vinterträna genom playstation

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Köpte en julklapp till mig själv idag i form av motogp 08 till playstation3. Min fråga till er är kan man förbättra sin skarpa körning på bana genom att spela tv spel? Eller borde jag ha lagt pengarna på soppa och däck till sommaren :)?

Finns ett liknande test i något Top Gear avsnitt där Clarksson testar att köra en NSX på Laguna seca i USA, Visar sig att det inte går att prestera i närheten av den tid han får i spelet i verkligheten :P men motogp 08a till ps3 är väl cirka 49:- spänn i affären så du får ju knappt 4liter sopa för dom pengarna. Väl investerat säger jag! :P

http://www.youtube.com/watch?v=vd0RlYjchc4 <------där har du en länk till tuben för avsnittet :P

Har man en liter hoj försäkrad så går ekonomin runt på 49:- spänn :).
Det jag tänkte på är att man kan öva på blicken och det så kallade 2 step konceptet vid ingången av en kurva.
Det är i allafall vad jag kommer att säga till gumman när hon gnäller om att jag spelar för mycket ;)

Top Gear usa gjorde samma sak men visseligen är ena killen där x game vinnare i rallycross han krossade sina kollegor som körde på Forza4 med samma bil

Nufötin är spelen så komplicerade att jag tror att man kan få utfall på olika spårval, som sedan går att omsätta i praktiken.
Men någon större nytta av det tror jag inte att man har.

Jag har testat att experimentera med blicken lite under spelet och det gör faktiskt en himla stor skillnad i spelet också.
Det vore ju kul om man kunde få en bättre kontroll/dosa så man fick öva på gaskontrollen också men det kommer säkert till nästa generations playstaionspelare och hojåkare :)

Jag har testat att experimentera med blicken lite under spelet och det gör faktiskt en himla stor skillnad i spelet också.
Det vore ju kul om man kunde få en bättre kontroll/dosa så man fick öva på gaskontrollen också men det kommer säkert till nästa generations playstaionspelare och hojåkare :)

Finns ju ratt och pedaler för bilspel.
Nån borde ta fram ett styre som man kan koppla in :)

Hej!

Jag har testat både motogp08 och superbike 07,08 och 11. Min uppfattning är att motogp-08 är ett arkadspel, medans superbike-serien är mer simulationsartat, med mer inställningar och mer realistisk känsla. I motogp känns det som att AI har helt andra förutsättningar och således kan hålla helt andra spårval in och ut ur kurvorna, och att det snabbaste sättet därmed är att bromsa sent, gå på innern, vända runt o sen spätta på ut. I Superbikespelen däremot så är spåren för AI mer överensstämmande med snabbaste spåret för spelaren och motorcykelns "handling" stämmer bättre överrens med verkligheten.

jag hade köpt superbike 11 alla dar i veckan.
//carpet

Hej!

Jag har testat både motogp08 och superbike 07,08 och 11. Min uppfattning är att motogp-08 är ett arkadspel, medans superbike-serien är mer simulationsartat, med mer inställningar och mer realistisk känsla. I motogp känns det som att AI har helt andra förutsättningar och således kan hålla helt andra spårval in och ut ur kurvorna, och att det snabbaste sättet därmed är att bromsa sent, gå på innern, vända runt o sen spätta på ut. I Superbikespelen däremot så är spåren för AI mer överensstämmande med snabbaste spåret för spelaren och motorcykelns "handling" stämmer bättre överrens med verkligheten.

jag hade köpt superbike 11 alla dar i veckan.
//carpet

Finns det för PS3?

Det här med blicken har jag reflekterat över i "Need for Speed" på PS3. Jag märkte till en början när jag skulle utmana mina grabbar (för övrigt en omöjlighet) att jag låste blicken på mötande fordon och mycket riktigt frontade dem ofta. Jag försökte tvinga mig att titta dit jag ville styra i stället och efter lite träning ökade min förmåga rejält. Precis det här tror jag skulle kunna inträffa i en tight situation i trafiken, den klassiska blicklåsningen. Reflexen att med blicken fixera en plötslig fara tror jag sitter mycket starkt nedärvd i vårt nervsystem. Kan man förbereda sig/träna för att undvika det?

Finns det för PS3?

Japp finns till PS3, och jag håller med Carpet, avsevärt mycket bättre känsla i SBK vs MotoGP. Investera i SBK X eller SBK 11 så får du mest bang for the buck.

Och som någon önskade, så finns det självklart styre att köpa! :)
Läs min gamla tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?174708-Kalla-mig-störd&highlight=

Gällande om man har nytta i verkligheten så kan jag bara säga att det är bra övning för reaktion och koordination. Samt när jag skulle börja tävla ERF så körde jag de gamla STCC-spelen för att lära mig de svenska banornas layout så bra som möjligt under vinterhalvåret.

Last edited:
MotoGP 08 är ett skämt jämfört med 10/11 versionen.
Laddade ner det till krysslådan och det är magiskt bra!

Jag kör blickträning i Gran Turismo 5.

Snabbaste bilen (red bull X11:an eller vad den heter), finns inte en chans att hålla stumt med den utan att ha perfekt disciplin med blicken.

Kör man rundbana i 450Kmh/tim med den så smackar man garanterat in i bilarna man försöker köra om när man tittar fel :-)

Har en setup i psxcare-butiken med 50" tv, G25 ratt och playseat som fungerar riktigt bra.

MC-spelen tycker jag mest känns skumma att köra, inte alls samma känsla som att styra en hoj på riktigt.

Jag kör blickträning i Gran Turismo 5.

Snabbaste bilen (red bull X11:an eller vad den heter), finns inte en chans att hålla stumt med den utan att ha perfekt disciplin med blicken.

Kör man rundbana i 450Kmh/tim med den så smackar man garanterat in i bilarna man försöker köra om när man tittar fel :-)

Har en setup i psxcare-butiken med 50" tv, G25 ratt och playseat som fungerar riktigt bra.

MC-spelen tycker jag mest känns skumma att köra, inte alls samma känsla som att styra en hoj på riktigt.

Kan inte riktigt hålla med när det gäller de senaste SBK-spelen (08-11). Där är känslan riktigt grym när man kör i simulatorläge, som jag för övrigt tycker är enda läget man ska köra i för att få ut mest av spelet.

Annars är ju Tourist Trophy en favorit, tyvärr finns det ju bara till PS2 men där var det fantastiskt bra. Spelet är ju dessutom egentligen exakt samma som Gran Turismo med samma utveckalre/tillverkare. Får hoppas de släpper en uppdaterad version till PS3 snart.

Har kört nu några dagar och håller med att det är mer arkad än någonting annat. Men jag inbilla mig att jag får ut blick träning av det hela. Tränar ögat att hålla blicken högt och i färdriktningen. Sen har jag tränat på 2 step genom att förs kolla svängpunkten och sedan långt bort i färdriktningen.
Det märks på direkt när jag gör "rät" med blicken inga vurpor eller annat och en högre kurvhastighet.:)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8