Vintertest - WSBK/MotoGP

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
1. Eugene Laverty IRL PATA Aprilia RSV-4 1min 42.8s
2. Jonathan Rea GBR Castrol Honda CBR1000RR 1min 42.9s
3. Joan Lascorz ESP Kawasaki Racing ZX-10R 1min 42.9s
4. Leon Haslam GBR BMW Motorrad S1000RR 1min 43.2s
5. Maxime Berger FRA Effenbert-Liberty Ducati 1098R 1min 43.3s
6. Tom Sykes GBR Kawasaki Racing ZX-10R 1min 43.3s
7. Ayrton Badovini ITA BMW Italia S1000RR 1min 43.4s
8. Marco Melandri ITA BMW Motorrad S1000RR 1min 43.7s
9. Brett McCormick CAN Effenbert-Liberty Ducati 1098R 1min 44.2s
10. Michel Fabrizio ITA BMW Italia S1000RR 1min 44.4s
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har de dessutom ändrat på testreglerna så att kontrakterade MotoGP-förare får testa hur många dagar som helst. Dock består däckbegränsningen på 240 set per år (kanske ska höjas till 280 till 2012).

Rossi ska köra ett rally som hedrar Simoncelli och Ducati har inga nya delar att testa. Senaste versionen av Ducatin, den vi kallar GP12, heter tydligen GP Zero internt.

BMW har slängt ut sitt hemsnickrade elektroniksystem och kör nu med samma som de andra. De har även tagit över stora delar av Yamahas WSBK-personal.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Edwards ska ha kört 1.43,9 på sin nya CRT-hoj idag. Redding var snabbast i Moto2 och ensam om att komma ner på 42-tider.

En låg 39:a är tydligen snabbt på Jerez för MotoGP.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Viss skillnad mellan CRT och GP hojarna då med andra ord. :näsblod

Så här långt har faktiskt ingen kört snabbare med en CRT än vad man gör med en STK1000 på någon bana/test. På Jerez kör man tex 1.42-tider med STK1000.

Skulle gissat på att Colin är den som skulle kunnat ha kört snabbare än en STK. Men nu var han tom ifrånåkt av en Moto2.. :näsblod

Colins hoj.
381619_296972873659792_143096139047467_1034262_1746562128_n.jpg
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Edwards ska ha kört 1.43,9 på sin nya CRT-hoj idag. Redding var snabbast i Moto2 och ensam om att komma ner på 42-tider.

En låg 39:a är tydligen snabbt på Jerez för MotoGP.

Nästan 5 sek kvar då - även om de e precis i starten på ett utvecklingsprojekt, så tror ja CRT blir en flopp... MotoGP ska vara en topp of the line klass alla kategorier, både materiellt o förare. Men crt kommer aldrig va me i ngn toppstrid, och då frågar ja mig varför ta in den`? för att de ska va billigare o få dit fler förare o team ? - ja men gör om heela klassen då. Nu blir de typ 6 hojjar som egentligen slåss och tävlar i motogp.. sen finns de ett annat gäng där bak som slåss om sitt eget mästerskap typ "ja vann bland de långsammaste"

Ok, de e väl ingen skillnad mot hur de ser ut idag... men motogp saknar och behöver 2 saker. 1. Fler förare 2. Tajtare racing
Med tajtare racing menas inte : 1:an & 2:an nära varann sen 4 sek till 3:an & 4:an sen 7 sek till 5:an, 6:an och 14 sek till nästa fight.
CRT löser KANSKE en av dessa, och de e ju fler förare... men de blir ju definitivt inte bättre race... Bara för att edwards får ordning på skiten midseason och spöar en midpack rider som kör "fabrikare" så blir de inte spännande.

Jag sitter inte med lösningen, men något måste väl alla raketforskarteknikingenjörer kunna tänka ut som innebär att klassen kan få lite av både och, spänning och deltagare ???
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förstår hur du tänker Fezt men hur många utöver fabrikarna har varit med i toppen i år? Känns redan som vi har ett A- och B-lag.

Dorna har sagt att de kommer att se över reglerna under säsongen för CRT så jag tror de kommer att knapra in på försprånget. Men vinna några race ska det inte göra under normala förhållanden.
 

John.A

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Årsta
Hoj
Aprilia
Så här långt har faktiskt ingen kört snabbare med en CRT än vad man gör med en STK1000 på någon bana/test. På Jerez kör man tex 1.42-tider med STK1000.

Skulle gissat på att Colin är den som skulle kunnat ha kört snabbare än en STK. Men nu var han tom ifrånåkt av en Moto2.. :näsblod

Colins hoj.
381619_296972873659792_143096139047467_1034262_1746562128_n.jpg

Haslam körde 43,0 idag och det var första dagen för Edwards och teamet med hojen så de borde ju gå fortare?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Förstår hur du tänker Fezt men hur många utöver fabrikarna har varit med i toppen i år? Känns redan som vi har ett A- och B-lag.

Dorna har sagt att de kommer att se över reglerna under säsongen för CRT så jag tror de kommer att knapra in på försprånget. Men vinna några race ska det inte göra under normala förhållanden.

Nej jag vet, de e ju A och B lag idag... nästan C också... men känns inte som crt är lösningen för att se kanske topp 8 ligga nära varann iaf ett halvt race?

Som de e idag är de spännande ungefär 3 kurvor sen är de luckor på 3 sekunder mellan varje förare:rolleyes:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så här långt har faktiskt ingen kört snabbare med en CRT än vad man gör med en STK1000 på någon bana/test. På Jerez kör man tex 1.42-tider med STK1000.

Skulle gissat på att Colin är den som skulle kunnat ha kört snabbare än en STK. Men nu var han tom ifrånåkt av en Moto2.. :näsblod

Colins hoj.

Så pass rent utav?

Nåja, testerna har ju bara börjat så förmodligen finns det en par sekunder att tjäna för samtliga, men just nu ser väl konkurrenskraften hos CRT hojarna lite dålig ut kontra GP hojarna. :va
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Förstår hur du tänker Fezt men hur många utöver fabrikarna har varit med i toppen i år? Känns redan som vi har ett A- och B-lag.

Dorna har sagt att de kommer att se över reglerna under säsongen för CRT så jag tror de kommer att knapra in på försprånget. Men vinna några race ska det inte göra under normala förhållanden.

Det där måste vara lite halvlurigt att få till. Särskilt då förarna har såpass stor inverkan. För att få CRT-hojarna att blanda sig i strider med Motogp-hojarna så måste de ju nästan vara bättre än MotoGp-hojarna då vad jag har sett hittills är mycket sämre förare som kört CRT hojarna, undantaget Edwards då iofs.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det där måste vara lite halvlurigt att få till. Särskilt då förarna har såpass stor inverkan. För att få CRT-hojarna att blanda sig i strider med Motogp-hojarna så måste de ju nästan vara bättre än MotoGp-hojarna då vad jag har sett hittills är mycket sämre förare som kört CRT hojarna, undantaget Edwards då iofs.
Dorna bossen har sagt att fabrikshojarna kommer att vinna alla race nästa år under normala förhållanden så tanken från Dornas sida är inte i första hand att få mer spännande race. Däremot är det en knäpp på näsan på fabrikerna eftersom färre kommer att leasa fabrikare och Dorna kommer inte att betala ut någon ersättning till satellitteamen, som de gör i dag.

Enligt uppgift räknar Dorna med att ett satellitteam betalar minst 3 miljoner euro för att leasa 1 hoj under 1 säsong. När säsongen är slut måste de lämna tillbaka den.
En CRT-hoj tror de kommer att kosta i runda slängar 1 miljon euro men då är det teamets hoj och de kan sälja den vidare om de vill.

Själv hoppas jag att 1000-kubikarna ska göra det mer spännande i toppen :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top