Vintertester 2007/08.

Och så här tyckte Rossi om dagens körning:

Valentino Rossi - Position: 1st Time: 2’00.300 Laps: 64 “Today was a positive day for us and I really enjoyed myself. We started to work more on the bike and to adjust the suspension and balance to suit our tyres. I have a very good feeling and the lap times have improved compared to last time, both with race tyres and with the qualifying tyre. It’s a big deal changing tyres – not as big as changing bikes but all the same I have needed time to understand how to ride the bike differently and now I’m learning more and more how to get the best from the Bridgestones. My fitness has also improved compared to last time and this is also helping me to ride better, so I think that we’re in good shape at the moment.”Davide Brivio - Team Manager “It was a good day for us and the times show that we are on target. This morning the surface was quite dirty but it improved this afternoon and Valentino was quicker than at the last test both on race and qualifying tyres. His fitness is also better so this is enabling him to improve his overall performance. Tomorrow we will continue with our testing programme and hopefully we can improve further on this good start.

Lorenzo tyckte så här:

We are working as we planned but unfortunately today we haven’t been able to improve as much as we hoped on the problems we had at the last test. The biggest issue is the feeling I have with the front-end going into the turns; I need more confidence in this area so we still have some work to do to find the key. We have some more ideas after today so tomorrow we will try again, working in a slightly different direction, and hopefully we will be able to make more progress on this.”Daniele Romagnoli - Team Manager “We didn’t improve as we wanted to today and Jorge is still lacking some confidence in front, which means we’re not fast enough going into the turns. Despite this it’s not a wasted day as our engineers were able to collect a lot of data and they and the team will analyse this tonight, prepare a schedule for tomorrow and go from there. The bike is the same as the last test but the goal is to improve the set-up and solve the issues which are affecting Jorge. We will keep working tomorrow and see where we get to!”
 
Bridgestone verkar helt rätt för Vale, och "jag är bäst i universum Lorenzo" kämpar med både motogp grejen och grodätar svålar, vilket han enligt min magkänsla kommer att göra hela 2008.
 
Kul för Team Fiat Yamaha och "Valentina" att äntligen toppa en lista igen.. :rolleyes:

Bridgestone verkar helt rätt för Vale, och "jag är bäst i universum Lorenzo" kämpar med både motogp grejen och grodätar svålar, vilket han enligt min magkänsla kommer att göra hela 2008.
Vad har du för konstig hang-up på Rossi, FIAT-Yamaha och Burgess?
 
De har väl bytt till space favoritmärke? På däck, så då kan man ju heja på dem igen :rolleyes:

Tycker som alla andra d ska bli intressant att följa Valentino på Bridgestone, fast även när Michelinbitarna bokstavligen gjorde krater i Valentinos däck så var d som att svära i kyrkan om man nämnde det i forumet..

Ingen som ser att Rossi klippt sig!

Seriöst :D
 
Last edited:

Inte ett dugg - men jag belyser att det (oftast) inte finns någon liten detalj som (i Rossis fall) inte är värd att diskutera.
Nu är ju Rossi min idol - och det ska bli intressant att se hur det går för honom i år.
Men nån hejd på spekulationerna får det väl vara så fort han fiser eller fäller en kommentar som övertolkas och analyseras sönder...
Vad var det han menade EGENTLIGEN? tycks många förståsigpåare vara villiga att uttolka åt honom.
Håller i övrigt med: Kul att se karl´n på 1.plats igen efter diverse motgångar.
 
Ska bli intressant att se om Rossi kommer under två minuter under någon av de nästkommande dagarna.

Han körde tydligen även flertalet varv under 2.02 med racedäck, vilket ju ofta är det intressantaste. Bästa tiden med racedäck var 2.01.444 vilket alltså är bättre än poletiden från 2007, Rossi hade även ett flertal varv på 2.01.7xx.
 
Last edited:
X fuera (por fuera) står det. Det betyder "kör om på utsidan".
Det kommer från hans första vinst i GP då han körde om 2st i den sista kurvan innan mål (Jerez 2006).
Det har följt honnom sen dess och han har det nu som sin symbol på sina produkter han säljer och på sin depåskylt mm.
Ett X med en pil som går i en cirkel runt den med texten fuera under.

Tack! :tummenupp
 
Dom 2 testförarna för Yamaha kör båda med Bridgestone däck på sina cyklar.
 
Dom 2 testförarna för Yamaha kör båda med Bridgestone däck på sina cyklar.

Intressant, men inte förvånande. Jag ser d som en klar markering från Yamaha Japan kontoret om vilken förare av de två som även kan se fram mot störst och först support 2008. Något annat än att storsatsa på Valentino 2008 vore såklart ett stort tjänstefel..

Men nån hejd på spekulationerna får det väl vara så fort han fiser eller fäller en kommentar som övertolkas och analyseras sönder...
Vad var det han menade EGENTLIGEN? tycks många förståsigpåare vara villiga att uttolka åt honom.
Håller i övrigt med: Kul att se karl´n på 1.plats igen efter diverse motgångar.

Precis :tummenupp
 
Last edited:
Intressant, men inte förvånande. Jag ser d som en klar markering från Yamaha Japan kontoret om vilken förare av de två som även kan se fram mot störst och först support 2008. Något annat än att storsatsa på Valentino 2008 vore såklart ett stort tjänstefel..
..

Yamaha har alla andra förare på Michelin och har data från tidigare år mm. På Bridgestone har dom bara från dom 2 tidigare träningarna Rossi kört. Rossi tycker dock det kvittar med testförarna då det är långsamma förare som är testförare.

Det som nu kan misstänkas är att Rossi och Bridgestone verkar ha kommit på hur man får till kvaldäcken med tanke på den tid han fick till. Innan har Michelin varit bra på kvaldäck - Bridgestone på racedäck. Men sämre tvärtom.

Valentino Rossi
"Yes, for sure it is better [to have the test team on Bridgestones] and the test team also works a lot in Japan. For the Yamaha test riders and test teams it is also a lot easier to work with Bridgestone than to work with Michelin, because before the tyres always had to arrive from France."

"The work of the test team is not very important [in that sense], they go more slowly. I don't think they can make a lot of difference."
 
Last edited:
Kl 14 lokal tid såg det ut så här:

1.Hayden (Honda-Repsol) 2.00.900 al 36° (44)
2. Rossi (Yamaha-Fiat) 2.01.598) al 23° (42)
3. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 2.02.888 al 6° (24)
4. De Angelis (Honda-Gresini) 2.03.029 al 22° (37)
5. Nakano (Honda-Gresini) 2.03.048 al 13° (26)
6. Jacque (Kawasaki) 2.03.513 al 31° (32)
7. Serizawa (Kawasaki) 2.06.027 al 19° (32)
8. Yamaha Test Team T 2.06.100 all’11° (29)
9. Yamaha Test Team P 2.06.994 all’11° (26
 
Kl 14 lokal tid såg det ut så här:

Testas nog en hel del och Nicky testar väl minst prylar så långt, eller snarare kanske lyckas bäst i att hitta rätt/bäst race inställning..! (2.00.900 dock på kval däck)

Det som nu kan misstänkas är att Rossi och Bridgestone verkar ha kommit på hur man får till kvaldäcken med tanke på den tid han fick till.

:tummenupp
 
Last edited:
Tiderna lokal tid kl.16.

1. Hayden (Honda-Repsol) 2.00.900 (59v)
2. Rossi (Yamaha-Fiat) 2.01.598) (42v)
3. Nakano (Honda-Gresini) 2.02.539 (35v)
4. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 2.02.888 (29v)
5. De Angelis (Honda-Gresini) 2.03.029 (37v)
6. Jacque (Kawasaki) 2.03.513 (36v)
7. Yamaha Test Team T 2.05.647 (42v)
8. Serizawa (Kawasaki) 2.06.027 (42v)
9. Yamaha Test Team P 2.06.994 (32v)

Rossi har inte kört något dom senaste 2 timmarna. Så där är nog mek i garaget just nu...
 
Nicky testar kvaldäck iaf. Kört upp ett par stycken nu. Inte hittat något om några krascher.
 
Nickys tider på kvaldäcken.
Däck 1 - 2.01.090
Däck 2 - 2.01.029
Däck 3 - 2.00.900
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top