Vinterterapi

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Vi har ju redan Dagens bild, och Senast köpta osv, som inspiration i mörkret och kylan. Det finns tv-spel, hockey och annat att slå ihjäl tid med. Men vinternojan tar över ändå. Jag kan inte köra is-racing eller ha kul med snöskoter som dom där uppe i norrland och dalarna, dessutom är isdubbar inte bra för parkettgolvet. Så jag kan bara sitta och drömma mig igenom vintern tills all snö smält och däcken får fäste igen.

Bland mina desperata åtgärder att hålla vinterdeppet på avstånd, och med youtubes hjälp, vill jag dela med mig en slags vinterterapi, det funkar på mig i alla fall. Istället för att klicka oss igenom olika klipp på youtube för information och bildning om teknik, nyheter med mera, så kan vi koppla av med andras filmklipp till egenvald musik från youtube, annan stream eller från fil. Som exempel har jag sökt på "Drone footage motorcycling" och fått denna träff

Detta vackra klipp har jag valt att komplettera med en enligt mig passande låtlista av en duktig musiker, Francis Monkman. En sällsam talang med sinne för att måla med toner och rytmer. Stycket som jag valt till klippet är "Perpetual Motion". Viktigt är att sitta rakt framför skärmen, ta bort ljudet från filmklippet (eller muta den fliken helt), maximera bilden, höj volymen och låt intrycket arbeta.

Så med dessa enkla rövarfasoner får vi vår exklusiva, dock inte helt egna, vinterterapi. Och det funkar naturligtvis med annat också, plocka ett klipp, öppna en ny flik och plocka en låt ;) - good stuff till vinterkaffet som håller energin positiv och demonerna borta.

Last edited:
Sen måste man inte ersätta musiken i klippet, här kan vi njuta av en snubbe på trickbräda en sommar nånstans i en vacker sjö.

Eller här, lite mer drönarturer med faktiskt redan bra musik.

Sen kan man ju också enbart lyssna på musik. Det stärker det med.

Sen kan man ju bara gå lägga sig och sova, vila är mycket viktigt under vinterhalvåret. Fan vilken bra terapeut jag är .. "Gå lägg dig" :ROFLMAO:

Ja varför inte. Själv är min grej den aningens modernare halvledaren, har fullt med leksaker i allt från TTL till nyar CMOS och proprietär VLSI. Men .. det står ett par hojar ivägen så jag är handikappad. Jag kan inte ens spela mitt golfspel i vinter.

Dampkid, spelar du elgitarr?

Bifogat

• 20260110_131635.jpg
    20260110_131635.jpg
    2 MB · Visningar: 18
- Jag har läst på om de där, och hade skaffat en om inte rök och lukt varit vad många användare klagat på när man läser recensionerna. Går det ens köra en dieseldriven motor i timmar inne i ett garage medan man är där o mekar? Man vill ju inte precis ha dörrar öppna när det är 5-10 minus utanför.

- Jag har läst på om de där, och hade skaffat en om inte rök och lukt varit vad många användare klagat på när man läser recensionerna. Går det ens köra en dieseldriven motor i timmar inne i ett garage medan man är där o mekar? Man vill ju inte precis ha dörrar öppna när det är 5-10 minus utanför.
Kanske skulle ha en gasolvärmare? Kompisen har en i sitt uterum och luktar inget. Tror till och med att den är godkänd för inomhus

Eller så köper du en billig kinesisk dieselvärmare till en bil/buss och sätter in.
Den har ju avgasrör som man drar ut.

Nu har dom väl stigit i pris för att dom blev populära, men man kunde köpa dom precis under tusenlappen.

Jag har en sån, fast den är blå så den kommer säkert från Biltema.

Man kan inte ha den igång så länge, det luktar apa och är inte så nyttigt. Jag använde min några gånger när jag skulle måla nåt tex, så saker kunde torka lite hyfsat, i övrigt är det inte så trevligt. Du kan få köpa min (väldigt) billigt, men du vill egentligen inte ha en sån.

Det finns samma typ fast med skorsten så du kan leda ut avgaser, då funkar det säkert!

Men de är ju en bit dyrare. Köp en vanlig luft-luft-värmepump istället, totalt överlägset. Det blir både billigare och bättre i längden.

Köp en vanlig luft-luft-värmepump istället, totalt överlägset. Det blir både billigare och bättre i längden.
- L/L-pumpen behöver väl installeras av behörig, så det blir väl inte så billigt om man bara behöver varmt garage några timmar i veckan vintertid, tänker jag.

- L/L-pumpen behöver väl installeras av behörig, så det blir väl inte så billigt om man bara behöver varmt garage några timmar i veckan vintertid, tänker jag.
Så är det.

Men om du bara värmer i några timmar i taget är det inte så roligt att skruva ändå tycker jag, för precis allt du tar i är kallt som satan, och det blir fuktigt. Det blev det i mitt garage i alla fall när min förra billiga Jula LL-pump (som man då fick montera själv) gick sönder. På nivån att det började mögla i inredningen på sommarbilen.

Med en vettig LL-pump är det en helt annan komfort, man kan sitta och titta på hojen/bilen i några timmar och fundera på lösningar om man vill, och om man vill en lördagskväll med nån öl i handen...

LL-vp är den bästa investering jag gjort i garaget. Rätt liten peng för att fordon, verktyg och själ ska må så mycket bättre. Att sitta och filosofera med en kall öl eller någon brun dryck och en cigarr i ett varmt garage i februari är mumma för själen. Livskvalitet helt enkelt denna tråkiga tid på året. 😎

En bekant köpte en billig luft/luft värmepump för att sänka värmekostnaderna i villan, en sån man installerar själv.

Efter en månad hade han ruttnat på den högljudda innerdelen och ringde en firma som kom och installerade en ny kvalitetsvärmepump åt honom.

Installatören föreslog att sätta den billiga på garaget som bara hade värme för att hålla frostfritt, det ledde till att han kunde hålla garaget varmt och torrt och använda det som replokal utan att instrumenten tar skada, vilket i sin tur ledde till "Happy wife, happy life"

Jag köpte en billig L/L-pump på Jula till garaget i höstas. Det är isolerat (inte golvet dock, vilket suger), men har inte haft någon egentlig uppvärmning. Det sitter ett litet oljeelement i ett hörn, men det gör nog varken till eller från. Det luktade lite muggigt, men efter en vinter med värmepumpen är det en helt annan lukt. Dessutom ser man ute att det har dränerats ut enorma mängder fukt. Jag har +16 där inne, det funkar utmärkt att jobba i det, jag jobbar ändå väldigt sällan i bikini liksom, och jag står ju sällan helt still längre stunder.

Däremot låter den betydligt mindre än vår stora CTC som värmer huset.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back