Vinyl wrap - någon som har erfarenhet av detta?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Köpte en hugger till S:en, den är i svart gelcoated glasfiber. I ett svagt ögonblick fick jag idén att wrappa den med en kolfibervinyl. Frågan är om det funkar på en bakskärm eller om den släpper i kanterna.
Någon som testat???
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det beror nog på vad du väljer för folie. Biltema kanske släpper, proffsigare grejor funkar nog.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har sett massvis med "proffs-wraps" där det efter ett tag har börjat krypa och bli glepor.

Ibland på riktigt dyra bilar, så jag antar att det inte är biltema folie dom använder på firmorna som gör sånt

Alla folierade bilar jag har sett förtjänar det klassiska blocketomdömet "Ser bra ut på långt håll"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har sett massvis med "proffs-wraps" där det efter ett tag har börjat krypa och bli glepor.

Ibland på riktigt dyra bilar, så jag antar att det inte är biltema folie dom använder på firmorna som gör sånt

Alla folierade bilar jag har sett förtjänar det klassiska blocketomdömet "Ser bra ut på långt håll"
Du kanske bara ser bilar som nåns brorsa wrappat, här i huvudstaden sitter folien tight ända ut i hörnen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kanske bara ser bilar som nåns brorsa wrappat, här i huvudstaden sitter folien tight ända ut i hörnen
Nja, när det är nygjort kanske, men det brukar vara glipor efter ett år på en bil som används.

Jo, hemmawrappade bilar brukar ju ha fladder runt kanterna efter en vecka
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hmmmm, ska kanske fundera på en hemmalackning istället. Tyvärr tillverkas det inte kolfiberskärm t S:en längre, den är väl för gammal (finns en del, men alla "out of stock" sedan länge) - hade köpt en sådan annars
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Gör en kolfiber wrap, finns kit med svart epoxi att fästa med sen epoxar man på med genomskinlig för att avsluta med slipning och polering.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Bygga egen kolfiber hugger?
Svep in den gamla med plastfolie som mall och börja bygga lager korsvis med kolfiber och epoxi över den?
När man har en tre eller fyra lager som härdat, ta bort från originalskärmen och putsa in kanterna på kolfiber stommen.
Fortsätt svepa några lager kolfiber men vik det runt de putsade kanterna.
??
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bygga egen kolfiber hugger?
Svep in den gamla med plastfolie som mall och börja bygga lager korsvis med kolfiber och epoxi över den?
När man har en tre eller fyra lager som härdat, ta bort från originalskärmen och putsa in kanterna på kolfiber stommen.
Fortsätt svepa några lager kolfiber men vik det runt de putsade kanterna.
??
Nu börjar det bli överkurs - jag är lite för lat för att gå hela den vägen. Tror det blir en svart lack som vinterjobb - kanske med röd/silver avslutning på änden (har lite färg kvar från bellypan-lackeringen). Vinyl känns osäkert - jag är definitivt inget proffs på det och att åka runt med fransig vinyl kommer att locka fram hånskratt från omgivningen:zpy
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top