Vinyl wrap - någon som har erfarenhet av detta?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Köpte en hugger till S:en, den är i svart gelcoated glasfiber. I ett svagt ögonblick fick jag idén att wrappa den med en kolfibervinyl. Frågan är om det funkar på en bakskärm eller om den släpper i kanterna.
Någon som testat???

Det beror nog på vad du väljer för folie. Biltema kanske släpper, proffsigare grejor funkar nog.

Jag har sett massvis med "proffs-wraps" där det efter ett tag har börjat krypa och bli glepor.

Ibland på riktigt dyra bilar, så jag antar att det inte är biltema folie dom använder på firmorna som gör sånt

Alla folierade bilar jag har sett förtjänar det klassiska blocketomdömet "Ser bra ut på långt håll"

Jag har sett massvis med "proffs-wraps" där det efter ett tag har börjat krypa och bli glepor.

Ibland på riktigt dyra bilar, så jag antar att det inte är biltema folie dom använder på firmorna som gör sånt

Alla folierade bilar jag har sett förtjänar det klassiska blocketomdömet "Ser bra ut på långt håll"
Du kanske bara ser bilar som nåns brorsa wrappat, här i huvudstaden sitter folien tight ända ut i hörnen

Du kanske bara ser bilar som nåns brorsa wrappat, här i huvudstaden sitter folien tight ända ut i hörnen
Nja, när det är nygjort kanske, men det brukar vara glipor efter ett år på en bil som används.

Jo, hemmawrappade bilar brukar ju ha fladder runt kanterna efter en vecka

Hmmmm, ska kanske fundera på en hemmalackning istället. Tyvärr tillverkas det inte kolfiberskärm t S:en längre, den är väl för gammal (finns en del, men alla "out of stock" sedan länge) - hade köpt en sådan annars

Gör en kolfiber wrap, finns kit med svart epoxi att fästa med sen epoxar man på med genomskinlig för att avsluta med slipning och polering.

Bygga egen kolfiber hugger?
Svep in den gamla med plastfolie som mall och börja bygga lager korsvis med kolfiber och epoxi över den?
När man har en tre eller fyra lager som härdat, ta bort från originalskärmen och putsa in kanterna på kolfiber stommen.
Fortsätt svepa några lager kolfiber men vik det runt de putsade kanterna.
??

Bygga egen kolfiber hugger?
Svep in den gamla med plastfolie som mall och börja bygga lager korsvis med kolfiber och epoxi över den?
När man har en tre eller fyra lager som härdat, ta bort från originalskärmen och putsa in kanterna på kolfiber stommen.
Fortsätt svepa några lager kolfiber men vik det runt de putsade kanterna.
??
Nu börjar det bli överkurs - jag är lite för lat för att gå hela den vägen. Tror det blir en svart lack som vinterjobb - kanske med röd/silver avslutning på änden (har lite färg kvar från bellypan-lackeringen). Vinyl känns osäkert - jag är definitivt inget proffs på det och att åka runt med fransig vinyl kommer att locka fram hånskratt från omgivningen:zpy

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph