Vinyl skivor, Hjälp.

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Det var förlänge sedan man pillade med vinyl skivor upptäckte jag.

Lite bakgrundsfakta.

Jag har lånat en Technics SL - 200K.
När jag drar igång och lägger ner pick-upen mot skivan så stickern den direkt in mot centrum och stannar där.
Jag har också provat det klassiska dj tricket att lägga en 1 krona på pick-upen men då åker den ännu fortare in mot centrum.
Obs! Nålen repar inte skivan.

Nu är ju frågan, vad fan är fel???? Är det nålen som är helt slut så den inte kommer ner i spåret eller är något annat :va
 
Otee skrev:
Nu är ju frågan, vad fan är fel???? Är det nålen som är helt slut så den inte kommer ner i spåret eller är något annat :va

Ja.

Eller så är nålen böjd så att den inte kommer ner i spåret.


:)


Edit: eller har du lagt på en skiva UTAN spår??? :7peta :hihi
 
Du måste ställa in vikten på armen bättre. Det är den som spökar för dig :tummenupp

och sen finns det en liten ratt som man ställer in måtstånndet med

Kan oxo bero på om nålen sitter bra på pickupskalen, dvs. om den sitter spikrakt. Det ska man vara noga med .
 
Santo skrev:
Du måste ställa in vikten på armen bättre. Det är den som spökar för dig :tummenupp

och sen finns det en liten ratt som man ställer in måtstånndet med

Kan oxo bero på om nålen sitter bra på pickupskalen, dvs. om den sitter spikrakt. Det ska man vara noga med .

Det tror jag inte är problemet i detta fallet
 
Jag har provat alla möjliga vikt inställningar på armen.
Skall genast kolla så den inte sitter snett.
 
Santo skrev:
Öhh :va

De är garanterat ngt av dessa fel... såvida det inte är en skitspelare :D

Nepp. det tror inte jag.. jag tror nålen är platt
jag tappade min pickup på skivan en gång.. då blev den precis sån här

Man kan sätta nålen lite snett i pickuphuset utan att den glider ovanpå, spårar lite sämre å blir lite känsligare mot stötar. Likaså vikten, antingen svävaren den ovanför eller så ligger den i spåret, fast med för mycket tyngd på så låter det dovt och odynamiskt.
 
Menar du att den självmant skrapar sig rätt över alla spår? Det är låter allvarligare än något grams fel nåltryck. Byt nål innan du förstör skivorna.
 
berggren_martin skrev:
Menar du att den självmant skrapar sig rätt över alla spår? Det är låter allvarligare än något grams fel nåltryck. Byt nål innan du förstör skivorna.

Jag är också ganska säker på att det är nålen som är slut, men innan man går och inhandlar en ny nål så kan det ju vara värt att kolla med folk som har lite mer koll.

Nålen går rakt över spåren utan att repa skivan vid lågt nåltryck, har man ett högre nål tryck så dansar den ännu snabbare än vid lågt tryck.
Förstöra skivan är lugnt, denna är redan så kass som den kan bli.
Har ju inte vågat lägga på mina nya, jag har fått kontakt med en handlar i Holland som säljer nypressat vax till bra priser.

Det blir väl till att inhandla en ny nål imorgon.
 
Otee skrev:
Det var förlänge sedan man pillade med vinyl skivor upptäckte jag.
....

Har stålskivor på min hoj. Vinyl låter inte speciellt hållbart. :va



:tungan
 
Otee skrev:
Jag är också ganska säker på att det är nålen som är slut, men innan man går och inhandlar en ny nål så kan det ju vara värt att kolla med folk som har lite mer koll.

Nålen går rakt över spåren utan att repa skivan vid lågt nåltryck, har man ett högre nål tryck så dansar den ännu snabbare än vid lågt tryck.
Förstöra skivan är lugnt, denna är redan så kass som den kan bli.
Har ju inte vågat lägga på mina nya, jag har fått kontakt med en handlar i Holland som säljer nypressat vax till bra priser.

Det blir väl till att inhandla en ny nål imorgon.

vad är det för musik som ska spisas?
 
eus skrev:
vad är det för musik som ska spisas?

Gammal reagge & dancehall musik för det mesta. Men även Elvis hör hemma på en skivspelare.
Sedan har man en hel del tung house musik på vinyl också.
 
Är själv gammalt vinylfreak med en hyffsad samling.Kan garantera dig att det e nålen som e kass då jag har haft samma problem en gång.Pitchen har inget med det att göra,byt nål bara.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top