Vintertester 2007/08.

...detta kan bli rena magin för den redan så goda stämningen i Repsol Honda Teamet. :D
Vilken gnällspik lille Butter verkar vara. Det är väl klart som korvspad att Hayden försöker få hojen så bra som möjligt för att passa hans egen körstil. Butter gjorde ju samma sak själv förra året.

Kan det vara så att Butter börja känna pressen att prestera och letar lämpliga ursäkter att plocka fram i slutet av säsongen?
 
Kan det vara så att Butter börja känna pressen att prestera och letar lämpliga ursäkter att plocka fram i slutet av säsongen?


Äääh, han är bara surpuppa för att han klantade sig och vurpade, och nu har lämnat över hela utvecklingsansvaret till Hayden, som givetvis kommer att försöka få cykeln precis som HAN vill ha den.... :D

Hoppas han snart får en chans till att påpeka att krashen kom helt utan förvarning, och det måste varit nåt fel på cykeln... :hihi
 
Den som överlägset på alla träningar lägger flest varv är alltid Hayden. Det kan tyda på att han inte testar ut så många delar utan bara vill ligga ute för att lägga varv och istället själv försöka vänja in sig vid materialet han kör på eller behöver många varv för att förstå vad som behöver ändras på en hoj.

På en träning så kostar en MotoGP-hoj att hålla i drift ca 20.000 sek/varv i förbrukningsdelar, transporter och löner till mekaniker.
 
Last edited:
Den som överlägset på alla träningar lägger flest varv är alltid Hayden. Det kan tyda på att han inte testar ut så många delar utan bara vill ligga ute för att lägga varv och istället själv försöka vänja in sig vid materialet han kör på eller behöver många varv för att förstå vad som behöver ändras på en hoj.
Det kan lika väl tyda på att Hayden gör en stor del av utvecklingen i sitt team och därför får testa fler saker och därför lägger flest varv, eller är det helt otänkbart?
 
Det kan lika väl tyda på att Hayden gör en stor del av utvecklingen i sitt team och därför får testa fler saker och därför lägger flest varv, eller är det helt otänkbart?

Att byta ut delar på en cykel kostar tid i depån. Förare vill oftast byta ut saker på samma hoj för att bäst känna efter exakt hur skillnaderna blir. Edwards valde tex att inte köra på sin andrahoj på senaste testet när hans första hoj bytes ram på. Han körde inget alls på hela förmidagen ena dagen nu senast i Sepang. Många förare kör kanske bara 5 varv när dom testar ut något innan dom går in och ger rapporter och byter ut något eller gör nya inställningar. Hayden verkar gärna vilja köra många varv när han är ute.

En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.
 
Last edited:
Att byta ut delar på en cykel kostar tid i depån. Förare vill oftast byta ut saker på samma hoj för att bäst känna efter exakt hur skillnaderna blir. Edwards valde tex att inte köra på sin andrahoj på senaste testet när hans första hoj bytes ram på. Han körde inget alls på hela förmidagen ena dagen nu senast i Sepang. Många förare kör kanske bara 5 varv när dom testar ut något innan dom går in och ger rapporter och byter ut något eller gör nya inställningar. Hayden verkar gärna vilja köra många varv när han är ute.

En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.

Jag är tveksam.. tror nog mer på Sandstreams åsikt..
Tror nog Hayden är noga med att samla mycket data för varje pryl, så
att de har mycket att analysera sen. Plus att han verkligen är säker
på om något är bra eller dåligt. Själv tycker 2 varv låter lite väl lite
för att konstatera om något är bra eller dåligt. Visst.. du känner ju omgående
om det sitter bättre eller sämre bromsar på, men när det gäller kanske
mer invecklade chassi ändringar, så har jag svårt att tänka mig att
verkligen endast 2 varv räcker för att bilda sig en korrekt uppfattning..
men det är bara vad jag tror..
 
Jag är tveksam.. tror nog mer på Sandstreams åsikt..
Tror nog Hayden är noga med att samla mycket data för varje pryl, så
att de har mycket att analysera sen. Plus att han verkligen är säker
på om något är bra eller dåligt. Själv tycker 2 varv låter lite väl lite
för att konstatera om något är bra eller dåligt. Visst.. du känner ju omgående
om det sitter bättre eller sämre bromsar på, men när det gäller kanske
mer invecklade chassi ändringar, så har jag svårt att tänka mig att
verkligen endast 2 varv räcker för att bilda sig en korrekt uppfattning..
men det är bara vad jag tror..

Han kanske tänker ett steg längre än alla andra och känner efter i fall det finns för och nackdelar med den nya prylen... Han kanske tom känner att jag kan nog köra fortare med denna om jag bara anpasar mig lite mer till hojen än att hojen anpassar sig till mig...
 
En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
Tycker du att något i historien har tytt på det?
Menar du att det var Butters utvecklingsarbete som gjorde att Hayden vann 2006?
Eller var det Biaggis utveckling 2005, eller kanske Rossis 2004?
 
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
..

Va!? Nä, vet inte vad du eller Gustav skulle mena mer än det ni skriver.

Menar mera att Haydens många varv mera tyder på att han inte är med i en grovsortering utav nya delar. Tror inte heller att han byter ut större delar under en dag heller. Han gör nog finjusteringar för att passa sig själv och sin hoj. Inställningar utav fjädring, elektronik och olika däck osv. Min teori är att många varv inte betyder att man är bäst på att testa ut delar. Hayden vill säkert få bevis på att delar är bra via att han sätter bra tider också. Andra kanske mera går på känsla/tendenser och jobbar vidare direkt.
 
Men sluta med att bråka som små barn. Bråka ordentligt eller INTE ALLS! Kom inte med tjyvnyp hela tiden!
 
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
Menar du att det var Butters utvecklingsarbete som gjorde att Hayden vann 2006?
Eller var det Biaggis utveckling 2005, eller kanske Rossis 2004?
Om nu Hayden var väldigt bra på att utveckla saker så verkar varken HRC eller hans teamkompisar ha upptäckte det eftersom:
  • Två av hans teamkompisar har uttalat sig om hans bristande kunskaper i att ställa in/utveckla hojen.
  • Under alla sina år hos HRC har han haft flera olika teamkompisar men aldrig fått delar först när deras hojar utvecklats, Rossi, Gibernau, Barros, Biaggi och Pedrosa har alla varit före.
Vilka som är närmast källan och har mest information om de olika förarnas egenskaper av oss och HRC låter jag vara osagt.
Den hoj som Hayden körde 2006 var ju en hoj med chassie som Gibernau och Biaggi testade fram under 2005, tex.
Dessutom verkar han ha svårt att anpassa sig när det blir stora förändringar på hojen, som tex 2007. En långsam och stadig itveckling på samma material verkar vara haydens melodi, inget fel i det.
 
Den hoj som Hayden körde 2006 var ju en hoj med chassie som Gibernau och Biaggi testade fram under 2005, tex.
Men det var ju det chassie som var skit och som Biaggi inte kunde köra på. Har du ändrat dig nu och menar att de var ett bra chassie som man kunde vinna en VM-titel på?

:confused:
 
Men det var ju det chassie som var skit och som Biaggi inte kunde köra på. Har du ändrat dig nu och menar att de var ett bra chassie som man kunde vinna en VM-titel på?

:confused:
Det chassie som man baserade 2006 års hojen på var det chassie som Sete och Biaggi testade på Brno och Motegi 2005 men de körde inga race på det 2005. Har jag påstått något annat? När och var då?:va
Det var bara ett exempel på vilka och när som sakerna testas.
Jag tycker det finns fler fakta, som vi har, som pekar på att Hayden inte är den bäste utvecklingsföraren än det finns bevis på att han är grym på det. Fast jag kan ha fel.
 
Det chassie som man baserade 2006 års hojen på var det chassie som Sete och Biaggi testade på Brno och Motegi 2005 men de körde inga race på det 2005. Har jag påstått något annat? När och var då? :va
Och de körde inga race med chassit för att:
A: Det var dåligt
B: Det var bra

Jag tippar på A vilket gör det ännu svårare att förstå hur Biaggi och Sete hade något med RC211V -06 att göra.

Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.
 
Och de körde inga race med chassit för att:
A: Det var dåligt
B: Det var bra

Jag tippar på A vilket gör det ännu svårare att förstå hur Biaggi och Sete hade något med RC211V -06 att göra.
De körde inga race med det chassiet för att det inte passade till 05 motorn då den motor som Hayden hade 06 var helt annorlunda än de andra RC211V motorerna, 3 % mer effekt och vrid i pricnip genom hela registret och bättre centraliserad massa etc. Den motorn var inte färdig för race under 05. Allt enligt en HRC kille när han intervjuades av Motorcycle Racer - men han kanske ljög?

Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.
Det är fritt fram att lägga fram vilken teori du vill men är den inte underbyggd med lite substans får den respons. Är den väl underbyggd får du väl mindre negativ respons, likt axxexs teori...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top