Vipparmshaveri KTM 625 -02

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
I söndags när jag var på väg till jobbet med hojen. Låg i motorvägshastighet, dvs som vanligt. Plötsligt betedde hojen sig ryckigt. Soppatorsk tänkte jag och slog över till reserven.

Körde i ytterligare ca 1 km. Plötsligt, PANG och small som satan. Motorn dog omedelbart. Vafaan har det hänt tänkte jag. Testade å kicka igen, slog på dekompen och kickade runt utan nåt större problem. Men när jag släppte dekompen var det helt omöjligt att kicka igång motorn. TVÄRSTOPP!

Fick bogsera hem skiten. Tack -PLM- för en grym service =)

Jahopp nu var det bara att meka, först var toppkåpan bort och kunde genast se att en av vipparmarna gått av och "stålhjulet" som har kontakt med ena nocken var helt löst och förstört nocken i kamaxeln. :mad: :mad:

Hur faan kunde det hända??? Det har inte kuggat över eller nåt..

Skruvade vidare för att kolla om ventilerna, kolven, osv var OK. Dom var i perfekt skick!

Nu behöver jag en ny toppkåpa och en kamaxel. Kollade just upp vad det kostar att beställa en ny vipparm med allt. 1249:- kostade skiten.
Kan man köpa en toppkåpa med vipparmarna på nån MC-skrot ? blir det billigare då ?

Jag hade en rallykam i min, och vill gärna ha en likadan. vad kostar en sån i sverige ? Hur mycket billigare blir det om man beställer från tyskland ?

Tacksam för svar

/M

Kolla på Ebay tyskland ,där dyker det upp div KTM delar titt som tätt.

Får du en ny vipparm och kåpa(?) för 1249:- köp det är mitt tips,det är billigt för ett vipparmshaveri.

Last edited:
Nej det var bara för en komplett vipparm. Kåpan har småmärke på "oviktiga" ställen. Så den går nog bra att användas.

Men jag är rädd att den andra vipparmen skulle gå sönder snart. Tänkte om det fanns nåt MC-skrot som man kan köpa för samma peng eller billigare..

Ebay ? länken ?

Last edited:
Rallykammen kostar ca 1400:-

58536010044 CAMSHAFT RALLYE CPL. 2001 1 407,84 SEK

Tack för art.numret =)

Det är en sak som jag funderat över. Det är ganska mkt trim i min motor. Jag har större avgasventiler, 102 mm högkompskolv, portad topp å helsystem. Blir en FR-kam en bättre kombination till alla trim jag har i motorn ?

Portad topp och högkompskolv kanske ger ganska mkt i botten och mellanregister. FR skulle ev komplettera med en bättre toppeffekt ?

Det är bara en teori...

/M

-MLM- skrev:
2299803 Tack för art.numret =)

Det är en sak som jag funderat över. Det är ganska mkt trim i min motor. Jag har större avgasventiler, 102 mm högkompskolv, portad topp å helsystem. Blir en FR-kam en bättre kombination till alla trim jag har i motorn ?

Portad topp och högkompskolv kanske ger ganska mkt i botten och mellanregister. FR skulle ev komplettera med en bättre toppeffekt ?

Det är bara en teori...

/M

Det där ska du fråga TomK med tanke på hur mkt godis det finns i hans hoj!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT