Vipparmar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Behöver nya vipparmar till hojen. Hört att man kan svetsa (lägga på nytt material) de gamla på slitytan. Funkar detta? Var kan man få det gjort? Kostar? Eller är enda rätta och köpa nya?

FreddaAbborre skrev:
Behöver nya vipparmar till hojen. Hört att man kan svetsa (lägga på nytt material) de gamla på slitytan. Funkar detta? Var kan man få det gjort? Kostar? Eller är enda rätta och köpa nya?

Det går.
Men är dyrt för dels skall det läggas på material, vilket är den enkla biten.
Sen skall det centerless-slipas till rätt radie vilket är den svåra biten.
Och sen skall det hela härdas vilket är den dyra biten (jonniterhärdning)
Och inte sällan skall det hårdförkromas på slitytan.

Summa summarum: Det blir dyrare än att köpa nytt. Men är (som i mitt fall med gamla motorer som ska renoveras och delarna är slut) iaf ett alternativ.

FreddaAbborre skrev:

För mig kostade det 350kr per vipparm.. Håller fortfarande efter 700 mil i sommar..

Nya skulle gå på 950kr st...

JörgenT skrev:
För mig kostade det 350kr per vipparm.. Håller fortfarande efter 700 mil i sommar..

Nya skulle gå på 950kr st...

Berätta var!
Där jag kollade kostade det 1300 pix!

Är de härdade/omkromade oxå för det priset?
(makalöst isf!)

Ok... Låter som ett dyrt alternativ. Får bli nya/lätt beggade då.

Ruttna vippor..

FreddaAbborre skrev:
Ok... Låter som ett dyrt alternativ. Får bli nya/lätt beggade då.
Jag har en komplett topp med spritt nya vippor i... till salu!
Antar att det är din XR det handlar om?
PM:ar dig med details
/660

Dr.Bike skrev:
Berätta var!
Där jag kollade kostade det 1300 pix!

Är de härdade/omkromade oxå för det priset?
(makalöst isf!)

Stigs Motormekaniska i Axvall (Mellan Skara och Skövde) Mina kammar och vipparmar såg förjävliga ut! kollade på nytt, men det skulle kosta 15-papp så genom sporthoj och den lokale Mc-meken fick jag reda på denne man! Han fixade kammar och alla 8 vippor.

Han har lagat över 1000 vipparmar och bara en har reklamerats enl honom.. Hur han gör har jag ingen aning om men det var något med härdad yta mm..

Tele 0511-62742.

JörgenT skrev:
Stigs Motormekaniska i Axvall (Mellan Skara och Skövde) Mina kammar och vipparmar såg förjävliga ut! kollade på nytt, men det skulle kosta 15-papp så genom sporthoj och den lokale Mc-meken fick jag reda på denne man! Han fixade kammar och alla 8 vippor.

Han har lagat över 1000 vipparmar och bara en har reklamerats enl honom.. Hur han gör har jag ingen aning om men det var något med härdad yta mm..

Tele 0511-62742.

Jahaaa!

Stig!

Honom<känner jag till! En ÄKTA motorman! :Bugar
Dit slickade jag mina kolvar då den sats jag hittat var lite olika (eftersom de var big-bore-kolvar från 70-talet, och alla kom inte från samma sats)

Skecka kôlva, så fekksar jå de vettu, sa han bara, och jodå, Stig hade minsann SÅLT såna kolvar en gång då det begav sig, så tre kolvar var lika och EN svarvade han upp spåren på gratis! Sen hade han dessutom passande kolvringar till allt, vilka han oxå monterat!!

Vilken man!

1300 kostade alt, och det är bara att buga som sagt.

Kolvarna kom tillbaka i samma whiskypapprör jag skickat dem i.
Världsklass.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...