den gången satt bakom

1. Hårdvarubrandvägg som blockera alla portar utom smtp, http, https, 1863, ftp. Även så agerade den privat proxy server åt mig med maxiaml säkerhet för mig och sedan så hade jag även mjukvarubrandvägg på datorn.

Så näe, man ska alldrig klicka på dessa, texten är bara vilseledande, var även noga med att klicka på rätt knapp , händer att dom byter platts på "YES/NO" för att man av ren vana ska råka klicka på fel tyvär.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret