Vinterunderhåll - vad göra?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
tjena!

är relativt ny med mc-kortet och det blir också min första vinter jag kommer ha hojjen avställd.

nu undrar jag bara, vad är det för saker jag ska göra eller tänka på, för att hojjen inte ska 'rosta ihop' om ni förstår vad jag menar.

har den nu i ett varmgarage och det kompisarna har sagt, mer eller mindre, är att fylla på tanken och en gång i veckan, dra ner och låta den gå på tomgång i några minuter. kompisen har köpt en batteriladdare, men det är inget måste har jag fått höra.

vad är det mer jag bör göra eller tänka på, om inte det räcker med just de saker jag skrev?

tacksam för svar!

Sööööööök:4skrika Du behöver nog inte oroa dej från att en gixxer från 04 ska rosta ihopp i ett varmt garage...

De du nämner ovan räcker gott och väl....

Om oljan har gått långt och ändå snart ska bytas så tyckar jag att du ska byta olja och filter innan du ställer in hojen. Att tomgångsköra hojen en gång i veckan ger bara kondensvatten och syror i avgasrör och motorolja. Om du prompt nu vill starta den under vinter så ta hellere en gång i månaden eller glesare, och låt olja bli varm innan du stänger av.

Underhållsadda gärna batteriet, pumpa däcket med lite övertryck eller iaf korrekt tryck om den ska stå oupppallad. Risken för däckplatta minsar också om du rullar hojen ett par ggr så att däclken inte står på samma fläck.

Jag kan skriva mer om vinterförvaring men det finns ju ett antal trådar om det här.

Lycka till

/J

Luftbyte i däcken är ett måste.
Luft modell 2007 är helt ute! Har hört att nästa års luft ska innhålla
minimalt med syre
Källa: Al Gore

Full på med olja enda upp i motorn!
Ställ upp den på depåsöd fram och bak, för att undvika platta hjul!
Starta ej upp någon gång under vintern, bildar bara kondens!

Kan ingen förståsigpåare ta på sig och göra en fet jefla sticky av alla vinterförvaringstrådar?? :rolleyes:

//KaliZ

tanka, ställ av,låt stå, ta ur el ladda batteriet på plats till våren el c-tek, starta, kör, njut.

Vad jag brukar göra är(1-3 ibland även 4):

1. Byta oljan & filtret

2. Ladda batteriet med jämna intervall

3. EJ köra motorn på tomgång efter oljebytet då det endast resulterar i kondensvatten och annat skit som orsakar korrosion i motorn och avgassystemet.

4. Lite överkurs kanske men det skadar inte att lägga i en växel och rulla så motorn dras runt utan att den startas, på detta sätt undviker man eventuell punktkorrosion OM det nu skulle finnas/bildas fukt inne i motorn.

5. För den "extreme" så kan man även ansluta en så kallad "EAA-avfuktare", denna består av ett system som avfuktar luften inne i motorn och är ett system som man oftast använder till flygmotorer, det är dock väldigt lätt att bygga och är riktigt bra om man inte kan förvara en motor i en miljö med jämn temperatur och relativluftfuktighet. Se även: http://www.eaa.se/Luftavfuktare.pdf

Edit: Glömde skriva att man med fördel tankar sista tanken med 98oktan så man slipper ev problem med ethanolen som alltid blandas i 95 och 96(det vatten som kan bindas i ethanol orsakar korrosion).

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard