Vinylspelare rock'n'roll och pickuper

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Sitter hemma i solen och lyssnar på mina gamla vinylskivor, AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap orginalvinylen från 1976 låter fortfarande mycket bättre än den sista remasterd cdskivan, går inte att gämföra.

Funderar dock på en ny spelare och pickup.

Kollat lite på shure's sortiment av pickuper:

N44G Bra kvalité för dj/radiostationsbruk bra livslängd och rubust med hög uteffekt

M97XE Riktigt fin hifikvalité med nästan totalt linjärt frekvensomfång 20-20k

V15VXMR Topp of the line önskepickup. frekvensomfång 10-25000! Har tyvärr slutat att tillverkas men finns fortfarande att få tag på ganska överkommligt i tyskland. Kostar runt 4000-5000:- i Sverige om man hittar en.

Lite data:
http://www.svalander.se/pickuper/shure.htm

Är väldigt intresserad av referenser av ovanstående.

Är det någon som har lite gamla ac/dc vinyler liggandes särskillt av de äldre PM'a om ni vill bli av med.

Rock on and long live the vax!

MagnusK skrev:
2295708 Sitter hemma i solen och lyssnar på mina gamla vinylskivor, AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap orginalvinylen från 1976 låter fortfarande mycket bättre än den sista remasterd cdskivan, går inte att gämföra.

Funderar dock på en ny spelare och pickup.

Kollat lite på shure's sortiment av pickuper:

N44G Bra kvalité för dj/radiostationsbruk bra livslängd och rubust med hög uteffekt

M97XE Riktigt fin hifikvalité med nästan totalt linjärt frekvensomfång 20-20k

V15VXMR Topp of the line önskepickup. frekvensomfång 10-25000! Har tyvärr slutat att tillverkas men finns fortfarande att få tag på ganska överkommligt i tyskland. Kostar runt 4000-5000:- i Sverige om man hittar en.

Lite data:
http://www.svalander.se/pickuper/shure.htm

Är väldigt intresserad av referenser av ovanstående.

Är det någon som har lite gamla ac/dc vinyler liggandes särskillt av de äldre PM'a om ni vill bli av med.

Rock on and long live the vax!

Va på en loppis förra veckan där det stod en kille som sålde en samlingsbox med AC/DC. (han sålde även fler andra grymma rock LP). Tyvärr hindrade ett spontanköp av skåpbil dagen innan köp av skivorna...)

Sedär, det finns ju folk med lite hum om saker och ting här också.

När det gäller skivspelare kan jag rekommendera Pro-Ject Audio. Har haft hemma flertalet av deras modeller och varit mycket nöjd, men tyvärr aldrig inhandlat någon ännu.

McB skrev:
2295740 Sedär, det finns ju folk med lite hum om saker och ting här också.

När det gäller skivspelare kan jag rekommendera Pro-Ject Audio. Har haft hemma flertalet av deras modeller och varit mycket nöjd, men tyvärr aldrig inhandlat någon ännu.

Ska kolla upp det, Pro-Ject Xpression II är en prisad skivspelare, känns dock nästan som om den är väl billig liknande planar 2 men det kanske bara ett intryck med tanke på det låga priset, RPM5 var ju också väldigt billig med tanke på medföljande pickup. Har dock ej hört någon av dessa i hemmiljö.
Vilka är det du har testat?

MagnusK skrev:
2295790 Ska kolla upp det, Pro-Ject Xpression II är en prisad skivspelare, känns dock nästan som om den är väl billig liknande planar 2 men det kanske bara ett intryck med tanke på det låga priset, RPM5 var ju också väldigt billig med tanke på medföljande pickup. Har dock ej hört någon av dessa i hemmiljö.
Vilka är det du har testat?

Minns inte riktigt vilka modeller jag har haft hemma dessvärre.

Jag saknar verkligen vinylerna. konvoluten, poängen med att behöva ha en bra förstalåt på b-sidan, även raspet kan jag sakna. Skall införskaffa en gul läskback modell äldre och se till att ha sakerna framme så det inte bara blir att man plockar fram skivor och spelare när det är fest.

Jag införskaffade en Linn Sondek LP 12 för 10-12 år sen.

Den har jag varit vansinigt nöjd med ever since.

Jag köpte en beg. Lenco L75, renoverad, för 500 pix. Inbyggd RIAA stärkare tom. i den gamla reliken. :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage